112 546 läst ·
1 261 svar
113k läst
1,3k svar
Hur sparar ni på el och värmekostnader?
Förutsättningen var att det finns en MIN-temperatur som man inte vill underskrida. Svinget blir då större med bimetall än elektroniskuseless skrev:
Diagrammet kommer från ett test i verkligheten i regi av the Portland Energy Office (PEO).
- For improved comfort, install ELVTs; they control far better than the bimetals.
- For energy savings, first check the bimetal thermostat. A good-quality bimetal will perform nearly as well as an ELVT. Replacement may not be warranted. During mild weather, if room temperatures fluctuate only a degree or two during operation, or if the heat runs for only 10 to 20 minutes before turning off, the bimetals aren't bad. Individual bimetal models performed consistently; spot checks may suffice.
Redigerat:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Skippa inlägg som detta, de tillför inget. Nu är det du som bidrar till tråkig stämning i tråden.J Jan Young skrev:
En radiator (värmealstrare), oberoende om det är elradiator med bimetallstyrning eller elektronisk, eller vattenburen radiator, så har de alltid 100% effektivitet (verkningsgrad) när det gäller att överföra tillförd energi till luften.J Jan Young skrev:
Ok. Men det förutsätter att de som vistas i rummet upplever temperatursvängningar motsvarande hysteresen. Sitter radiatorn under ett fönster, vilket är det vanligaste, så kyls den av betydligt snabbare än resten av rummet. Det tillsammans med trögheten i rummets och alla prylars massa gör att den upplevda temperaturen aldrig blir så låg som termostatens tillslagstemperatur.D Dilato skrev:
Demmpa skrev:
Jaha, ser att du efter alla inlägg först nu har konstaterat det. JössesDemmpa skrev:
Hur mycket kallare måste man duscha för att kompensera för kostnaden att ta in en energikonsult?
Men då ska man väl aldrig byta den mot en LED.S Styrman_jansson skrev:
Jag reagerade på tanken att man skulle av någon outgrundlig anledning vänta med att byta till LED.
Men visst, är det lampa som lyser 2 ggr per år i 5 minuter vardera gången, så ska den kanske inte bytas ut med någon tanke på besparing.
Demmpa skrev:
Du håller alltså med om att en radiator med bimetalltermostat är exakt lika effektiv som en radiator med elektronisk termostat?J Jan Young skrev:
Hur stämmer då följande (det handlar alltså om att hålla ”konstant” (hysteres är tillåtet) temperatur i rummet med olika typer av radiatorer/styrningar)?
J Jan Young skrev:
Klart att man kan vänta med att byta till LED för inomhusbelysning. Åtminstone om man bor söder om Dalälven.Mikael_L skrev:
Prova och gör själv ett test för dig själv om vilken typ av några olika sorters termostater som passar dig bäst är mitt bästa tips. funktion och komfort kontra pris t.ex.Demmpa skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Det beror på. Ett klassiskt exempel där många argumenterar för LED byten är ytterbelysning. Där har väldigt många långa driftstider.Mikael_L skrev:
Fast jag tänker istället ”Behöver det verkligen lysa så länge?”. Det är väl trevligt om det lyser när jag kommer hem eller vistas ute mörka kvällar men annars? Då sparar jag mer på att släcka när det inte behövs ( ja jag har förutom ljusrelä en overrideströmställare).