112 546 läst ·
1 261 svar
113k läst
1,3k svar
Hur sparar ni på el och värmekostnader?
Det lustiga är att folk byter lampor mot led, men eftersom led drar så lite, blir det gärna fasadbelysning, belysning vid trädgårdsgångar, mm. Många gånger har man bytt några få lågenergilampor mot ett oräkneligt antal led.Nissens skrev:
Själv tycker jag det är självklart att man inte har belysning på när den inte behövs, led eller inte.
Förresten - hur många mörka timmar har vi på ett år? I säg nalmö stocholm och umeå?
Ja, jag har utebelysningar som numera är LED, men jag har ändå både timer och skymningsrelä på dem.S sunqan skrev:Det lustiga är att folk byter lampor mot led, men eftersom led drar så lite, blir det gärna fasadbelysning, belysning vid trädgårdsgångar, mm. Många gånger har man bytt några få lågenergilampor mot ett oräkneligt antal led.
Själv tycker jag det är självklart att man inte har belysning på när den inte behövs, led eller inte.
Förresten - hur många mörka timmar har vi på ett år? I säg nalmö stocholm och umeå?
Men jag har inte utökat utebelysningen pga att det finns LED. Håller med om att folk sätter upp belysningar nästan överallt numera. Fasadbelysning blev poppis över en natt.
Bara för att en termostat går att ställa in noggrannare ( du skrev f.ö. aldrig vad du avsåg med noggrannare), innebär det inte att utfallet är noggrannare. Utfallet beror på noggrannheten hos sensorn - stor skillnad på +/- 0 5 grader och +/- 3 grader t ex.; placeringen av sensorn i förhållande till radiatorn - i princip handlar det om huruvida man ställer in önskad rumstemperatur eller twmperaturen på radiatorn.J Jan Young skrev:Jag vet inte hur pulserande termostat påverkar. Men en moden elektronisk termostat (digital display) är effektivare än än en i bimetall eftersom den går att ställa in noggrannare, går också att ställa in om man vill ha variation.
En ganska viktig faktor är vad för typ av elradiator man köper. Idag anses de oljefyllda vara den bästa typen, men de allra effektivaste vad jag vet är el-betongradiatorer, men de är rätt dyra. Båda är kända för att ge jämn temperatur. De sämsta brukar anses de som har värmetrådarna direkt i luften (liksom en fön) eftersom de kan bli över 800 °C i trådarna och sedan stänger de av, ojämt. Dessutom kan de lukta bränt av dammet som finns i luften.
Ovan förutsätter att radiatorn är monterad inne i huset mot en yttervägg.
Sämre reglering enligt ovan gör att radiatorn blir för varm/stänger av osv. Det man förlorar på är att själva materialet i inneväggen som radiatorn är monterad på blir onödigt mycket uppvärmd och värmeenergi läcker ut i onödan genom väggen.
Sammanfattningsvis är det dock ganska lite värmeenergi som förloras i ett modernare hus, kanske försumbart. Inget som vi kikar på iaf eller lärde mig om. . Men i ett äldre hus med sämre isolering kan det göra viss mindre skillnad.
Liknande gäller för vanliga vattenradiatorer.
Jobbveckan börjat nyss! Ha de!
Det är alltså inte ingen självklarhet i att en elektronisk termostat är noggrannare än en mekanisk.
Sen skrIver du "Ovan förutsätter att radiatorn är monterad inne i huset mot en yttervägg.". Varför är det viktigt?
Och din slutkläm: "Sammanfattningsvis är det dock ganska lite värmeenergi som förloras i ett modernare hus, kanske försumbart. Inget som vi kikar på iaf eller lärde mig om. . Men i ett äldre hus med sämre isolering kan det göra viss mindre skillnad.". Du vet alltså inte hur den absolut överväldigande majoriteten av alla bostadshus fungerar med avseende på värmeenergi. Det är intressant, det borde ju innebära att du gissar lika mycket eller mer än vi andra på forumet.
Har inte läst alla inlägg så jag är väll 6e på bollen .. i mitt fall ~ år 1-5 ca 33.0000kw
Bytte uppvärmning ~ år 6 12.0000
Och nu ~ år 7 och framåt så är vi upp på 17 av den stora anledningen att vi har tidigare tänkt att "det är så billigt ändå " låt det stå å gå ...
Bytte uppvärmning ~ år 6 12.0000
Och nu ~ år 7 och framåt så är vi upp på 17 av den stora anledningen att vi har tidigare tänkt att "det är så billigt ändå " låt det stå å gå ...
