Det som skulle störa mej mest som ägare är inte att det är svårt att hitta dosan, utan att det nu finns skarvar som varken går att upptäcka eller inspektera.

Varmgång i skarvar är väl inte så vanligt, men det förekommer.

Jag skulle personligen gjort en inspektionslucka, kanske i form av en infälld platta med en snygg ram runt armaturen.

S
Det är väl bara eletriker som tycker doslock är snyggt att ha i taket. Gärna stora inspektionsluckor som de kan öppna och dregla i när de har en tråkig stund på fritiden.
Så här ser det ut nu i alla fall... snart dags för lite färg! :)
Trevlig helg!hq

Flera av de elektriker som svarat här liknar de ultraortodoxa religiösa fanatiker som inte har någon acceptans till minsta felsteg! Vad har TS gjort sig skyldig till?

• Finns det risk för personskada?
  • Finns det risk för brand?
  • Finns det risk för omfattande materiell skada?
Ta nu fredagsdrinken och varva ner. :thumbup:

Redigerat:
Skål! :thumbup:

Ser ut som att du reglat för glest också :P

Haha helt ärligt altså, vem fan bryr sig om att den är inbyggd.

Ni som är elektriker ni har väl ändå timlön så vad spelar det då roll om de så tar 300 dar för er att hitta dosan i framtiden?

Sent from my GT-S5570I using Byggahus

Förresten, är det behörighetskrävande att bygga ett tak? Om man inte rör dosan så kan det ju knappast se som obehörig installation även om man råkar bygga in den?

uno83 skrev:
Förresten, är det behörighetskrävande att bygga ett tak? Om man inte rör dosan så kan det ju knappast se som obehörig installation även om man råkar bygga in den?
Trollar du?

sukke2k skrev:
Haha helt ärligt altså, vem fan bryr sig om att den är inbyggd.

Ni som är elektriker ni har väl ändå timlön så vad spelar det då roll om de så tar 300 dar för er att hitta dosan i framtiden?
Haha, vänta bara. Om en stackars elektriker (läs: elak egenföretagare) skulle drista sig till att gissa ett pris och det sedan visar sig att det blev dyrare på grund av inbyggda takdosor så kommer det gnällas något oändligt här i forumet. Fakturor kommer bestridas och den förhatliga företagaren hängas ut. :D

Locke skrev:
Haha, vänta bara. Om en stackars elektriker (läs: elak egenföretagare) skulle drista sig till att gissa ett pris och det sedan visar sig att det blev dyrare på grund av inbyggda takdosor så kommer det gnällas något oändligt här i forumet. Fakturor kommer bestridas och den förhatliga företagaren hängas ut. :D
Ge ETT exempel!

Anläggningsinnehavaren är ansvarig för att anläggningen följer gällande regler. T.ex. att alla kopplingar ska var åtkommliga för inspektion och provning.

Och nej, jag är inte elektriker. Men jag blif fan sur på alla klåpare som håller på.

Locke skrev:
Va ja vet så finns det väl alltid klausuler för tillägg för eventuellt dolda fel eller har jag fel? Men samtidigt, tar man på sig jobb utan att åka ut o kolla på dom får man skylla sig själv.

Sent from my GT-S5570I using Byggahus

Detta kommer ju sänka värdet vid försäljning då hela taket måste rivas ner direkt men någon större fara är det ju inte, många gör ju denna typen av hemmapul som inte alltid är helt genomtänkt, men inte många erkänner det så för det får TS en pluspoäng från mig!

Det tråkiga är att som seriös/kunnig köpare så har man nog ingen chans att pruta på en lägenhet eller ett hus med sånthär fusk eftersom det alltid lär finnas nån okunnig köpare som inte ser felet och bjuder över...

Är inte det här för övrigt ett dolt fel? Det kan i så fall bli skitdyrt för dig om nån köper lägenheten och sen klagar...

yxis skrev:
Det tråkiga är att som seriös/kunnig köpare så har man nog ingen chans att pruta på en lägenhet eller ett hus med sånthär fusk eftersom det alltid lär finnas nån okunnig köpare som inte ser felet och bjuder över...

Är inte det här för övrigt ett dolt fel? Det kan i så fall bli skitdyrt för dig om nån köper lägenheten och sen klagar...
Sälj med friskrivningsklausul.... :cool:

En annan "kul" sak är den otroligt bristande kunskap som bostadsrättsinnehavare har, de flesta tror jag inte har någon som helst koll på att de i normalfallet är ansvariga gentemot föreningen för alla installationer (El, VVS, etc etc) som tidigare innehavare gjort sig skyldiga till....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.