11 242 läst ·
58 svar
11k läst
58 svar
Hur stor budget bör jag ha för trädäcks-drömmen?
Det är enklast om du frågar på ett riktigt ställe som Karl Hedin, Beijer eller liknande. Dom har kunskap och kan säga vilket material och hur mycket du behöver. Den hjälpen kan du inte få på ett vanligt byggvaruhus. Dom ger också bättre priser än tex Bauhaus om man frågar efter offert.
Sen som flera andra har sagt så är det nog svårt på 6 cm höjd. Då får du ta bort dina sten, gräva lite och tillbaka med plattor för underkonstruktionen. Ska ni bo där länge så kanske det är värt det. Annars är det bara att göra det bästa av platsen som den är och tar projektet till nästa hus.
Sen som flera andra har sagt så är det nog svårt på 6 cm höjd. Då får du ta bort dina sten, gräva lite och tillbaka med plattor för underkonstruktionen. Ska ni bo där länge så kanske det är värt det. Annars är det bara att göra det bästa av platsen som den är och tar projektet till nästa hus.
Varför skulle man ha 20 cm grus under en trall...?Cristar skrev:
Hej,
6 cm är inte mycket för reglar och trall.
Att tänka på i övrigt:
Trallen bör luta (lite!) ut från huset så att vattnet rinner bort.
(Gärna en grusbädd på 20 cm och sedan reglar på utvalda stenplattor. Så gjorde jag i mitt parhus).
Viktigast av allt. Gör trädäcket så stort som möjligt!. (Min granne missade det och när han skjuter ut stolen för att resa sig faller han av trallen…Dvs stol + bord + stol är minst 3 meter och sedan bör man kunna gå förbi bakom osv. )
Lycka till! / Johan
När det gäller storleken håller jag med 😁
Renoveringsnovis
· Nacka
· 123 inlägg
Jag ville ha ett trädäck istället för stenplattor och eftersom jag var 78 år och inget av mina barn kunde bygga lejde jag för två år sedan folk som byggde mitt trädäck i samma storlek som ditt. Mina stenplattor hade legat så länge att hantverkaren bedömde att de kunde vara underlag för trädäcket. Han valde material efter att ha hört mina önskemål, inhandlade allt och kom på morgonen med alla nödvändiga verktyg och allt material och var klar efter 4 timmars arbete och då bjöd jag på lunch. Totalkostnaden blev 16000.S skånepappa skrev:
Jag fick betala ca 33000:- efter 50%rotS skånepappa skrev:Hej! Vi bor i parhus utanför Malmö och funderar på att bygga ett trädäck. Uteplatsen är i nuläget bara en uteplats med stenplattor, känns lite trist.
Huset är från 2018/2019 och jag har stegat upp platsen där vi vill ha däcket till ca 3,5 m x 5 meter.
Tyvärr är jag hopplöst opraktisk och min fru är inte så pigg på att bygga själv så vi får väl leja bort det, gissar jag, eller be någon händig bekant.
Men vad kan jag räkna med att det kostar? Materialet? Jag vet ju inte vad för slags trä eller så som vi behöver? Tänkte i min enfald att man åkte till Bauhaus eldyl och liksom köpte trädäcksträ, men så är det inte va?
Inser att det kanske är lite som att fråga hur långt ett snöre är men tacksam för lite killgissningsar och teorier som kan ge mig ett hum 👍
För tydlighetens skull: vi vill inte bygga utekök och behöver inte dra vatten, kommer inte heller installera nån slags belysning i golvet eller så. Vill bara ha ett fint trägolv 😁
Tack på förhand!
Ca 3,30*4,5m inkl. staket o trapp
Om stenplattorna är ok, jämna och så, då blir det billigaste att bara lägga en markduk på plattorna och sedan lägga 45 reglar rakt på.S skånepappa skrev:Hej! Vi bor i parhus utanför Malmö och funderar på att bygga ett trädäck. Uteplatsen är i nuläget bara en uteplats med stenplattor, känns lite trist.
Huset är från 2018/2019 och jag har stegat upp platsen där vi vill ha däcket till ca 3,5 m x 5 meter.
Tyvärr är jag hopplöst opraktisk och min fru är inte så pigg på att bygga själv så vi får väl leja bort det, gissar jag, eller be någon händig bekant.
Men vad kan jag räkna med att det kostar? Materialet? Jag vet ju inte vad för slags trä eller så som vi behöver? Tänkte i min enfald att man åkte till Bauhaus eldyl och liksom köpte trädäcksträ, men så är det inte va?
Inser att det kanske är lite som att fråga hur långt ett snöre är men tacksam för lite killgissningsar och teorier som kan ge mig ett hum 👍
För tydlighetens skull: vi vill inte bygga utekök och behöver inte dra vatten, kommer inte heller installera nån slags belysning i golvet eller så. Vill bara ha ett fint trägolv 😁
Tack på förhand!
Du behöver verktyg.S skånepappa skrev:
Stativsåg, arbetsbänk, skruvdragare ( gärna 2) Bits, skruv, sticksåg är oxå bra att ha.
