F fribygg skrev:
Rörelsedetektorer tänder dessutom ofta för djur som passerar tomten och att ha tänt för grannens katt är knappast nåt som sparar på elkostnaden.
Men det kan väl inte vara så långa stunder per natt som ljuset tänds för att djur passerar? Rörelsesensorn är ju en ren bekvämlighetsgrej så att man inte behöver tända manuellt så det kostar ju ändå mer att det tänds automatiskt varje gång man går förbi jämfört med om man tänder manuellt endast de gånger man behöver. Om allternativet skulle vara att det var tänt hela natten oavsett närvaro så ger det ändå en lägre kostnad även om det tänder lite för ofta än vad man skulle önska.

• Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
En annan sparbössa kan vara atr koppla diskmaskinen till varmvattnet, om man har VP förstås.
Upp till 90% av elförbrukningen är för att värma vattnet.
Det beror på hur lång VV-ledningen från VVBn till diskmaskinen.
Hinner det komma fram varmvatten till diskmaskinen innan den har fyllt färdigt?
Hur mycket hinner varmvattnet i ledningen kylas av innan diskmaskinen tar varmvatten igen?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Att koppla in diskmasinen till v.v. gör en del faktiskt och det funkar mkt bra, blir extra ren och fin disk.
Det här är något jag läst på något forum:

Om du kopplar varmvatten till diskmaskinen är risken stor att du inte får all disk ren. Låter lite konstigt kanske, men äggviteämnen klistrar fast om det inte först spolas av med kallvatten eller i varje fall inte för varmt.
Samma med mjölkproteiner... Mjölkglas och vällingflaskor ska man också skölja i kallvatten först för att de inte ska bli gråa.

Jag skrev detta om äggviteämnen eftersom det var något som snackades så mycket om när jag jobbade i storkök. Tänk på, bannande man många gånger, att har det varit tex ägg på tallriken, nu är det mer saker som har äggviteämnen i sig, så måste ni spola av tallrikarna i max 37 grader innan ni stoppar dem i diskmaskinen annars så biter de fast i porslinet.

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=59229

Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Rörelsedeckare alt astrour kostar i inköp lika mycket som att ha lampan tänd i 10 år tyvärr
Absolut. Men kostnaden skalar ju inte direkt med antalet lampor. Du kan ju styra ganska många lampor med en närvarovakt. Då blir kalkylen något bättre.

Billigast är ändå strömställare om man är noga med att tända/släcka ;)

• Installerat luft-luftvärmepump
  • Programmerat luftvärmepumpen att gå på max fläkthastighet när ingen är hemma
  • Stängt av elpatron på frånluftsvärmepumpen
  • Stängt av vattenburna radiatorer sommartid
  • Endast stödvärmning av radiatorerna i de rum som luft-luftvärmepumpen inte når optimalt
  • Stödeldar i kaminen de dagar det är riktigt snorkallt
  • El-golvvärmen i badrummet endast igång en timme efter dusch
  • Schemalagda lampor och ytterbelysning efter ljusnivå
  • Fuljusterat maxtemperatur och flöde av vattnet till duschen (familjen är duktiga på att duscha skållhett)
  • Kompletterat krypgrund med kondensavfuktare sommartid utöver sorptionsavfuktare
  • Kompletterat krypgrund med byggplast som var slarvigt lagd från början
  • Tejpmarkerat de mest ineffektiva programmen på diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare så familjen väljer rätt program

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Eller bara vrida på HB i centralen så är man i mål , där man vi snacka besparing

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
mg765 mg765 skrev:
El-golvvärmen i badrummet endast igång en timme efter dusch
varför ha golvvärmen igång efter dusch?

richardtenggren
Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Eller bara vrida på HB i centralen så är man i mål , där man vi snacka besparing
Synd att låta ett hus frysa sönder också :)

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Mikael_L
S Styrman_jansson skrev:
Jag har kombinerat mitt ljusrelä med ett ur. Det ser till att ytterbelysningen bara är tänt, om det är mörkt, de tider då vi vanligtvis vistas ute. D.v.s. några timmar på morgonen när alla ska iväg och några timmar när alla i familjen börja dropp in igen efter dagens bestyr. Totalt tror jag det rör sig om 4-5h/dygn. I övrigt är det släck, men jag har en extra strömställare så jag kan tvångsstyra den ifall något avviker från detta.
Jag har också en skymningsvakt för 2 lampor på garage-väggen, på totalt 7W.
När jag satte upp den så räknade jag ut att det skulle ta nästan 20 år innan jag sparat in skymningsvaktens pris gentemot elkostnaden för att låta det lysa dygnet runt istället.
Och det var bara enheten, skulle jag dessutom haft dit en elektriker så skulle det väl ta 50 år att spara in kostnaden.
Så är främst inte energi/kostnadsbesparing jag är ute efter, utan bara att jag tycker det skulle se så löjligt ut med lampor som lyser dygnet runt.

• Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Man sparar alltid pengar och energi med en LED-lampa jämfört med en med glödtråd.
Vare sig man räknar över glödlampans livslängd eller LED-lampans livslängd. Det senare ger ännu bättre resultat. Men det första innebär att det aldrig är någon idé att "först bränna ut sin glödlampa, och byta sen".

C
Mikael_L Mikael_L skrev:
När jag satte upp den så räknade jag ut att det skulle ta nästan 20 år innan jag sparat in skymningsvaktens pris gentemot elkostnaden för att låta det lysa dygnet runt istället.
En annan faktor att beakta är att sådana där prylar kan ha förvånansvärt hög egenförbrukning pga ineffektiva nätdelar. Tyvärr något som tillverkarna dessutom ofta inte uppger. Gissar att man ofta inte kommer i närheten av påstådda 99% besparing ens om lampan aldrig tänds.

Mikael_L
Men trådens ämne verkade vara att man fick berätta på hur man sparar på sina el och värmekostnader.
Jag har inte gjort något fantastiskt mycket eller speciellt.

LED-lampor på de flesta ställen förstås, men det ger ju ingen jättebesparing.
Jag försöker duscha snabbt, och inte varje dag, utan 3-4 ggr i veckan blir det väl, eller egentligen beror det på hur smutsig jag blivit/känner mig. Det beror ju en hel del på vad jag jobbat med, så det kan variera med någon vecka 6 duschar och en annan med 2.
Jag har också lätt för att få jobbigt torr hud, så även därför duschar jag gärna snabbt, med ganska lite tvål (som då sköljs bort snabbare) och helst inte varje dag.

Aldrig skölja någon disk, bara skrapa av tallrikarna ner i komposten, och sen in. Inte ens gratängformar, lasagneformar etc gör jag annat med.

Vad gäller uppvärmning/varmvatten så försöker jag få frånluftsvärmepumpen att gå så långa perioder som möjligt, och inte stödja med eltillskott. Så därför ställer jag VP med 200W eller 300W max tillgängligt eltillskott typ 9 månader under året, och höjer aningen under den kallaste vintern, det kan en kall period bli max 1500W tillskott, typ. Under mer än halva året behövs egentligen inget tillskott alls, men jag låter alltid lite finnas tillgängligt som stöd vid den regelbundna legionellakörningen.
Sen har jag ställt kurvan för framledningstemp (golvvärme) med en knäck, så när det börjar bli kallare utomhus (runt nollan) så blir det plötsligt snudd på lite otrevligt svalt inne i huset, detta för att jag ska få lite driv i att elda i braskaminen, annars glöms det lätt bort, alternativt blir det alldeles för varmt inne.
Den luft braskaminen värmt har man ju direkt nytta av, sen ventileras den ut genom värmepumpen och omvandlas till varmt vatten, rätt bra antar jag.

Braskaminen konsumerar väl ca 1/2 m3 ved, eller något mer, per år. Så det är ingen primär värmekälla.
Jag har kanske lite dumt värmt garaget med en luft/luft-VP varje vinter i några år. Och tyvärr går den att ställa som lägst på 17 grader.
Det har jag funderat på att göra något åt. Men inte kommit till skott. Men den sista december-räkningen för el kändes som ett budskap att det är dags att fundera över det där igen.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man sparar alltid pengar och energi med en LED-lampa jämfört med en med glödtråd...
Så kategoriskt skulle jag inte uttrycka mig. Vilken lampa sparar man mest med av dessa?

https://ljusgrossisten.se/produkter...MIiOTJ-Jqy9wIVWuh3Ch0CJA2zEAQYBSABEgIvQvD_BwE

Eller;

https://ledmegastore.se/e27-led/299...D_BwE#/34-kulor-neutral/37-dimbar-inte_dimbar

;)

Skämt och sido. Man får räkna på pay-off tiden. Jag har en glödlampa på 40w i en garderob. Den lyser nog i snitt 30s per dag vilket ger 0,12kWh per år. Skulle jag ersätta den med en LED för 63kr på 2,3w så skulle det istället bli 0,0069kWh per år. D.v.s jag sparar ca. 0,11kWh per år. Med en elkostnad på 3kr/kWh så skulle det ta 185år innan jag går plus på bytet. Visst sparar jag, men inget jag får nytta av inom min livstid...

