11 180 läst ·
58 svar
11k läst
58 svar
Hur stor budget bör jag ha för trädäcks-drömmen?
Hmm jag hade nog helst sluppit ta bort plattorna och gärna satt träet över, så att säga. Tål tänkas på detta
😎 nästa stenkorkade fråga: mäter jag höjden till dörrblecket? Eller själva dörren?
Är detta ett boende som du/ni kommer bo i tills det är dags för döden eller kan det vara rimligt att flytta någonstans inom några år?
Är det det sista så lägg ett enkelt trädäck ovanpå stenplattorna.
Justerbara terassfötter, liggande 45 regel och 28 mm trall ryms på 10 cm. Inget som hela River Dance ensamble skulle kunna uppträda på men för vanligt bruk lär det vara tillräckligt stabilt.
Är det det sista så lägg ett enkelt trädäck ovanpå stenplattorna.
Justerbara terassfötter, liggande 45 regel och 28 mm trall ryms på 10 cm. Inget som hela River Dance ensamble skulle kunna uppträda på men för vanligt bruk lär det vara tillräckligt stabilt.
Produkter som diskuteras: "terassfötter"
Terrassfot justerbar Deck Support FAST
Terrassfot för en stabil grund
89 kr inkl moms
99 kr
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Borde gå att lägga reglar direkt på plattorna. Man får kanske väga av så att alla reglarna verkligen kommer i plan. Vid behov, skruva fast stumpar av regel mot de långa reglarna, som får stöda ned mot plattan. Du kan använda en lång trallbräåda som linjal, så att alla reglar ligger på samma höjd över hela sin löngd. Man behöver få samma höjd på alla reglar +/- någon mm, eller kanske max 3 mm fel mellan två reglar om de ligger med 60 cm avstånd.
Lägg reglarna på dina befintliga plattor. Gör ett regelverk av 45x70mm med cc-mått 60cm. Väg av så det blir tillräckligt plant. Lägg 28mm trall ovanpå. Om det krisar med utrymmet mot dörrbladet så får du lägga 22mm trall istället.S skånepappa skrev:
Ligger betongplattorna helt plant så finns ju det sånt här trägolv för utomhusbruk. Inte samma sak som en riktig altan å andra sidan lägger du det på nån timme.S skånepappa skrev:
https://www.rusta.com/sv-se/tradgar...s/trall-bahamas-30x30-cm-akacia-vattenbaserad
Om plattorna ska vara kvar måste ni täcka dem med fiberduk så att det inte växer upp träd och ogräs underifrån Det blir väldigt fuktigt under, så det bästa är att ta bort plattorna och lägga duk på jorden.. Ett impregnerat trallvirke i furu 28x145 (inget lärk som inte håller) Ta ett foto och besök en firma typ O.O i Stehag som kan ge råd och vet precis vad ni behöver. Kolla bygga trädäck på nätet: Bolist och Byggmax har skisser och filmerS skånepappa skrev:Hej! Vi bor i parhus utanför Malmö och funderar på att bygga ett trädäck. Uteplatsen är i nuläget bara en uteplats med stenplattor, känns lite trist.
Huset är från 2018/2019 och jag har stegat upp platsen där vi vill ha däcket till ca 3,5 m x 5 meter.
Tyvärr är jag hopplöst opraktisk och min fru är inte så pigg på att bygga själv så vi får väl leja bort det, gissar jag, eller be någon händig bekant.
Men vad kan jag räkna med att det kostar? Materialet? Jag vet ju inte vad för slags trä eller så som vi behöver? Tänkte i min enfald att man åkte till Bauhaus eldyl och liksom köpte trädäcksträ, men så är det inte va?
Inser att det kanske är lite som att fråga hur långt ett snöre är men tacksam för lite killgissningsar och teorier som kan ge mig ett hum 👍
För tydlighetens skull: vi vill inte bygga utekök och behöver inte dra vatten, kommer inte heller installera nån slags belysning i golvet eller så. Vill bara ha ett fint trägolv 😁
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Varför inte bara snygga till befintliga uteplatsen. Gör ordentligt ren med högtryck. Komplettera med lite växtlighet i ordentliga, frosttåliga krukor. Både buskar och träd fungerar: smultronjasmin, stamsyren, olika grässorter. Ett trädäck är väl bland det tristaste man kan tänka sig, som en dansbana! Trädäcket åldras och blir fulare för varje år, en uteplats med stenplattor åldras inte om man håller den ren!S skånepappa skrev:Hej! Vi bor i parhus utanför Malmö och funderar på att bygga ett trädäck. Uteplatsen är i nuläget bara en uteplats med stenplattor, känns lite trist.
Huset är från 2018/2019 och jag har stegat upp platsen där vi vill ha däcket till ca 3,5 m x 5 meter.
Tyvärr är jag hopplöst opraktisk och min fru är inte så pigg på att bygga själv så vi får väl leja bort det, gissar jag, eller be någon händig bekant.
Men vad kan jag räkna med att det kostar? Materialet? Jag vet ju inte vad för slags trä eller så som vi behöver? Tänkte i min enfald att man åkte till Bauhaus eldyl och liksom köpte trädäcksträ, men så är det inte va?
Inser att det kanske är lite som att fråga hur långt ett snöre är men tacksam för lite killgissningsar och teorier som kan ge mig ett hum 👍
För tydlighetens skull: vi vill inte bygga utekök och behöver inte dra vatten, kommer inte heller installera nån slags belysning i golvet eller så. Vill bara ha ett fint trägolv 😁
Tack på förhand!
Bra idé! Älskar att få olika tankar!Grindtorp skrev:
Varför inte bara snygga till befintliga uteplatsen. Gör ordentligt ren med högtryck. Komplettera med lite växtlighet i ordentliga, frosttåliga krukor. Både buskar och träd fungerar: smultronjasmin, stamsyren, olika grässorter. Ett trädäck är väl bland det tristaste man kan tänka sig, som en dansbana! Trädäcket åldras och blir fulare för varje år, en uteplats med stenplattor åldras inte om man håller den ren!
Hej,
6 cm är inte mycket för reglar och trall.
Att tänka på i övrigt:
Trallen bör luta (lite!) ut från huset så att vattnet rinner bort.
(Gärna en grusbädd på 20 cm och sedan reglar på utvalda stenplattor. Så gjorde jag i mitt parhus).
Viktigast av allt. Gör trädäcket så stort som möjligt!. (Min granne missade det och när han skjuter ut stolen för att resa sig faller han av trallen…Dvs stol + bord + stol är minst 3 meter och sedan bör man kunna gå förbi bakom osv. )
Lycka till! / Johan
6 cm är inte mycket för reglar och trall.
Att tänka på i övrigt:
Trallen bör luta (lite!) ut från huset så att vattnet rinner bort.
(Gärna en grusbädd på 20 cm och sedan reglar på utvalda stenplattor. Så gjorde jag i mitt parhus).
Viktigast av allt. Gör trädäcket så stort som möjligt!. (Min granne missade det och när han skjuter ut stolen för att resa sig faller han av trallen…Dvs stol + bord + stol är minst 3 meter och sedan bör man kunna gå förbi bakom osv. )
Lycka till! / Johan
Sen om du ska köpa trall virke tänk på att kolla och sortera så du inte köper en släp full med trall som andra ratat pga att dom passar till propellrar eller fullt med knagg osv.
Köper du hemlevererat så är risken att du får det som ligger överst inte det som ser bäst ut som färdigt golv.
Köper du hemlevererat så är risken att du får det som ligger överst inte det som ser bäst ut som färdigt golv.