Suvi5700
Tomture61 Tomture61 skrev:
Av säkerhetsskäl så är jag bosatt i Luleå på denna site 😇
Köper el från Luleå 😀
IRL , ngn stans i Sverige .
Aha, då är jag med👍

Tomture61
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Aha, då är jag med👍
Foton eller text som man bidrar med kan locka långfingrade .

Tomture61
Himla svåra beslut detta ...
Min nuvarande VP kanske behöver bytas om 3-5 år 🤔
En ny FLVP jämnar troligen ut topparna på elförbrukningen / dygn - månad .
Batterilagring är troligtvis ännu bättre att ha för att tanka el när det är som billigast + effektavgiften blir som lägst .
Spara 1729:- / år med ny VP , kanske
Spara 6500:-/ år med solceller/batteri , kanske .
Stora investeringar med smååååå besparingar .

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Har du råd att göra absolut ingenting?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Tror jag får invänta till hösten och se vad dessa effektavgifter gör med mitt liv .
Men denna elförbrukning (topparna) gör mig nervös .
Diagram över elförbrukning den 4 januari med varierande toppar, totalt 76.1 kWh, 3 215 W vid 23:20.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

4:e Jan var det minus 2 till -8 utanför + tvätt/ torktumlare igång .

Redigerat:
Jag instämmer med ovan. Gör inget idag utan vänta på att din värmepump ska ge med sig. Då investerar du i nytt för att du måste, inte för att du ska se en besparing.
Men kan vara bra att kolla runt på rätt lösningar så man vet vad som finns och funkar bra. Men då byter du av andra anledningar än om du byter idag.

En ny FLVP tex NIBE eller Qvantum, alternativt luftvatten och så ersätter du ventilationen med vanlig fläkt ut, utan återvinning. Brukar ge högre besparing ändå då luftvatten är effektivare. (beroende på var man bor)

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
S Spopas skrev:
Jag instämmer med ovan. Gör inget idag utan vänta på att din värmepump ska ge med sig. Då investerar du i nytt för att du måste, inte för att du ska se en besparing.
Men kan vara bra att kolla runt på rätt lösningar så man vet vad som finns och funkar bra. Men då byter du av andra anledningar än om du byter idag.

En ny FLVP tex NIBE eller Qvantum, alternativt luftvatten och så ersätter du ventilationen med vanlig fläkt ut, utan återvinning. Brukar ge högre besparing ändå då luftvatten är effektivare. (beroende på var man bor)
LVVP / BVP är ej aktuellt för mig , bägge dessa lösningar kräver FTX + mer rördragning av ventrör i huset .
Vill ej ha ventlösning utan återvinning .
BVP blir pissdyrt initialt samma för LVVP , dyrare än FLVP + låter mera utanför huset .
Har redan 2 st LLVP som låter / fortplantar vibrationer 🙂

LVVP / BVP är ej aktuellt för mig , bägge dessa lösningar kräver FTX + mer rördragning av ventrör i huset .
Vill ej ha ventlösning utan återvinning .
BVP blir pissdyrt initialt samma för LVVP , dyrare än FLVP + låter mera utanför huset .
Har redan 2 st LLVP som låter / fortplantar vibrationer 🙂
Då är det bara S735 eller motsvarande från andra märken kvar som alternativ då.
En luftvatten installation går dock inte för så mycket mer än en FLVP i grövre kaliber, men tycker du ljudnivån från utedelen är ett problem så är detta mest en parantes.

Tomture61
S Spopas skrev:
Då är det bara S735 eller motsvarande från andra märken kvar som alternativ då.
En luftvatten installation går dock inte för så mycket mer än en FLVP i grövre kaliber, men tycker du ljudnivån från utedelen är ett problem så är detta mest en parantes.
Har en LLVP som hjälper till med uppvärmningen av huset .
Den har skrollkompressor + R32 (ska tydligen låta mer)
Den hörs till insidan av huset , ibland .
Den är monterad på träställning på marken med fjäderdämpare .
En 3:e utomhusenhet lär inte minska oljud / vibrationer / kondensvatten .
Plus en utomhusenhet i väder och vind , nää .

Har en LLVP som hjälper till med uppvärmningen av huset .
Den har skrollkompressor + R32 (ska tydligen låta mer)
Den hörs till insidan av huset , ibland .
Den är monterad på träställning på marken med fjäderdämpare .
En 3:e utomhusenhet lär inte minska oljud / vibrationer / kondensvatten .
Plus en utomhusenhet i väder och vind , nää .
Min LLVP hörs knappt alls om man inte står vid någon av fläktarna. Men då är den skruvad på stålställning med vibrationsdämpare som i sin tur sitter i en Lecavägg.