S sunqan skrev:Det lustiga är att folk byter lampor mot led, men eftersom led drar så lite, blir det gärna fasadbelysning, belysning vid trädgårdsgångar, mm. Många gånger har man bytt några få lågenergilampor mot ett oräkneligt antal led.
Energispartips:S sunqan skrev:Det lustiga är att folk byter lampor mot led, men eftersom led drar så lite, blir det gärna fasadbelysning, belysning vid trädgårdsgångar, mm. Många gånger har man bytt några få lågenergilampor mot ett oräkneligt antal led.
I Sverige har jag sett att många har runtomkring fasaden och i trädgården massor av utebelysning igång hela natten.
Undrar hur det kommer sig? Till vilken nytta?
Med rörelsedetektor sparar man kanske 99% av elkostnaden.
Det finns mkt mer att hämta inom området, än det som är allmänt känt. Olika teorier är intressanta, även om de kanske är försumbara, anser jag.S sunqan skrev:Bara för att en termostat går att ställa in noggrannare ( du skrev f.ö. aldrig vad du avsåg med noggrannare), innebär det inte att utfallet är noggrannare. Utfallet beror på noggrannheten hos sensorn - stor skillnad på +/- 0 5 grader och +/- 3 grader t ex.; placeringen av sensorn i förhållande till radiatorn - i princip handlar det om huruvida man ställer in önskad rumstemperatur eller twmperaturen på radiatorn.
Det är alltså inte ingen självklarhet i att en elektronisk termostat är noggrannare än en mekanisk.
Sen skrIver du "Ovan förutsätter att radiatorn är monterad inne i huset mot en yttervägg.". Varför är det viktigt?
Och din slutkläm: "Sammanfattningsvis är det dock ganska lite värmeenergi som förloras i ett modernare hus, kanske försumbart. Inget som vi kikar på iaf eller lärde mig om. . Men i ett äldre hus med sämre isolering kan det göra viss mindre skillnad.". Du vet alltså inte hur den absolut överväldigande majoriteten av alla bostadshus fungerar med avseende på värmeenergi. Det är intressant, det borde ju innebära att du gissar lika mycket eller mer än vi andra på forumet.
I det stora hela kan de dock ha viss grund att bygga vidare på. Många bäckar små!
Absolut har du rätt i det och jag är 1 av dom .. dock drar min fasad lampa 3w LED .. koka 2 koppar kaffe ät dyrareJ Jan Young skrev:
Försumbart,Papphammar666 skrev:
Men många har tänd fasadbelysning hela natten liknande julbelysning. Låt mörkret råda när det inte är ljust ute istället är väl vettigare?
Idag finns rörelsedetektorer
Ja, det är kanske bäst om man gör det från början.Papphammar666 skrev:
Men det finns E27 lampor med inbyggd rörelse- och mörkersensor för under 50 kr att köpa. Det kanske lönar sig ändå om man har flera? För priset på en vamlig LED lampa sklijer inte så väldigt mkt.
Självbyggare
· 253 inlägg
Det handlar nog om estetik, trevnad, trygghet, osv. När det sedan finns lågenergilampor så tror jag att många tänker att det är värt extrakostnaden. Sen är det nog lämpligt att då och då gå igenom timer, belysning osv och jämföra kostnaden mot det man får. Man tenderar ju att lägga till saker då och då som varje del för sig inte är någon stor kostnad. Men till slut så har totala kostnaden för allt ökat till en nivå när det inte längre är värt det.J Jan Young skrev:
Självbyggare
· 253 inlägg
Precis, kostnaden för led med inbyggd ljussensor och rörelsevakt är numera så låg att det inte känns försvarbart att inte använda dem på lämpliga ställen.J Jan Young skrev:
Hur ofta har de idrott? Vår dotter går i tvåan och har idrott en gång i veckan. Man har max två gånger ända upp till gymnasiet. Antar du menar att de även duschar hemma vid behov? En/två gånger är inte det lite lite?Fulkemisten skrev:
/S
Intressant!S steve5432 skrev:
Vi har inte räknat på detta, oftast finns ett generellt behov av varmvatten som vi beräknar, sedan med snålspolande dusch, justering av fjäder på enspaksblandare, m.m.
Hur mkt sparas på att duscha på gymmet osv?
En annan sparbössa kan vara atr koppla diskmaskinen till varmvattnet, om man har VP förstås.
Upp till 90% av elförbrukningen är för att värma vattnet.
Sedan slösar man på v.v. för sköljningen. Men det skulle gå att räkna på om man har de rätta ingående värdena för diskmaskinen.
Att koppla in diskmasinen till v.v. gör en del faktiskt och det funkar mkt bra, blir extra ren och fin disk.
Men man bör kolla i manualen innan förstås om det går.