Alla har vi gjort något fel med någontig.

Jag försöker reda upp mina fel så snart jag kan.

Om du nu inte gör något åt saken är iaf mitt förslag att du skriver ut alla bilder du har på bygget med en förklarande lapp som talar om att det finns en dold dosa och bilder som visar var. Förvara detta vid din elcentral, förslagsvis nära gruppförteckningen.

Varför sätta upp ett doslock nu och sabba det fina taket? Vänta i så fall tills du flyttar.

S
Nyfniken skrev:
Varför sätta upp ett doslock nu och sabba det fina taket? Vänta i så fall tills du flyttar.
Det är väl lite av min tanke också, men eftersom jag vill ha brandvarnare i alla rum så kanske en sådan får fungera som doslock. Ska fundera på saken och se om det finns en snygg och diskret brandvarnare.

Du skriver att gipsskivorna är 600x1200, så det är alltså gipsplank. Då dessa inte skarvspacklas så borde det vara en enkel sak att plocka ner en skiva (eller så många som behövs) genom att leta upp skruvskallarna. Sedan kan du fixa till det och skruva upp samma eller en ny skiva som du målar.
Hjälper verkligen ett doslock som inte går til dosan? Man kommer ju ändå vara tvungen att riva taket för att komma åt dosan.

uno83 skrev:
Hjälper verkligen ett doslock som inte går til dosan? Man kommer ju ändå vara tvungen att riva taket för att komma åt dosan.
Eftersom taket bygger ner så pass mycket så tvivlar jag på att kablarna kommer räcka ändå.

Jag förstår inte riktigt er som säger att detta är så j-vla illa... TS skriver själv att elen nyligen är renoverad, så risken att något skulle behöva göras inom dom närmsta sisådär 10-20 åren är väl rätt liten, och skulle det behövas så är det ju bara att såga upp ett hål i en skiva, åtgärda felet, sedan skruva fast en brädbit och en bit gips och spackla+måla, typ 1 timmes jobb.. (+ torktider)

Det är lite väl mycket "häxjakt" för något som visserligen är fel, men som i alla fall jag anser är rätt harmlöst.. (förutsatt att el-jobbet är korrekt utfört såklart)

Jag har spenderat många många timmar med att sanera elinstallationer i gamla hus och industrilokaler, och detta är ändå en av de mest harmlösa "inbyggnaderna" jag sett.. det är väl inte så svårt att gissa sig till att det sitter en takdosa i mitten på hall-taket om man nu skulle börja leta?

Mitt råd blir att strunta i dosan, men spara ett par bilder i närheten av gruppcentralen för eventuell framtida bruk, och att strunta i att ta upp ett hål för doslock, det är helt meningslöst eftersom man ändå inte kan komma åt att skruva ner lamp-uttaget utan att såga av regeln.

OT: oj vad arga elektrikerna blev :D

Kattvovven skrev:
Ja... och jag förstår inte riktigt varför... jag har tidigare jobbat som elektriker och har sett väldigt mycket, så TS påhitt är inget extremt på något sätt alls, och knappast ovanligt.

Jag har t.ex. sett inbyggda dosor som varit bakom OSB+dubbelgips och 1.5m upp på en vägg och uttanpåliggande dosor bakom tilläggsisolering och panel som tagit lite tid att hitta och komma åt.

Jag är inte elektriker, men har själv fått erfara att leta dessa dolda dosor. Därav min reaktion. Tycker inte om att behöva bråka med det, så jag överlåter det gärna till elektriker som verkar tycka mer om det än oss hempulare.

Daniel78 skrev:
Ja... och jag förstår inte riktigt varför... jag har tidigare jobbat som elektriker och har sett väldigt mycket, så TS påhitt är inget extremt på något sätt alls, och knappast ovanligt.

Jag har t.ex. sett inbyggda dosor som varit bakom OSB+dubbelgips och 1.5m upp på en vägg och uttanpåliggande dosor bakom tilläggsisolering och panel som tagit lite tid att hitta och komma åt.
Jag hade förstått reaktionen om det varit direkt farlig installation. Detta verkar, för en n00b som mig, mest vara jobbigt och drygt att åtgärda i framtiden.

Kattvovven skrev:
Jag är inte (behörig) elektriker men blir ändå åtminstone uppgiven.

Visst gör jag ful-lösningar både här och där men då är det sånt som verkligen uppenbart är provisoriskt, som t.ex. att när elrenoveringen av hälften av ett uthus är klart men centralen fortfarande inte är på plats så kan det bli en sockerbitskarv av EKK -> RDO -> stickpropp - > byggcentral, som ingen kan missa att det är ett provisorium som behöver åtgärdas

Okej, jag gör tillfälliga installatiojer ;)

Att döma av alla upprörda reaktioner så har du förstört helgen för många elektriker! :thumbup:
Varför förstöra taket med ett doslock. Jag tycker förslagen med dokumentation över ombyggnaden i en pärm och hänvisning till den vid centralen.

Det går inte att inspektera kopplingar i dosan, om det nu är några sådana där.
I så fall är det generalfel.

Reglerna att bara behöriga får göra installationer är nog rätt bra i alla fall. Verkar vara bättre än alternativet. Tyvärr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.