J Jan Young skrev:
Har ni lässvårigheter? Verkar som att jag klarar svenskan bättre. Nog hör att jag i åratal hört om den svenska flumskolan, men så illa kan det väl inte vara? Läs föregående inläggen igen

Hoppas vi kan skippa denna pajkastning nu.
Jag tror att det är läge att tagga ner. Som flera andra påpekar så motsäger du dina egna påståenden, hoppar fram och tillbaka i slutsatser, om och om igen drar upp kommentaren om att lämna grundskolenivå när det framförallt är du själv som håller dig på den nivån, blir upprörd när någon säger emot dig osv. Det är inte så smickrande för bilden av en oerfaren konsult.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
S Styrman_jansson skrev:
Det beror på. Ett klassiskt exempel där många argumenterar för LED byten är ytterbelysning. Där har väldigt många långa driftstider.

Fast jag tänker istället ”Behöver det verkligen lysa så länge?”. Det är väl trevligt om det lyser när jag kommer hem eller vistas ute mörka kvällar men annars? Då sparar jag mer på att släcka när det inte behövs ( ja jag har förutom ljusrelä en overrideströmställare).
Just för ytterbelysning är min erfarenhet att livstiden är mycket längre för (kvalitets) LED. Även om man sparar på drifttiden på gamla typen av glödlampor så går dom sönder relativt snart. I min ytterbelysning (som sitter 6 meter upp på fasaden - alltså svårbytt) har jag haft Philips LED i omkring 10 år utan byte. Nästan alltid tänd.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Klart att man kan vänta med att byta till LED för inomhusbelysning. Åtminstone om man bor söder om Dalälven.
Jag hade ett jobb hos en kund för några år sedan.
Han hade köpt några armaturer med GU10 lampor, några som lyste bara nedåt, och några som hade två lampor, en nedåt en uppåt.
Det följde med 35W Halogen, och det var totalt 8 st.
Jag frågade han om han ville köpa LED till dessa eller om jag skulle skruva in dessa istället.
Han var av tanken att man kanske borde köra med dessa först och sen byta när de gick sönder.
Då gav jag ett räkneexempel, de styrdes av skymningsrelä, och skulle kanske få typ 8 timmar lystid om dagen i årssnitt, så på ett år skulle det gå 365*8*8*35 = 8176000Wh = 817 kWh. Och det skulle då kunna antas att bli drygt 800 kr i elkostnad varje år.
Och annars skulle han få samma ljus med 4,5 W LED = 100 kWh / år.
Dagen efter hade han köpt 8 st LED som jag fick skruva in.
Varje dag med att nöta ut de medföljande ljuskällorna var en ren förlust, lika bra att stoppa förlusten direkt, innan det hade blivit ett enda öre i merkostnad.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B
@Mikael_L
Tänkte lite lika jag. Men jag tänkte att de gamla 60W och 100W (!) som böts ut skulle nyttjas på ställen där man nästan aldrig är (vinden, kattvind osv), istället för att bara kasta dem. Där kan man ju inte räkna hem en led lampa i alla fall pga kort utnyttjningstid.

Det slutade naturligtvis med att barnen lämnade lampan på 24/7 i flera månader innan någon upptäckte att den var på.... Skulle ha kastat dem hela.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Jaha, ser att du efter alla inlägg först nu har konstaterat det. Jösses
En gång till, Vad menar du? På vilket sätt för din kommentaren tråden framåt eller hjälper skribenten? Du agerar och skriver inte hjälpsamt.

J Jan Young skrev:
Prova och gör själv ett test för dig själv om vilken typ av några olika sorters termostater som passar dig bäst är mitt bästa tips. funktion och komfort kontra pris t.ex.
Återigen svarar du inte på frågan/frågorna utan försöker flytta fokusen till något annat.

Huvudfrågan där du svarade att en radiator med elektronisk termostat är effektivast gällande energiförbrukning hade ingenting med komforten att göra utan bara vilken/vilka som drar mest energi för att hålla ”jämn” temperatur (där hysteres är tillåtet)?

Den enda funktionen som radiatorerna behöver klara av i frågan var att hålla en ”jämn” temperatur. Inga extra funktioner som nattsänkning, fjärrstyrning etc är inblandad i den aktuella frågeställningen.

I de utrymmen på jobbet där det sitter radiatorer med bimetallstyrning så har inte jag märkt av att temperaturen svajar.

TRJBerg
Jag tycker det blivit en viss rundgång i subdiskussionerna. Föreslår att man avbryter den rundgången och tar upp något nytt och intressant.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag tycker det blivit en viss rundgång i subdiskussionerna. Föreslår att man avbryter den rundgången och tar upp något nytt och intressant.
Bra!
Av någon anledning har det blivit hack i skivan och de som så håller på så och inte slutat trots vädjanden är nu ignorerade.
I min tråd här forstätter vi nu om om själva ämnet om någon är intresserad.

Jag har inte erfarenhet av induktionsbelysning i större skala. Har någon någon erfarenhet? Sparas energi på sikt?
Surfat runt har jag redan gjort. Förutom det?