Tomture61
pacman42 pacman42 skrev:
Min LLVP hörs knappt alls om man inte står vid någon av fläktarna. Men då är den skruvad på stålställning med vibrationsdämpare som i sin tur sitter i en Lecavägg.
Mitt hus har isolerad betongplatta med trästomme / panel .
Utedelen är ca 2 m från ett fönsterparti , ibland blir det som resonans i rummet och pumpen låter som mest från ett hörn av yttervägg (inomhus)
Detta inträffar tex efter avfrostning eller kallt utanför .
6 år gammal "bästa LLVP" 😀

ClasseClas
Har du ngn före / efter årlig elförbrukning ?
Har lite funderingar på solcellsanläggning och batteri .
Fick en offert idag på 120.000:- för 5,6 kwp solpaneler - 27,12 kwh batterier = Uppskattade årliga besparingar 6500 kr / år
VS en Nibe S735-7 med inst. för 120.000:-
Hmmm .....
Jag får återkomma med före/efter-siffror. Jag har ingen separat mätning på pumpen så jag behöver filtrera bort viss annan förbrukning så det går att jämföra.

Sedan kan du resonera så här. Någon dag måste du byta FLVP.
Då kan du byta till en like for like, ex Nibe F470, listpris 107000 kr (IVT Vent 402 ligger på ca 90000 kr)
En vassare ex Nibe S735-4, kostar listpris 136000 kr
Diff listpris ca 29000 kr.
Du sparar 1000 kWh per år med den vassare pumpen, vilket ger en payoff på ca 30 år. Besparing på effektavgiften kanske bidrar med några hundralappar också.

Om du kan förlika dig med tanken att du någon dag måste byta ut befintlig FLVP med en ny och startpriset är kring 100000 kr så är det lättare att resonera vidare.

Annars får du väl skippa FLVP och gödsla med LLVP och sen koka varmvatten på spisen! Skämt åsido...

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag får återkomma med före/efter-siffror. Jag har ingen separat mätning på pumpen så jag behöver filtrera bort viss annan förbrukning så det går att jämföra.

Sedan kan du resonera så här. Någon dag måste du byta FLVP.
Då kan du byta till en like for like, ex Nibe F470, listpris 107000 kr (IVT Vent 402 ligger på ca 90000 kr)
En vassare ex Nibe S735-4, kostar listpris 136000 kr
Diff listpris ca 29000 kr.
Du sparar 1000 kWh per år med den vassare pumpen, vilket ger en payoff på ca 30 år. Besparing på effektavgiften kanske bidrar med några hundralappar också.

Om du kan förlika dig med tanken att du någon dag måste byta ut befintlig FLVP med en ny och startpriset är kring 100000 kr så är det lättare att resonera vidare.

Annars får du väl skippa FLVP och gödsla med LLVP och sen koka varmvatten på spisen! Skämt åsido...
Jag har presenterar total förbrukning i tråden .
På dina 3 år så kanske det ej har skett så stora förändringar i el förbrukare förutom din FLVP .

ClasseClas
Jag har presenterar total förbrukning i tråden .
På dina 3 år så kanske det ej har skett så stora förändringar i el förbrukare förutom din FLVP .
Ofiltrerat data, total förbrukning
2021, 16700 kWh
2022, 14100 kWh
2023, 12500 kWh
2024, 11500 kWh
2025, 9400 kWh

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Du borde tänka att du byter din luftvärmepump PLUS.din 490 till en 735a. Vinsten blir då bekvämlighet. Du slipper hålla på och krångla med din luftvärmepump och slipper ha 14 grader i sovrummet. Skillnaden i driftkostnad verkar inte bli så jättestor men en 490 håller inte för evigt. Om inte bekvämlighet spelar nån roll kanske du kan fortsätta som du gör nu med en klen FLVP.

Jag tycker inte man enbart ska titta på återbetalningstid. Du lägger ut en permanent strategi för hur du tänker värma ditt hus som sträcker sig längre än återbetalningstiden, och som gör att ditt hus blir bättre och mer värt.

Det där med en krona kilowattimmen tvivlar jag på. I stort sett hela elräkningen blir proportionell mot elförbrukningen, all moms, energiskatt, nätavgift osv.

Redigerat:
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.