D Dilato skrev:
Det här är något jag läst på något forum:

Om du kopplar varmvatten till diskmaskinen är risken stor att du inte får all disk ren. Låter lite konstigt kanske, men äggviteämnen klistrar fast om det inte först spolas av med kallvatten eller i varje fall inte för varmt.
Samma med mjölkproteiner... Mjölkglas och vällingflaskor ska man också skölja i kallvatten först för att de inte ska bli gråa.

Jag skrev detta om äggviteämnen eftersom det var något som snackades så mycket om när jag jobbade i storkök. Tänk på, bannande man många gånger, att har det varit tex ägg på tallriken, nu är det mer saker som har äggviteämnen i sig, så måste ni spola av tallrikarna i max 37 grader innan ni stoppar dem i diskmaskinen annars så biter de fast i porslinet.

[länk]
Jag tror inte att första sköljvattnet blir över 37 grader i själva diskmaskinen. Om det från VP och rör kanske kommer upp i 55 grader till diskmaskinen kommer disken och inredningen att kyla av vattnet.

Vi har tabeller från Electrolux och de säger att en disk förbrukar 15 liter vatten och 1 kWh, varav 85% är uppvärmning. Dock tror jag att total kWh är något högre i verkligheten, för jag vet inte temperaturen de har på KV?

Att med VP värma upp 15 liter vatten från 10 grader till 57 grader baserat på riktvärdet/l liter vatten.
(1 4/25 x (10E-3) kWh/grad x 47 grader × 15)/3 = 0,3 kWh

El-beparningen per disk borde bli omkring 50 % för viss uppvärmning av vattnet kommer ändå att ske under huvuddisken.

En familj borde spara 350 ggr × 1 kWh x 1/2 =125 kWh per år + att disken blir renare och bättre fri från fett och beläggningar. På 10 år sparar de i kr 125 × 2.50 kr × 10 = 3000 kr. På 20 år samma frekvens har man sparat in maskinens kostnad.

Kommentarer? Detta skrev jag på några minuter så det kan vara något fel och jag har inte själv mätt något +
överdimensionerat produkterna i kalkyleringen något. COP för beredaren är jag lite osäker på för reellt värde kan vara lite lägre iom att den förlorar värme för den är inte 100% isolerad.

Ovan förutsätter att diskm. ligger hyfsat nära VP. Tex en vägg emellan eller precis ovanför pannrum. Lång rörlängd minskar vitsen med detta.

Redigerat:
J Jan Young skrev:
Jag tror inte att första sköljvattnet blir över 37 grader i själva diskmaskinen. Om det från VP och rör kanske kommer upp i 55 grader till diskmaskinen kommer disken och inredningen att kyla av vattnet.

Vi har tabeller från Electrolux och de säger att en disk förbrukar 15 liter vatten och 1 kWh, varav 85% är uppvärmning. Dock tror jag att total kWh är något högre i verkligheten, för jag vet inte temperaturen de har på KV?

Att med VP värma upp 15 liter vatten från 10 grader till 57 grader baserat på riktvärdet/l liter vatten.
(1 16/100 x10E-3 kWh/grad x 47 grader × 15)/3 = 0,3 kWh

El-beparningen per disk borde bli omkring 50 % för viss uppvärmning av vattnet kommer ändå att ske under huvuddisken.

En familj borde spara 350 ggr × 1 kWh x 1/2 =125 kWh per år + att disken blir renare och bättre fri från fett och beläggningar. På 10 år sparar de i kr 125 × 2.50 kr × 10 = 3000 kr. På 20 år samma frekvens har man sparat in maskinens kostnad.

Kommentarer? Detta skrev jag på några minuter så det kan vara något fel och jag har
överdimensionerat produkterna i kalkyleringen något.
Är du energikonsult och TROR? Att mäta är att veta och har man inte ens koll på sitt eget inkommande kallvatten och kan beräkna energiåtgången för en disk är kunskaperna och insikterna i ämnat under grundskolenivå enligt mitt förmenande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.