Nissens
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag hade ett jobb hos en kund för några år sedan.
Han hade köpt några armaturer med GU10 lampor, några som lyste bara nedåt, och några som hade två lampor, en nedåt en uppåt.
Det följde med 35W Halogen, och det var totalt 8 st.
Jag frågade han om han ville köpa LED till dessa eller om jag skulle skruva in dessa istället.
Han var av tanken att man kanske borde köra med dessa först och sen byta när de gick sönder.
Då gav jag ett räkneexempel, de styrdes av skymningsrelä, och skulle kanske få typ 8 timmar lystid om dagen i årssnitt, så på ett år skulle det gå 365*8*8*35 = 8176000Wh = 817 kWh. Och det skulle då kunna antas att bli drygt 800 kr i elkostnad varje år.
Och annars skulle han få samma ljus med 4,5 W LED = 100 kWh / år.
Dagen efter hade han köpt 8 st LED som jag fick skruva in.
Varje dag med att nöta ut de medföljande ljuskällorna var en ren förlust, lika bra att stoppa förlusten direkt, innan det hade blivit ett enda öre i merkostnad.
Vad nu det har med mitt inlägg att göra… jag skrev tydligt ”inomhusbelysning”. Din kalkyl tyder på att det du skriver om är något annat. Alternativt är kalkylen felaktig. :)

J Jan Young skrev:
Bra!
Av någon anledning har det blivit hack i skivan och de som så håller på så och inte slutat trots är nu .
I min tråd här forstätter vi nu om om själva ämnet om någon intresserad.
Ämnet är högintressant men hela tråden blir meningslös om man vägrar föra en diskussion så fort det inte passar. Som du kanske märkt så består byggahus av alla möjliga människor, och en del har en diger kompetens/kunskap inom vissa ämnen. Jag själv har lärt mig mycket genom att lyssna på dessa, även när de ibland motsäger tidigare ”tro”. Bara för att man har en titel är det inte det lika med kunskap, utan detta får man visa att man har genom diskussion/argumentation m.m. Inte genom diverse mästrande och otrevliga inlägg.

Det är dig naturligtvis dig fritt att ägna dig åt ”cherry-picking” och bara välja att läsa/svara på de inlägg som passar/håller med. Men innan du väljer att ignorera resterande delar av tråden kan du ju fundera en stund på betydelsen av det engelska närbesläktade ordet till ignorera, nämligen ”ignorance”.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
I min tråd här forstätter vi nu om om själva ämnet om någon är intresserad.
Att veta om en radiator med elektronisk styrning är mer energieffektiv än en med bimetallstyrning ÄR en del av ”Hur sparar ni på el och värmekostnader?”, och frågan innefattar inte någonting om ”nattsänkning”, fjärrstyrning, etc.

Att veta om en oljefylld radiator är mer energieffektiv än en med glödtråd ÄR en del av ”Hur sparar ni på el och värmekostnader?”.

För bägge frågorna ingår i frågan om det är lönande att byta ut fungerade radiatorer, samt när ett byte behövs vad som är billigast i inköp & drift, å detta är en del av ”Hur sparar ni på el och värmekostnader?”.

Mikael_L
Nissens Nissens skrev:
Vad nu det har med mitt inlägg att göra… jag skrev tydligt ”inomhusbelysning”. Din kalkyl tyder på att det du skriver om är något annat. Alternativt är kalkylen felaktig. :)
Jag visade bara att det aldrig går att räkna hem vanliga gamla glödlampor ekonomiskt.
Så vill man ha kvar dem så får man väl jobba fram sina egna skäl till det, men ekonomiskt är inget giltigt skäl, då lurar man bara sig själv.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Nissens
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag visade bara att det aldrig går att räkna hem vanliga gamla glödlampor ekonomiskt.
Så vill man ha kvar dem så får man väl jobba fram sina egna skäl till det, men ekonomiskt är inget giltigt skäl, då lurar man bara sig själv.
Det är självklart att det inte är ekonomiskt försvarbart att ha utebelysning på bortåt 300W som man låter vara tänd alla dygnets mörka timmar året om.

Det är lätt att förstå utan någon kalkyl.

Redigerat:
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men då ska man väl aldrig byta den mot en LED.
Jag reagerade på tanken att man skulle av någon outgrundlig anledning vänta med att byta till LED.
Men visst, är det lampa som lyser 2 ggr per år i 5 minuter vardera gången, så ska den kanske inte bytas ut med någon tanke på besparing.
Det beror på vad du menar med att vänta.
Man kan ju börja med de besparingsmetoder som är gratis först. T.ex. släcka ytterbelysningen när ingen har nytta av den. I ditt exempel kan man fråga sig om personen i fråga verkligen spenderar tid kring ytterbelysningen 8h om dygnet. Kanske rör det sig bara om 2-3h, vissa dagar bara 30 minuter.

Men om man bestämt måste ha ytterbelysningen lysa långa tider oavsett om man har nytta av den eller inte så självklart kör på LED. Men fokus har då flyttas en del från energibesparing till estetik.

Jag har kombinerat mitt ljusrelä med ett ur. Det ser till att ytterbelysningen bara är tänt, om det är mörkt, de tider då vi vanligtvis vistas ute. D.v.s. några timmar på morgonen när alla ska iväg och några timmar när alla i familjen börja dropp in igen efter dagens bestyr. Totalt tror jag det rör sig om 4-5h/dygn. I övrigt är det släck, men jag har en extra strömställare så jag kan tvångsstyra den ifall något avviker från detta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.