Om du ska ha räcke blir det mera jobb, men stolpar som ska vara stadiga. Men ett måste att skruva fast den väggmonterade ölöppnaren på. Ström till iPhone och bluetooth högtalare, padda att se sporten på. Låda till stolsdynor och en rejäl grill.
Utedusch går oxå åt att ha. Väggfast markis.
Jag skämtar lite. Men en mysig uteplats är toppen att ha. Ju mer man kan använda den, ju mysigare och bättre känns livet.
För själva trallen går det överlägset snabbast och enklast med en cirkelsåg och en snabbvinkel.
Sen får ju överliggaren absolut inte vara kupad så vattnet rinner av, för då kan man inte ställa ölen där.
Sen får ju överliggaren absolut inte vara kupad så vattnet rinner av, för då kan man inte ställa ölen där.
Produkter som diskuteras: "snabbvinkel"
Snabbvinkel MRS Speed Square Hultafors
Mät och markera vinklar snabbt
199 kr inkl moms
Läs mer
Inget stort däck, det fixar du själv. Titta på lite klipp på youtube, det finns massor. Och jämför priser på med t ex Byggmax. Lycka tillS skånepappa skrev:Hej! Vi bor i parhus utanför Malmö och funderar på att bygga ett trädäck. Uteplatsen är i nuläget bara en uteplats med stenplattor, känns lite trist.
Tack på förhand!
Detta kostade 60kkr i material inklusive murning 3 pallar lecablock och fällning av furor som stolpar och massor med arbetstimmar Tillkommer glasräcke ca:80000kr.S skånepappa skrev:Hej! Vi bor i parhus utanför Malmö och funderar på att bygga ett trädäck. Uteplatsen är i nuläget bara en uteplats med stenplattor, känns lite trist.
Tack på förhand!
Det blev till slut en carport under
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag lyft bort en platta närmast dörren, fattar jag rätt är stenmjöl och makadam jag ser? Vad gör jag med denna info?O Olov Lundkvist skrev:
Haha förlåt men jag känner mig helt dum i huvet 😭
Det du ser är stenmjöl med lite sand kanske. Det är inget makadam du har där. Då får du nog gräva djupare får att komma till makadam eller grus som bör ligga under stenmjölet.S skånepappa skrev:
Helt dum i huvudet skulle jag inte säga. Forumet finns ju där för att få hjälp.
Du kan inte göra så mycket med denna info gällande ditt trädäck du vill bygga. Utan du får ta bort allt och sen gräva lite mer. Efter det kan du lägga plattor tillbaka under bärlinorna. Du behöver inte alla längre. Men underkonstruktionen behöver något fast att vila på. Det går inte på stenmjöl. Det stora problemet är att du har för lite utrymme mellan plattorna och underkanten dörren. Det är ett tråkigt jobb men vill du ha ett trädäck så är det nog ditt enda alternativ.
Tyvärr finns det inget Quick fix.
Det kommer att bli ett jobbigt jobb. Markarbete för hand ÄR bland det jobbigaste att göra.
Varför inte göra ett inglasat uterum. Då kan du lägga en heltäckningsmatta.
Skåne i all ära, men det är kalla kvällar även där.
Det kommer att bli ett jobbigt jobb. Markarbete för hand ÄR bland det jobbigaste att göra.
Varför inte göra ett inglasat uterum. Då kan du lägga en heltäckningsmatta.
Skåne i all ära, men det är kalla kvällar även där.
Yes ok! Tack för svar!D DanielSt81 skrev:Det du ser är stenmjöl med lite sand kanske. Det är inget makadam du har där. Då får du nog gräva djupare får att komma till makadam eller grus som bör ligga under stenmjölet.
Helt dum i huvudet skulle jag inte säga. Forumet finns ju där för att få hjälp.
Du kan inte göra så mycket med denna info gällande ditt trädäck du vill bygga. Utan du får ta bort allt och sen gräva lite mer. Efter det kan du lägga plattor tillbaka under bärlinorna. Du behöver inte alla längre. Men underkonstruktionen behöver något fast att vila på. Det går inte på stenmjöl. Det stora problemet är att du har för lite utrymme mellan plattorna och underkanten dörren. Det är ett tråkigt jobb men vill du ha ett trädäck så är det nog ditt enda alternativ.
Tänkt den tanken med men landat i att det nog kan bli lite för mörkt inne då. Upplever att det faktiskt blir lite skumt framåt eftermiddagen.J Jonas928 skrev:
Riktar jag telefonen mot uteplatsen får jag fram väderstrecket 150 grader SÖ
Eftersom din grundfråga var vad det kostade så är det ju så att om du gräver ut själv och lägger reglarna på justerbara altan fötter (plattor och grus har du ju) då blir ju detta väldigt överkomligt även om du utökar lite kolla gärna film och priser på byggmax försök anpassa altanen efter mått på trallbrädor och reglar så slipper du en massa spill