Hej! Vi bor i parhus utanför Malmö och funderar på att bygga ett trädäck. Uteplatsen är i nuläget bara en uteplats med stenplattor, känns lite trist.

Huset är från 2018/2019 och jag har stegat upp platsen där vi vill ha däcket till ca 3,5 m x 5 meter.

Tyvärr är jag hopplöst opraktisk och min fru är inte så pigg på att bygga själv så vi får väl leja bort det, gissar jag, eller be någon händig bekant.

Men vad kan jag räkna med att det kostar? Materialet? Jag vet ju inte vad för slags trä eller så som vi behöver? Tänkte i min enfald att man åkte till Bauhaus eldyl och liksom köpte trädäcksträ, men så är det inte va?

Inser att det kanske är lite som att fråga hur långt ett snöre är men tacksam för lite killgissningsar och teorier som kan ge mig ett hum 👍

För tydlighetens skull: vi vill inte bygga utekök och behöver inte dra vatten, kommer inte heller installera nån slags belysning i golvet eller så. Vill bara ha ett fint trägolv 😁
Tack på förhand!

• Gilla
stumpis66 och 2 till
  • Laddar…
Räkna med 10 löpmeter trall per kvadratmeter och 30 kr/lpm så hamnar du strax över 5000 kr för själva trädäcket. Sen behövs lite reglar och kanske några plintar, det beror på om den gamla stenläggningen kan ligga kvar eller inte. Du borde komma undan med 10 kkr, inräknat en låda öl var åt kompisarna som gör jobbet.

• Gilla
Yamio och 5 till
  • Laddar…
Jag gissar att du får betala 30 - 50 000 om du vill få det gjort. Gör ni det själva så klarar ni det för kanske 7 - 10 000.

Låter som du borde låta din fru leda projektet, och du hantlangar. Så grejar ni det på typ en helg. Verktygsmässigt behöver ni måttband, vattenpass, (bra) skruvdragare, en gersåg eldriven (duger med en enklare), hammare.

Materialmässiigt behöver du trallvirke, gärna 28 mm tjockt. för ytan. Du behöver tryckimprgnerade reglar, för det bärande underredet. Det finns en hel del gör det själv guider på nätet där kontruktionen framgår., så det blir stqdigt.

• Gilla
Yamio och 8 till
  • Laddar…
Hej

Stenplattorna som finns kan användas som underlag för bärlinorna. Så det som behöver köpas är reglar 45x95/120/145 och trallen. Plus träskruvar och trallskruvar. Justerbara terassfötter är smidiga för att få bärlinan i rätt höjd.

Det finns utmärkta guider om hur bygget går till och alla steg. Till exempel denna
https://www.byggmax.se/bygga-altan

Enbart materialkostnaden är ganska låg, även med dagens priser. Räkna med 10.000 för allt så finns det utrymme för fintrall.
Ska allting utföras av hantverkare så tror jag totalpriset, material och arbete, kan hamna på 30.000-40.0000.

• Gilla
Yamio och 2 till
  • Laddar…
Fantastiska svar! Vad glad jag blir!
Jag har en hammare och ett måttband samt ev ett vattenpass. Resten kan jag nog låna?

Grymt detta, men har typ Bauhaus och de för allt trä som krävs eller behöver jag ringa innan och beställa?

• Gilla
stumpis66 och 4 till
  • Laddar…
Bauhaus borde ha allt som krävs hemma. Virke kan så klart vara slut men på väg till butiken.
Det är inga stora mängder du behöver så inget som behöver beställas i förväg.

• Gilla
Yamio och 1 till
  • Laddar…
En skitdum fråga, jag råkade klicka in på nån YouTube-film nu om detta, verkar som att man ska gjuta och greja? Men det kan jag skippa va?

Gjuta behöver du inte, men du behöver gräva ur och fylla med grus där du sen ställer trädgårdsplattor som reglarna sedan vilar på.

Aha? Så jag tar bort mina plattor? Bygger inte trädäcket på dem?

mexitegel mexitegel skrev:
Gjuta behöver du inte, men du behöver gräva ur och fylla med grus där du sen ställer trädgårdsplattor som reglarna sedan vilar på.
Varför skulle han inte kunna ställa reglarna på stenplattorna som ligger där idag?

• Gilla
Yamio och 5 till
  • Laddar…
S skånepappa skrev:
En skitdum fråga, jag råkade klicka in på nån YouTube-film nu om detta, verkar som att man ska gjuta och greja? Men det kan jag skippa va?
Hur högt ska det bli?
Om det inte ska bli så högt så kan du lägga reglarna på dina befintliga plattor. Skitsmiigt isåfall. Slipper du gräva.

• Gilla
Yamio och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Platsen var ju redan stenlagd, så då kan han ju bygga direkt ovanpå denna, utan att gräva något

• Gilla
Yamio och 2 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Varför skulle han inte kunna ställa reglarna på stenplattorna som ligger där idag?
Missade den lilla detaljen. Jag tar på mig dumstruten och ställer mig i skamvrån.

Ni kan säga till när jag får komma tillbaka 😂

• Gilla
  • Haha
  • Älska
stumpis66 och 13 till
  • Laddar…
M MasMats skrev:
Hur högt ska det bli?
Om det inte ska bli så högt så kan du lägga reglarna på dina befintliga plattor. Skitsmiigt isåfall. Slipper du gräva.
Inte såg högt, tror jag har 10 cm upp till altandörren typ? Tänker det är bra om det är samma höjd, eller tänker jag snett? Inte så van vid detta

• Gilla
Yamio och 1 till
  • Laddar…
S skånepappa skrev:
Inte såg högt, tror jag har 10 cm upp till altandörren typ? Tänker det är bra om det är samma höjd, eller tänker jag snett? Inte så van vid detta
Ungefär samma höjd som dörrröskeln är smidigt ja.

Det är aningen lågt för både bärlina och trall på 10 cm.
Så du kan ta bort alla stenplattor, dessa går ju att använda till annat i trädgården, och sedan gräva ned lite där stöden till bärlinan behöver vara.
Utan stenplattor så får en 45x95 regel plus 28 trall plats. Men det behövs troligen lite fler stöd för att undvika att trallen sviktar.
Annars behöver 5-10 cm av materialet under plattorna tas bort för att få plats med en högre regel.

Alternativt kan det fungera att ha reglarna liggande och skruva trallen på den breda sidan. Om stenläggningen är plan nu vill säga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.