Vad är det för skillnader mellan el och byggel - prismässigt men också annars?
Kan man inte koppla på det ordinära elnätet om man ändå skall ha sen, redan under byggandet?

Eh, vadå säljer elleverantören bägge eller vadå?
El är permanent. Byggel är tillfälligt och provisoriskt. Men elen man köper är väl densamme.

//Patrik

Patrik>Olika debiteringar vad jag förstått.

/Kent

Byggel är en mera raffinerad el som ökar prestationen hos diverse elverktyg.:P

P

Ibland måste man ställa de dumma frågorna! Vi har fått ta el från grannen under själva grundarbetet, nu när byggarbetet kom i gång behöver vi ha eget elskåp. Jag har förstått att elleverantören tar högre pris på el under byggtiden om man beställer "bygg-el" - än senare när man kopplar elen till huset vid inflyttningen. En granne rekommenderade att man gör ett vanligt elavtal, som man ändå ska ha. Jag försöker förstå om det finns någon anledning till att inte göra så.
Någon pedagogiskt begåvad person där ute som kan förklara dessa begrepp för mig?

Det är väl klokt att försöka få till ett "vanligt elavtal", men man bör ha den vägg som elskåpet ska sitta i färdig.

Det finns flera trådar om detta på forumet, de som sätter mätarskåp på garage,friggebodar eller bara på 2 stolpar.

Problemet KAN vara att nätbolaget inte har tid att komma och gräva och koppla in den slutliga kabeln, det går mycket fortare att koppla in en gummikabel som hängs upp i närmsta träd eller bara får ligga på marken.

Protte

Vi brukar sätta upp en ställning med några EU pallar som vi sedan fäster mätarskåpet på, bestyckat med JFB och motoruttag. Men det är nog olika från bolag till bolag vad de godkänner

Tack,
din förklaring hjälpte, tillsammans med en äldre tråd om större försäkring. Elkabeln är dragen till huset, fast elskåpet kan först sättas på huset om två veckor.

Tack, båda två!

Byggelen är som sagt provisorisk, det står en så kallad byggcentral med mätare där det finns lite olika typer av uttag.
Varför du inte kan få din "vanliga" el är för att du inte har något mätarskåp för det första.
Sedan gör elfriman som gör elen i ditt hus en föranmälan om att du ska ha ett elabonnemang, sen när huset är klart, eller elen iaf är helt klar, 100% då gör man en färdiganmälan, då kommer elverket, nätägaren där du bor, dit och drar fram kabeln från sitt markskåp tex. kopplar in den i mästarskåpet samt sätter upp elmätaren. vipps så har du ett abonnemang.

Varför byggelen är dyrare kan jag inte svara på, men troligen pga den utrustning m,m som behövs för att du ska få nån el alls där tills vidare.

Och det går som sagt att slippa byggelen med vissa leverantörer. Prata med din elektriker så får du nog veta om det går

När jag pratade med E-on förra året så hade de en fiffig lösning: Det kostade lika mycket att ändra byggelen till vanlig som att göra någon ändring på en vanlig elservis, till exempel att flytta mätarskåpet från en tillfällig vägg till den riktiga väggen. På så sätt lönade det sig inte att göra provisoriska lösningar.

Och byggel kan man beställa själv men ett "vanligt" elabonnomang måste en behörig installatör göra. Det innebär att man kan få byggel innan man bestämt sig för elfirma.

För övrigt så ska det inte existera provisoriska elinstallationer, tillfälliga däremot finns :p

Goda visdomsord en sen Fredagskväll :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.