S
Jag hade ett lamputtag mitt i taket i hallen och min tanke var att sänka taket, sätta spottar och ta el från detta uttag. När reglarna var på plats och jag skulle dra lite rör och sladd så skruva jag ner kontakten i taket för att koppla sladdarna till spottarna. Till min förvåning så är det en dosa med kopplade trådar som går till diverse andra uttag. En form av korsning...

Hur som helst så kopplade jag in mina spottar och skruva på locket igen. Sen satte jag taket och förseglade det hela med latexfog, spackel och färg. Jag vet att man inte får bygga in kopplingsdosor men vad skulle jag göra? Man vill ju inte precis ha en stor fet inspektionslucka mitt i taket... :confused:

Så, är det någon fara på taket? Hur illa anses detta vara?

Bra att veta...
Originaltaket är putsat.
Det sänkta taket är gips.
Reglarna är inte nära spottarna.
Taket är sänkt 13cm, kravet var 10cm.

Redigerat:
Det du skulle gjort var att montera förhöjningsringar på dosan så den kom ner i höjd med taket, och sedan satt ett doslock över.

Alternativt skruvat fast en ny dosa ovanpå den gamla (med botten borttagen), och sedan satt ett doslock eller ett lamputtag i denna dosa.

Ifall du vet vart dosan är så kan du köra upp ett hål i taget med en dosfräs och sedan limma dit ett doslock över.. det är nog det bästa du kan göra nu i efterhand.

Det är illa, tänk om du någon gång ska komplettera eller behöva felsöka anläggningen.

S
Uttaget kom mitt i en regel så att hålsåga där skulle resultera i ett försvagat tak.
En positiv sak är att alla kablar är nya då föreningen dragit om all el nyligen. Så det behövs inte öppnas för den sakens skull.

Här ser man ungefär hur det såg ut när reglarna var provisoriskt uppsatta:

322455hq

322455

Redigerat:
Då är det rätt kört med andra ord.. det enda du kan göra är att upplysa nästa ägare av lägenheten om att det finns en takdosa, så denne slipper betala tusenlappar i onödan till en elektriker när denne försöker felsöka/bygga ut elen om X antal år..

S
Okej, det låter väl som en rimlig lösning.

Jag tycker att det är helt för jävligt och lider med den framtida elektriker som ska in där för att komplettera med något hos nästkommande lägenhetsinnehavare!! Vad ska han göra? Riva taket?! Inbyggda kopplingsdosor är totalvidrigt och där går verkligen min gräns!

Sånt här gör att även jag börjar känna att man vill skippa eldelen på byggahus helt och gå över till att enbart besöka fluxio.se.

//Patrik

S
Patrik_Hed skrev:
Jag tycker att det är helt för jävligt och lider med den framtida elektriker som ska in där för att komplettera med något hos nästkommande lägenhetsinnehavare!! Vad ska han göra? Riva taket?! Inbyggda kopplingsdosor är totalvidrigt och där går verkligen min gräns!

Sånt här gör att även jag börjar känna att man vill skippa eldelen på byggahus helt och gå över till att enbart besöka fluxio.se.

//Patrik
Tack för ett gott skratt! :thumbup:
Förstår att du menar allvar men för mig blev det bara roligt... :rolleyes:

Patrik_Hed skrev:

//Patrik
Hmmm... du har inte jobbat med att sanera gamla elinstallationer så länge märker jag :)

Den felsökande elektrikern kommer efter ett tag att fatta hammaren och bara slå upp ett stort hål i det målade gipstaket.

Tur att jag varken är elektriker, fastighetsägare eller den som gjort dumheten.

Protte

Hur kommer du åt transformatorn när den brinner upp?

S
Transformatorn? Ööh, vadå? Det är 230v spottar, om det var det du menade?

Man saknar ord. Riv, gör om gör rätt.

Du behöver ju inte riva hela taket, bara ta upp ett hål stort nog för att skarva på en förstärkning på regeln, och fixa ett doslock över alltihop. Det är inget jättejobb att spackla sedan så att ingreppet blir ganska osynligt.

Jag förstår inte riktigt hur du tänkte från början, det skulle ju blivit en inbyggd skarv till dina spottar även om det inte var så att takdosan var en stor kopplingspunkt.

S
hempularen skrev:
Man saknar ord. Riv, gör om gör rätt.

Du behöver ju inte riva hela taket, bara ta upp ett hål stort nog för att skarva på en förstärkning på regeln, och fixa ett doslock över alltihop. Det är inget jättejobb att spackla sedan så att ingreppet blir ganska osynligt.

Jag förstår inte riktigt hur du tänkte från början, det skulle ju blivit en inbyggd skarv till dina spottar även om det inte var så att takdosan var en stor kopplingspunkt.
Jag tänkte att jag har ont om tid och sen tänkte jag "skit samma". Nu när det var klart tänkte jag mer "hmm, hoppas det inte innebar någon fara".
Nu i efterhand känns det mer som någon stackars elektriker i framtiden kommer få en dålig arbetsdag på sin höjd. Men nästa gång så vet jag hur jag ska göra i alla fall...

Man får väl se taket som ett stort doslock... :wow:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.