112 546 läst ·
1 261 svar
113k läst
1,3k svar
Hur sparar ni på el och värmekostnader?
Demmpa skrev:
Åh tusan!useless skrev:
Jag tror Dilatos inlägg bara var ett exempel. Om du provar att söka på 'rumstermostat' i valfri sökmotor så kommer du få många träffar på moderna och CE-märkta produkter.
T ex:
https://www.se.com/se/sv/product/WD...+5-c-till-+30-c-2pol-10a-skruvanslutning-vit/
https://www.elko.se/display-termostat-3600w/display-termostat-3600w-rs-article2923-963.html
Vad har CE med trådens ämne att göra?
T ex:
https://www.se.com/se/sv/product/WD...+5-c-till-+30-c-2pol-10a-skruvanslutning-vit/
https://www.elko.se/display-termostat-3600w/display-termostat-3600w-rs-article2923-963.html
Vad har CE med trådens ämne att göra?
Var inte allt för tvärsäker, den har bättre märkning än vad moderna grejer har. Ingen självcertifiering här inte, rejält testad av tredjepart.J Jan Young skrev:
Vissa saker var bättre förr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den gamla hederliga kvalitetsstämpeln S-märket är tillbaka på elprodukterna igen. S-märkningen ansågs utgöra att handelshinder när Sverige gick med i EU och ersattes därför av en CE-märkning.
Men CE-märket betydde bara att tillverkaren själv lovade att produkten uppfyllde de uppställda kraven. Det gör det lätt även för oseriösa tillverkare att använda sig av stämpeln.
– S-märket är ett bevis för konsumenten att någon annan har testat produkten, säger Malin Andersson, marknadskommunikatör på Intertek Semko.
Och nu ska S-märket, den opartiska kvalitetsstämpeln, spridas även inom EU.
https://www.svd.se/a/7b020c88-5e77-32be-8d59-c2e194c6469c/s-marke-pa-elprodukter-tillbaka
Vi återgår till följande fråga:
Frågan har INGENTING med nattsänkning eller liknande att göra.
Så återigen, på vilket sätt är är en radiator med elektronisk styrning effektivare än en radiator med bimetallstyrning på att hålla jämn temperatur över tid?
Där du svarade följande:Demmpa skrev:
Både ja och nej.
Vilket av följande elradiatorer förbrukar mest energi?
Alla förutsättningar är samma för alla alternativen, alla klarar av att hålla rätt temperatur, ingen värmer mer än vad som behövs.
1: Elradiator på 500W med on/off-bimetalltermostat.
2: Elradiator på 1000W med on/off-bimetalltermostat.
3: Elradiator på 2000W med on/off-bimetalltermostat.
4: Elradiator på 500W med elektronisk pulserande termostat.
5: Elradiator på 2000W med elektronisk pulserande termostat.
Frågan gällde alltså vilken/vilka av de fem radiatorerna som förbrukar mest energi för att hålla en ”konstant” temperatur?J Jan Young skrev:
Så återigen, på vilket sätt är är en radiator med elektronisk styrning effektivare än en radiator med bimetallstyrning på att hålla jämn temperatur över tid?
En elektronisk termostat är effektivare för själva termostatens funktion.Demmpa skrev:
Vi återgår till följande fråga:
Där du svarade följande:
Frågan gällde alltså vilken/vilka av de fem radiatorerna som förbrukar mest energi för att hålla en ”konstant” temperatur?
Som jag skrev tidigare, Elförbrukningen blir en faktor först om du nyttjar funktionerna i den elektroniska termostaten, som jag skrev om tidigare.
Grundläggande fysik.
Möjligen, men borde vara försumbart att en bi-metalltermostat radiator förbrukar något mer i och med att väggen bakom blir oöndigt varm och mer värme läcker ut genom fasaden just där. Antar att det var dit du ville komma?
Nja, den stora skillnaden mellan en elektronisk termostat och en Bimetalltermostat i en elradiator är att den elektroniska håller en betydligt jämnare temperatur då den reglerar temperaturen noggrannareJ Jan Young skrev:En elektronisk termostat är effektivare för själva termostatens funktion.
Som jag skrev tidigare, Elförbrukningen blir en faktor först om du nyttjar funktionerna i den elektroniska termostaten, som jag skrev om tidigare.
Grundläggande fysik.
Möjligen, men borde vara försumbart att en bi-metalltermostat radiator förbrukar något mer i och med att väggen bakom blir oöndigt varm och mer värme läcker ut genom fasaden just där. Antar att det var dit du ville komma?
J Jan Young skrev:En elektronisk termostat är effektivare för själva termostatens funktion.
Grundläggande fysik.
Blir inte medeltemperaturen densamma oberoende om det är bimetalltermostat eller elektronisk termostat?J Jeppson skrev:
För om medeltemperaturen är samma oberoende av vilken termostat det är samt oberoende vilken radiatortyp (tex oljefylld, glödtrådsradiator) så borde väll alla radiatorer förbruka exakt lika mycket energi?
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Skulle du kunna delge oss vilken "grundläggande fysik" som gör att den elektroniska termostaten får en "effektivare funktion"?J Jan Young skrev:En elektronisk termostat är effektivare för själva termostatens funktion.
Grundläggande fysik.
Det beror på radiatorns konstruktion snarare än termostaten. Två likadana radiatorer kommer att ha samma medeltemperatur över tid för att hålla en viss temperatur i ett visst rum oavsett om termostatens hysteres är 2 eller 0,2 grader. Därmed kommer även väggen bakom att ha i stort sett samma medeltemperatur och värmeläckage.J Jan Young skrev:
Äldre konvektorelement kräver ofta högre temperatur för att avge en viss effekt till rummet. Många kopplar felaktigt ihop det med att det är den äldre termostaten som är orsaken.
Redigerat:
Demmpa skrev:
Blir inte medeltemperaturen densamma oberoende om det är bimetalltermostat eller elektronisk termostat?
För om medeltemperaturen är samma oberoende av vilken termostat det är samt oberoende vilken radiatortyp (tex oljefylld, glödtrådsradiator) så borde väll alla radiatorer förbruka exakt lika mycket energi?
Har detta inte ventilerats tillräckligt om grundläggande fysik tillräckligt nu? Grundskolenivå är vi på nu.
Antagligen försumbart som jag skrev.useless skrev:
Det beror på radiatorn konstruktion snarare än termostaten. Två likadana radiatorer kommer att ha samma medeltemperatur över tid för att hålla en viss temperatur i ett visst rum oavsett om termostatens hysteres är 2 eller 0,2 grader. Därmed kommer även väggen bakom att ha i stort sett samma medeltemperatur och värmeläckage.
Äldre konvektorelement kräver ofta högre temperatur för att avge en viss effekt till rummet. Många kopplar felaktigt ihop det med att det är den äldre termostaten som är orsaken.
Jag vet inte jag. Själva finessen med ett vatten- eller olje konvektorelement är att det kan vara betydligt mindre i storlek eftersom det finns en el-fläkt i den.
Gäller även för eldrivet element