A
Kjell1967 Kjell1967 skrev:
Jag lejde bort renovering av mitt badrum. Badrummet i stort är helt okej.
Men jag har fastnat på monteringen av handfatet på kommoden.
I framkant ser det jätte bra ut, men i bakkant så ligger det inte i linje.
Bilderna nedan är tagna på varsin sida. Jag har pratat med vvs firman som installerade allt och deras svar är att de inte kan åtgärdat.

Vad skulle ni acceptera?

[bild][bild]
Vad säger centimeterstocken om man mäter handfatet i framkant och bakkant?
Om du tittar inne i kommoden, uppe i bakkant, är den då tight ihopsatt? Beroende på konstruktionen kanske det är lättare att mäta kommoden i bakkant, uppe och nere, och jämföra.

M Messier1994 skrev:
Samtidigt är det inte helt ovanligt att allt är lite snett och vint i gamla hus. Det skulle kunna var så att väggen helt enkelt lutar lite mer inåt i ena sidan än andra, med resultatet att om man trycker in porslinet mot väggen där så kan inte träskåpet under hänga med på den sidan.
Det resonemanget hade stämt om kommoden på ena sidan hade stuckit utanför och på andra sidan varit en bit innanför.

Men nu sticker kommoden utanför på bägge sidor invid väggen och stax innanför i frankant.

Om VVS-firman har köpt in handfat och kommod samt utfört monteringen, är det deras ansvar att säkerställa att allt fungerar korrekt. Felet ligger antingen i materialet eller i deras monteringskompetens, men oavsett vilket är det deras ansvar, enligt min mening.

A
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Om VVS-firman har köpt in handfat och kommod samt utfört monteringen, är det deras ansvar att säkerställa att allt fungerar korrekt. Felet ligger antingen i materialet eller i deras monteringskompetens, men oavsett vilket är det deras ansvar, enligt min mening.
Jag skulle vilja se den rörmokaren som strosade runt på IKEA. Plocka lite kommod, lite handfat, 74 värmeljus och en näve tvättlappar..

• Haha
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 5 till
  • Laddar…
N
ACME skrev:
Jag skulle vilja se den rörmokaren som strosade runt på IKEA. Plocka lite kommod, lite handfat, 74 värmeljus och en näve tvättlappar..
Om kunden berättar åt vvs-firman det här handfatet och den här kommoden vill vi ha kan ni skaffa det. Så ser jag inte alls att det skulle vara orimligt att dom far till Ikea och köper den åt kunden.

• Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
A
N Niq skrev:
Om kunden berättar åt vvs-firman det här handfatet och den här kommoden vill vi ha kan ni skaffa det. Så ser jag inte alls att det skulle vara orimligt att dom far till Ikea och köper den åt kunden.
Inte omöjligt, men orimligt

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
N
ACME skrev:
Inte omöjligt, men orimligt
Är väl inte orimligt att köpa in och installera det kunden vill ha.

• Wow
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
A
N Niq skrev:
Är väl inte orimligt att köpa in och installera det kunden vill ha.
Om det kunden vill ha finns på IKEA så säger de flesta hantverkarna nej tack till att hantera det inköpet. Det vore också ganska kontraproduktivt att betala dyra timmar för att handla billigt material, tycker du inte?
TS kan säker bringa klarhet i den frågan.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
ACME skrev:
Det vore också ganska kontraproduktivt att betala dyra timmar för att handla billigt material, tycker du inte?
Det är många kunder vana vid, hantverkaren åker och hämtar ett paket klammer på Ahlsell eller en hink spackel på Beijer och kunden får betala såväl tiden som milen..

A
F fribygg skrev:
Det är många kunder vana vid, hantverkaren åker och hämtar ett paket klammer på Ahlsell eller en hink spackel på Beijer och kunden får betala såväl tiden som milen..
Jojo, men det är bara de aningslösa kunderna. De blåser vi så hårt vi bara kan! Degen ska tas!!

• Haha
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
ACME skrev:
Handfatet är inte bredare. Det är kommoden som är bredare.
Okej, nu äntligen börjar jag förstå. Felet är då endera att upphängningsskenan är några millimeter för lång. Det stitter även ett stag längst upp, i bakkant på skåpet/kommoden som kan vara slarvigt monterad. Först och främst får man ta ur alla lådor, och se om något verkar fel. Syns inget där, så tvingas man lyfta på handfatet och titta ovanifrån. En sak är iallafall jag säker på, och det är att det faktiskt går att fixa.

Demmpa Demmpa skrev:
Det resonemanget hade stämt om kommoden på ena sidan hade stuckit utanför och på andra sidan varit en bit innanför.

Men nu sticker kommoden utanför på bägge sidor invid väggen och stax innanför i frankant.
Nja, inte nödvändigtvis. Om du tänker dig att det kan vara riktigt ”vint” så kan du få den effekten.

M Messier1994 skrev:
Nja, inte nödvändigtvis. Om du tänker dig att det kan vara riktigt ”vint” så kan du få den effekten.
Om man utgår från att kommoden är en rektangel, som den ska vara, så är det fysiskt omöjligt att bägge sidorna sticker utanför tvättstället inne vid väggen samtidigt som sidorna är innanför vid framkanten.

Det enda sättet det kan bli som på TS bilder, alltså att bakstycke är längre än framstycket, alltså att kommoden är en parallelltrapets.

För om kommoden blir skev men kommodens motstående sidor förblir lika långa, som dom är när kommoden är en rektangel, så är kommoden ett parallellogram. Men då är det omöjligt att det blir som på TS bilder.

Väljer man material till ett badrum från IKEA ska det vara så

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
B Boende45 skrev:
Väljer man material till ett badrum från IKEA ska det vara så
Lite så är det faktiskt... man får tyvärr lite vad man betalar för.

I detta fallet är det ju antingen kommoden eller vasken som är felkonstruerad och knappast något man kan hänga hantverkaren för. 😱

Är kommoden bredare i bakkanten än vasken så blir det ju så här men jag har under 20 års tid aldrig installerat annat än märkesgrejer (och i min värld är inte Ikea ett märke) och då har alltid vaskarna ett överhäng på vardera sida av minst 2,5-5mm i alla fall och under den vill oftast tillverkarna att man ska lägga en tunn sträng silikon för att ytterligare skydda stommen.

Skulle vilja se ACME springa runt på Ikea och irra efter kommoder och vaskar. 😂😂😂
Själv besöker jag maximalt det dårhuset en gång om året och knappt det men då är det för frugan vill ha lite skrafs till hemmet typ ljus, köksartiklar eller liknande "köp och slängskit" 🙃

Skulle aldrig köra dit ens för en kunds räkning än om jag fick betalt för det. 😱

• Gilla
Anonymiserad 23608
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.