3 809 läst ·
34 svar
4k läst
34 svar
Hur stor felmarginal är acceptabelt?
Nepp, och jag pratar inte om att träskåpet eller handfatet skulle vara skevt.Demmpa skrev:
Om man utgår från att kommoden är en rektangel, som den ska vara, så är det fysiskt omöjligt att bägge sidorna sticker utanför tvättstället inne vid väggen samtidigt som sidorna är innanför vid framkanten.
Det enda sättet det kan bli som på TS bilder, alltså att bakstycke är längre än framstycket, alltså att kommoden är en parallelltrapets.
För om kommoden blir skev men kommodens motstående sidor förblir lika långa, som dom är när kommoden är en rektangel, så är kommoden ett parallellogram. Men då är det omöjligt att det blir som på TS bilder.
Handfatet kan helt enkelt vara inskjutet 2mm mer på ena sidan än andra. Det ser ut som det är inskjutet för mycket överallt och det finns inga garantier att det inte diffar 2mm i hur mycket handfatet är inskjutet i förhållande till det underliggande skåpet och höger/vänster sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Åt kunder har jag också alltid rekommederat kvalitetsgrejer framför typ IKEA. Främst för att det oftast lönar sig, eftersom det tar betydligt längre tid att installera något från IKEA. Det tar inte bara tid att skruva ihop ett skåp, eller vad det nu är. Utan väldigt ofta måste det också modifieras.Paul-Staffanstorp skrev:
Lite så är det faktiskt... man får tyvärr lite vad man betalar för.
I detta fallet är det ju antingen kommoden eller vasken som är felkonstruerad och knappast något man kan hänga hantverkaren för. 😱
Är kommoden bredare i bakkanten än vasken så blir det ju så här men jag har under 20 års tid aldrig installerat annat än märkesgrejer (och i min värld är inte Ikea ett märke) och då har alltid vaskarna ett överhäng på vardera sida av minst 2,5-5mm i alla fall och under den vill oftast tillverkarna att man ska lägga en tunn sträng silikon för att ytterligare skydda stommen.
Skulle vilja se ACME springa runt på Ikea och irra efter kommoder och vaskar. 😂😂😂
Själv besöker jag maximalt det dårhuset en gång om året och knappt det men då är det för frugan vill ha lite skrafs till hemmet typ ljus, köksartiklar eller liknande "köp och slängskit" 🙃
Skulle aldrig köra dit ens för en kunds räkning än om jag fick betalt för det. 😱
Nästan alltid när man sätter in något från IKEA så måste det fräsas ur, kortas/förlängas någonstans om det ska kunna byggas in på ett snyggt sätt. Det går att göra om man bygger åt sig själv, då inte tiden kostar på samma sätt. Men åt kunder blir det i regel bara dyrare.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Tyvärr är det exakt så...A AG A skrev:Åt kunder har jag också alltid rekommederat kvalitetsgrejer framför typ IKEA. Främst för att det oftast lönar sig, eftersom det tar betydligt längre tid att installera något från IKEA. Det tar inte bara tid att skruva ihop ett skåp, eller vad det nu är. Utan väldigt ofta måste det också modifieras.
Nästan alltid när man sätter in något från IKEA så måste det fräsas ur, kortas/förlängas någonstans om det ska kunna byggas in på ett snyggt sätt. Det går att göra om man bygger åt sig själv, då inte tiden kostar på samma sätt. Men åt kunder blir det i regel bara dyrare.
Det duger i många fall till en GörDetSjälvare och till vissa saker men så fort du ska ha hjälp både med inköp och montering blir det kostsamt.
T.ex sätter jag ihop typ minst 5st köksskåp från HTH GörDetSjälv-sortiment på samma tid som ett från Ikea.
Detta framförallt för det inte är en massa plockepinn med HTH som man har med Ikeas.
Både pluggar och snäckor sitter redan i delarna och man trycker bara i självexpanderande pinnskruvar och slår ihop skåpen och spänner snäckorna.
Ungefär som att montera duschdörrar från INR kontra något No-Name skräp.
INR smackar man upp på typ max en timme med avemballering medan en annan kan ta en halv dag i anspråk så det folk tjänade på att köpa billigt blev dyrare i slutänden. 🙃
Vad är vad på din bild?M Messier1994 skrev:Nepp, och jag pratar inte om att träskåpet eller handfatet skulle vara skevt.
Handfatet kan helt enkelt vara inskjutet 2mm mer på ena sidan än andra. Det ser ut som det är inskjutet för mycket överallt och det finns inga garantier att det inte diffar 2mm i hur mycket handfatet är inskjutet i förhållande till det underliggande skåpet och höger/vänster sida.
[bild]
På TS bilder så sticker kommoden ut utanför tvättstället på både vänstersidan och högersidan nära väggen, samtidigt som kommodens vänstersidan och högersidan är innanför tvättstället nära framkanten.
Alltså likt följande skiss (överdriver hur skeva kommodens sidor är),
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"Punklinjerna" är delar av kommoden som döljs av tvättstället.
Aha, då fattar jag, sorry, trodde det var framsidan, klantigt av byggaren, men — det — är väl inget konstigt alls? Du skickar ju in en tunn faner-baksida i spår och sedan spänner man ihop väggarna. Här har dom väl helt enkelt haft lite bråttom och dragit ihop den för brett i bakkant.Demmpa skrev:
Vad är vad på din bild?
På TS bilder så sticker kommoden ut utanför tvättstället på både vänstersidan och högersidan nära väggen, samtidigt som kommodens vänstersidan och högersidan är innanför tvättstället nära framkanten.
Alltså likt följande skiss (överdriver hur skeva kommodens sidor är),
[bild]
"Punklinjerna" är delar av kommoden som döljs av tvättstället.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur stor vikt klarar vinden på garaget?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hålet är för stort och ojämt runt dörrkarm
Utbyggnad och tillbyggnad -
Plåtreglar och våtrumsskivor - storlek på plåtregel?
Badrum -
Var hittar man prishistorik på el per timme?
El -
Hur stor felmarginal ska accepteras vid en utbyggnad?
Utbyggnad och tillbyggnad