useless useless skrev:
Enligt diagrammet har radiatorn med bimetalltermostat högre medeltemperatur och därmed blir rummet varmare. Då är det väl inte så konstigt att det går åt mer energi?

Vad jag förstår kommer diagrammet från någon som tillverkar element med elektronisk termostat?
Förutsättningen var att det finns en MIN-temperatur som man inte vill underskrida. Svinget blir då större med bimetall än elektronisk
Diagrammet kommer från ett test i verkligheten i regi av the Portland Energy Office (PEO).

• For improved comfort, install ELVTs; they control far better than the bimetals.
  • For energy savings, first check the bimetal thermostat. A good-quality bimetal will perform nearly as well as an ELVT. Replacement may not be warranted. During mild weather, if room temperatures fluctuate only a degree or two during operation, or if the heat runs for only 10 to 20 minutes before turning off, the bimetals aren't bad. Individual bimetal models performed consistently; spot checks may suffice.

Redigerat:
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Har ni lässvårigheter? Verkar som att jag klarar svenskan bättre. Nog hör att jag i åratal hört om den svenska flumskolan, men så illa kan det väl inte vara? Läs föregående inläggen igen

Hoppas vi kan skippa denna pajkastning nu.
Skippa inlägg som detta, de tillför inget. Nu är det du som bidrar till tråkig stämning i tråden.

• Gilla
Johan.Andersson.81 och 1 till
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Något som är effektivt betyder att något fungerar bättre eller ger bättre resultat än något annat som man jämför med.
En radiator (värmealstrare), oberoende om det är elradiator med bimetallstyrning eller elektronisk, eller vattenburen radiator, så har de alltid 100% effektivitet (verkningsgrad) när det gäller att överföra tillförd energi till luften.

• Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Förutsättningen var att det finns en MIN-temperatur som man inte vill underskrida. Svinget blir då större med bimetall än elektronisk.
Ok. Men det förutsätter att de som vistas i rummet upplever temperatursvängningar motsvarande hysteresen. Sitter radiatorn under ett fönster, vilket är det vanligaste, så kyls den av betydligt snabbare än resten av rummet. Det tillsammans med trögheten i rummets och alla prylars massa gör att den upplevda temperaturen aldrig blir så låg som termostatens tillslagstemperatur.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
En radiator (värmealstrare), oberoende om det är elradiator med bimetallstyrning eller elektronisk, eller vattenburen radiator, så har de alltid 100% effektivitet (verkningsgrad) när det gäller att överföra tillförd energi till luften.
Demmpa Demmpa skrev:
Jaha, ser att du efter alla inlägg först nu har konstaterat det. Jösses

J Jan Young skrev:
Ursäkta, men vad menar du?

Hur mycket kallare måste man duscha för att kompensera för kostnaden att ta in en energikonsult?

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Hur mycket kallare måste man duscha för att kompensera för kostnaden att ta in en energikonsult?
Det går inte, vatten fryser när det blir minusgrader
Värm vattnet med ved istället så har du nog råd att ta ett långt härligt bad ibland

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Det har jag vetat i flera årtionden, typ från dess du föddes.
Innan du ens hade börjat lågstadiet så hade jag läst till drifteingenjör (energiteknik) på högskolan.

Mikael_L
S Styrman_jansson skrev:
Minska sin utgift menar du?
En del lampor lyser ju trots allt väldigt korta tider så pay-off tiden för en LED blir enorm. Där jag bodde förut fanns det kvar glödlampor från 80-talet i källaren som fortfarande fungerade.
Men då ska man väl aldrig byta den mot en LED.
Jag reagerade på tanken att man skulle av någon outgrundlig anledning vänta med att byta till LED.
Men visst, är det lampa som lyser 2 ggr per år i 5 minuter vardera gången, så ska den kanske inte bytas ut med någon tanke på besparing.

Demmpa Demmpa skrev:
J Jan Young skrev:
Du håller alltså med om att en radiator med bimetalltermostat är exakt lika effektiv som en radiator med elektronisk termostat?

Hur stämmer då följande (det handlar alltså om att hålla ”konstant” (hysteres är tillåtet) temperatur i rummet med olika typer av radiatorer/styrningar)?
J Jan Young skrev:
Något som är effektivt betyder att något fungerar bättre eller ger bättre resultat än något annat som man jämför med. Kan var många olika saker beroende på vad man diskuterar.

Något som är energieffektivare förbrukar mindre energi än något annat som man jämför med.

Nissens
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag reagerade på tanken att man skulle av någon outgrundlig anledning vänta med att byta till LED.
Men visst, är det lampa som lyser 2 ggr per år i 5 minuter vardera gången, så ska den kanske inte bytas ut med någon tanke på besparing.
Klart att man kan vänta med att byta till LED för inomhusbelysning. Åtminstone om man bor söder om Dalälven.

Demmpa Demmpa skrev:
Du håller alltså med om att en radiator med bimetalltermostat är exakt lika effektiv som en radiator med elektronisk termostat?

Hur stämmer då följande (det handlar alltså om att hålla ”konstant” (hysteres är tillåtet) temperatur i rummet med olika typer av radiatorer/styrningar)?
Prova och gör själv ett test för dig själv om vilken typ av några olika sorters termostater som passar dig bäst är mitt bästa tips. funktion och komfort kontra pris t.ex.

F fribygg skrev:
Ursäkta, men vad menar du?
Så som jag har skrivit.
Du behöver inte ursäkta dig för min skull inte.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det beror på. Ett klassiskt exempel där många argumenterar för LED byten är ytterbelysning. Där har väldigt många långa driftstider.

Fast jag tänker istället ”Behöver det verkligen lysa så länge?”. Det är väl trevligt om det lyser när jag kommer hem eller vistas ute mörka kvällar men annars? Då sparar jag mer på att släcka när det inte behövs ( ja jag har förutom ljusrelä en overrideströmställare).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.