112 548 läst ·
1 261 svar
113k läst
1,3k svar
Hur sparar ni på el och värmekostnader?
Medeltemperatur absolut.Demmpa skrev:
Blir inte medeltemperaturen densamma oberoende om det är bimetalltermostat eller elektronisk termostat?
För om medeltemperaturen är samma oberoende av vilken termostat det är samt oberoende vilken radiatortyp (tex oljefylld, glödtrådsradiator) så borde väll alla radiatorer förbruka exakt lika mycket energi?
Däremot så blir mer ojämn med en bimetall termostat än med en elektronisk dito.
Bimetallen är har större hysteres vilket gör att temperaturen normalt pendlar mer.
Energiförbrukningen lär knappast påverkas då som ni skriver över tid spelar det ingen större roll.
Det är du som skriver att elektronisk termostat är effektivare är bimetalltermostat när det gäller energiförbrukningen, men det är den inte, däremot så är hysteresen oftast mindre på en radiator med elektronisk styrning än en med bimetallstyrning.J Jan Young skrev:
En radiator med fläkt är inte mer energieffektiv än en radiator utan fläkt.J Jan Young skrev:
Däremot kan radiatorn vara mindre men ändå hålla samma yttemperatur, eller hålla lägre yttemperatur med samma storlek på radiatorn.
Nej, det har jag inte skrivit, det är du som skriver så.Demmpa skrev:
Det är du som skriver att elektronisk termostat är effektivare är bimetalltermostat när det gäller energiförbrukningen, men det är den inte, däremot så är hysteresen oftast mindre på en radiator med elektronisk styrning än en med bimetallstyrning.
En radiator med fläkt är inte mer energieffektiv än en radiator utan fläkt.
Däremot kan radiatorn vara mindre men ändå hålla samma yttemperatur, eller hålla lägre yttemperatur med samma storlek på radiatorn.
En elektronisk termostat gör att det går åt mindre energi om man utnyttjar funktionerna i den.
Något som är effektivt betyder att något fungerar bättre eller ger bättre resultat än något annat som man jämför med. Kan var många olika saker beroende på vad man diskuterar.
Något som är energieffektivare förbrukar mindre energi än något annat som man jämför med.
J Jeppson skrev:
Den här t ex. Finns liknande på varenda tekniklada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.clasohlson.com/se/Konvektorelement-2000-W-med-fläkt/p/Pr366513000
Jo, det har du skrivit;J Jan Young skrev:
Sen har vi även följande påstående/fråga:J Jan Young skrev:
På vilket sätt är en oljefylld radiator blanda de effektivaste radiatorer ur energiförbrukningspunkt?J Jan Young skrev:
Har ni lässvårigheter? Verkar som att jag klarar svenskan bättre. Nog hör att jag i åratal hört om den svenska flumskolan, men så illa kan det väl inte vara? Läs föregående inläggen igenDemmpa skrev:
Hoppas vi kan skippa denna pajkastning nu.
Det är nog småjobbigt att vara nybliven energikonsult när kunskaperna tryter och påståendena inte får stå oemotsagda, då kommer strax påståendena om grundskolenivå och det är väl knappt TS besitter det vad gäller termostater?Demmpa skrev:
Det är du som skriver att elektronisk termostat är effektivare är bimetalltermostat när det gäller energiförbrukningen, men det är den inte, däremot så är hysteresen oftast mindre på en radiator med elektronisk styrning än en med bimetallstyrning.
En radiator med fläkt är inte mer energieffektiv än en radiator utan fläkt.
Diskussionen om termostater:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bimetall-vs-elektronisk-termostat.207764/
Hysteresis bimetall /elektronisk termostat vid samma inställda MIN-temperatur.
Kraftigt överdriven för bimetallen i diagrammet, den är i realiteten mindre än hälften.

https://www.byggahus.se/forum/threads/bimetall-vs-elektronisk-termostat.207764/
Hysteresis bimetall /elektronisk termostat vid samma inställda MIN-temperatur.
Kraftigt överdriven för bimetallen i diagrammet, den är i realiteten mindre än hälften.

Enligt diagrammet har radiatorn med bimetalltermostat högre medeltemperatur och därmed blir rummet varmare. Då är det väl inte så konstigt att det går åt mer energi?
Vad jag förstår kommer diagrammet från någon som tillverkar element med elektronisk termostat?
Vad jag förstår kommer diagrammet från någon som tillverkar element med elektronisk termostat?
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Inget av ovanstående påstående behöver nödvändigtvis stämma.J Jan Young skrev:
Det första påstående kräver en definition av vad som är "bättre", Bättre på vilket sätt? Komfort?
Det andra påståendet är egentligen direkt felaktigt eftersom energiförbrukning och effektivitet är två helt skilda saker. Effektivitet anger förhållandet mellan nyttogjord energi och tillförd energi. En produkt som förbrukar mer energi kan mycket väl vara effektivare än en som förbrukar mindre. Bättre på energiomvandling om du så vill.
Jag tror nog att du förstår detta men du uttrycker dig lite slarvigt så det är svårt att förstå vad du egentligen menar. På det så kör du med en del svepande uttryck som "Grundläggande fysik" eller "grundskolenivå" utan att ange vad som du anser detta avser. Det blir svårt att följa.
Ett tips i all välmening. Läs igenom dina inlägg en extra gång och fundera på om du verkligen får fram vad du menar.
Redigerat: