11 179 läst ·
58 svar
11k läst
58 svar
Hur stor budget bör jag ha för trädäcks-drömmen?
Inglasad uterum är det absolut sista jag skulle göra. Vi hade det i förra huset och det var tyvärr helt oanvändbart. Under vår/sommar blev det en bastu eftersom solen värmde upp det och värmen stängs in då och under höst/vinter var det alldeles för kallt eftersom det inte var uppvärmd. Så vi kunde aldrig använda uteplatsen utan satt utanför. Men det kan ju skilja sig beroende på åt vilket håll den ligger.J Jonas928 skrev:
Tack alla! Nu har jag grävt med min flickas lilla plastspade och hittade detta - mer sten/kross under det lite mörkare lagret. Ställde mig på och det kändes fast. Strax under krossen kom nån slags duk som jag nyper i (på bilden). Innebär detta nåt?H husdrommaren skrev:
Nu så. Det mörkare lagret var stenmjöl. Nu har du kommit till lagret under som är bergkross. Ser ut som 0/16 fraktion. Duken är nog markduken. Ta bort allt som ligger ovanpå markduken. Sen mäter du från markduken till kanten där trädäcket ska avsluta. Återkom med vilken höjd det är så kan vi gå vidare här. Förmodligen kan du lägga plattor tillbaka på duken där bärlinan sen ska ligga på. Spara stenmjölet. Du kan behöva lägga lite stenmjöl under plattorna för att justera så dom ligger raka.S skånepappa skrev:
Alternativt om du inte vill hålla på med stenplattorna kan du använda terrassfötter. Blir dock en kostnad du kan undvika eftersom du har stenplattor.
Tack för svar! Klargörande bara: du menar jag ska mäta från duken upp till nederkant bleck? Det som tidigare var 6 cm (från stenplattan)?
Exakt. Om stenplattan är 5 cm (gissning) borde du lätt hamna över 20 cm på det måttet som var 6 cm tidigare. Förutsatt att det gjordes ordentligt när stenplattorna lades.S skånepappa skrev:
….nu har jag grävt igen. Fick det till ca 10 cm från duk till plattkant. Så totalt 15-16 cm till bleckets nederkant då? Rimligt?D DanielSt81 skrev:
Hm nä, vågar inte lyfta? Men vatusan, jag får ringa in en snickare! Blir nog kanon!
Extremt tacksam för all hjälp här!
Obs; jag har 12 cm från befintliga plattorna till underkanten av dörren när den är öppen, spelar det nån roll? Kan inte ha reglar direkt på plattan?
Extremt tacksam för all hjälp här!
Obs; jag har 12 cm från befintliga plattorna till underkanten av dörren när den är öppen, spelar det nån roll? Kan inte ha reglar direkt på plattan?
Om du använder 45x70 reglar och 28 mm trall klarar du ju det. Men då hamnar du över blecket. Jag skulle ta bort all grus under plattorna så du får mer utrymme och sen plattorna under bärlinor.S skånepappa skrev:
Snickare tar onödigt betald. Det klara du nog själv. Inte reglar direkt på plattor. Du behöver ha papp emellan. YEP2500 eller liknande.
Hej! Först, tack för alla svar, otroligt givande!
tänkte bara uppdatera, om nån är intresserad, med hur det gick.
Jag gav upp alla planer på att göra det själv, fick tag på en snickare med fina referenser. Det tog typ 2 dar sen var han klar, blev jättefint tycker vi! Han smällde även in några såna fina led-lampor, mysigt!
när vi ändå plundrade sparkontot passade vi på att sätta upp en markis, blev så himla bra det med. Redan (på några veckor) har vi varit ute mer än totalt tidigare.
Så vi är nöjda! Stort tack alla för input å pepp (även om det slutade med inhyrd hjälp)
tänkte bara uppdatera, om nån är intresserad, med hur det gick.
Jag gav upp alla planer på att göra det själv, fick tag på en snickare med fina referenser. Det tog typ 2 dar sen var han klar, blev jättefint tycker vi! Han smällde även in några såna fina led-lampor, mysigt!
när vi ändå plundrade sparkontot passade vi på att sätta upp en markis, blev så himla bra det med. Redan (på några veckor) har vi varit ute mer än totalt tidigare.
Så vi är nöjda! Stort tack alla för input å pepp (även om det slutade med inhyrd hjälp)
Just det…han tog bara bort plattorna, de var visst 6 cm höga/tjocka. Sen platta han till allt, la en duk och plintar. Vi fick in det under blecket till altandörren, blev kanon!
Pris: ca 27 och då släpade han iväg plattorna med 👍
Pris: ca 27 och då släpade han iväg plattorna med 👍
Byggde en veranda för 10 år sedan, Bjärehalvön i Skåne. Hade tidigare haft ett sommarhus i Östergötland, insjö och skog och veranda utan inglasning, perfekt bortsett från myggen. Åter till Skåne, första kvällen kom ett fin regn, där vattnet var lodrätt, det var första och sista gången detta hände. Sedan kom regnet i 15 sekm i 45 grader. Först blev det glas ut mot havet, sedan på sidorna och sist gjorde jag dörrar. Det är helt inglasat, och absolut varmt, men då sätter vi oss ute. Det fina är att på våren när det är 0- 5C ute, men sol, så blir det 15-20C på verandan. Jag har på vinterns satt in en termostatstyrd fläkt i ett av våra fönster och när värmen kommer upp i 15-18C startar fläkten och blåser in varm luft i huset, det funkar kanon. Men det bästa är att det inte finns några mygg hos ossD DanielSt81 skrev:Inglasad uterum är det absolut sista jag skulle göra. Vi hade det i förra huset och det var tyvärr helt oanvändbart. Under vår/sommar blev det en bastu eftersom solen värmde upp det och värmen stängs in då och under höst/vinter var det alldeles för kallt eftersom det inte var uppvärmd. Så vi kunde aldrig använda uteplatsen utan satt utanför. Men det kan ju skilja sig beroende på åt vilket håll den ligger.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden