J Jan Young skrev:
Jag vet inte hur pulserande termostat påverkar. Men en moden elektronisk termostat (digital display) är effektivare än än en i bimetall eftersom den går att ställa in noggrannare, går också att ställa in om man vill ha variation.
En ganska viktig faktor är vad för typ av elradiator man köper. Idag anses de oljefyllda vara den bästa typen, men de allra effektivaste vad jag vet är el-betongradiatorer, men de är rätt dyra. Båda är kända för att ge jämn temperatur. De sämsta brukar anses de som har värmetrådarna direkt i luften (liksom en fön) eftersom de kan bli över 800 °C i trådarna och sedan stänger de av, ojämt. Dessutom kan de lukta bränt av dammet som finns i luften.
Vad menar du med effektivast när det gäller typ av styrning?

Ja, en med elektronisk styrning kan vara noggrannare samt kan ha mindre hysteres.
Men bara för att det är elektronisk styrning så behöver det inte vara effektivast.

Vad menar du med effektivast gällande typ av radiator?

En radiator med mycket massa kan ge jämnare temperatur än en med fri värmetråd, men det hänger på vilken typ av styrning det är och hur stor eventuell hysteres är.

S Styrman_jansson skrev:
Alla förbrukar ungefär lika mycket skulle jag vilja påstå.
Jag skulle säga att alla förbrukar exakt lika mycket energi över given tidsperiod och given medeltemperatur.
Däremot så kommer temperaturen att pendla olika mycket.

Nissens
Mikael_L Mikael_L skrev:
En gång lyckades jag och min bättre hälft duscha inkl hårtvätt direkt efter varandra fast det bara var en 30 liter VVB på det stället, och inte var det slut varmvatten då heller, utan fanns kvar.
Du skall få ett tips av mig helt gratis:

Prova att duscha tillsammans med din bättre hälft nästa gång. Då spar du ännu mer varmvatten, det kan få andra positiva bonuseffekter dessutom. ;)

• Haha
  • Gilla
sunqan och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du skall få ett tips av mig helt gratis:

Prova att duscha tillsammans med din bättre hälft nästa gång. Då spar du ännu mer varmvatten, det kan få andra positiva bonuseffekter dessutom. ;)
Kan ju komma en biverkning 9 månader senare också:):)

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
Nissens
A Argastesnickaren skrev:
Kan ju komma en biverkning 9 månader senare också:):)
Även det kan ju vara en bonus. :)

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Även det kan ju vara en bonus. :)
Kan vara så, men man får de till att det blir med rätt bättre hälft.
En del har ju mer än en och då blir det lite problematiskt;)

• Haha
sunqan och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Kan vara så, men man får de till att det blir med rätt bättre hälft.
En del har ju mer än en och då blir det lite problematiskt;)
Hmmm, man kan väl inte ha mer än en bättre hälft?
Om man har två partners så blir väl var partner ens bättre tredjedel? :)

• Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hmmm, man kan väl inte ha mer än en bättre hälft?
Om man har två partners så blir väl var partner ens bättre tredjedel? :)
Har du två bättre partners så blir det en hel:)

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Har du två bättre partners så blir det en hel:)
Japp, och plötsligt är man bara en tredjedels sämre del. :)

Demmpa Demmpa skrev:
Vad menar du med effektivast när det gäller typ av styrning?

Ja, en med elektronisk styrning kan vara noggrannare samt kan ha mindre hysteres.
Men bara för att det är elektronisk styrning så behöver det inte vara effektivast.

Vad menar du med effektivast gällande typ av radiator?

En radiator med mycket massa kan ge jämnare temperatur än en med fri värmetråd, men det hänger på vilken typ av styrning det är och hur stor eventuell hysteres är.
Frågan som du ställde svarade du själv på i samma inlägg.

Redigerat:
J Jan Young skrev:
Frågan som du ställde ha svararde du själv på i samma inlägg.
Nu motsäger du väll dig själv, om man sammanfattar flera av dina inlägg?

Vad får ett rum för medeltemperatur om radiatorn har bimetalltermostat?
Vad får ett rum för medeltemperatur om radiatorn har elektronisk styrning?

Om rummet har samma medeltemperatur oberoende av val av termostat, vilken termostat är då effektivast ur energiförbrukningssynpunkt?

J Jan Young skrev:
Jag vet inte hur pulserande termostat påverkar.
En pulserande termostat är en termostat som kan ha en extremt liten hysteres.
En pulserande termostat är ungefär som en dimmer eller ännu bättre som en induktionshäll.
Den reglerar tillslag/frånslag mot aktuellt ärvärde jämfört med inställt börvärde.
Ju lägre ärvärdet är jämfört med börvärdet ju längre tid är den i ”till-läge”.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nu motsäger du väll dig själv, om man sammanfattar flera av dina inlägg?

Vad får ett rum för medeltemperatur om radiatorn har bimetalltermostat?
Vad får ett rum för medeltemperatur om radiatorn har elektronisk styrning?

Om rummet har samma medeltemperatur oberoende av val av termostat, vilken termostat är då effektivast ur energiförbrukningssynpunkt?

En pulserande termostat är en termostat som kan ha en extremt liten hysteres.
En pulserande termostat är ungefär som en dimmer eller ännu bättre som en induktionshäll.
Den reglerar tillslag/frånslag mot aktuellt ärvärde jämfört med inställt börvärde.
Ju lägre ärvärdet är jämfört med börvärdet ju längre tid är den i ”till-läge”.
Jag är osäker över var du vill komma? För det är tyvärr något rörigt ställt i mina ögon och vet inte om jag svarar som du vill här?
Medeltempen borde bli lika, generellt sett, utan aktivering av någon funktion.
Av/på är ofta den billigaste termostaten, men den är nervis och innebär därför mindre komfort.
En hysteres +/- på något lite lugnar ned systemet, inte bara för radiatorer. Det decimerar de märkbara variationerna och bidrar till ökad komfort eftersom man knappt noterar någon variation.
En elektronisk termostat, helst med fjärrstyrning har bl.a. funktionen att få den totala energiförbrukningen att minska. Men använder man inte funktionen har den ingen betydelse för energiförbrukningen.

Vi arbetar nästan bara med elektroniska termostater. Elradiatorer arbetar vi överhuvudtaget inte med, bara vatten-eller luftburna system.
Men ärligt talat är de gamla vaxmotorerna för vattenradiatorer fortfarande riktigt bra, värt att nämnas. Billiga och bra för komforten

Redigerat:
J Jan Young skrev:
En elektronisk termostat, helst med fjärrstyrning har bl.a. funktionen att den totala energiförbrukningen skall minska. Men använder man inte funktionen har den ingen betydelse för energiförbrukningen.
Vilken funktion är det? Nattsänkning?

useless useless skrev:
Vilken funktion är det? Nattsänkning?
Det är mer rejält mer komplicerat än så.
Det finns massor av funktioner, sänkningar, kompensering solljus (mindre energikostnad), olika vädersteck, justering olika årstider så innetempen förblir jämn. Man slipper ställa in den lägsta temperaturen som styrande, vilket är ett inbyggt "fel" i de flesta byggnader. För det blir ökad energiförbrukning i onödan eftersom rummet då blir för varmt ibland.
Termostaten bör mäta den verkliga temperaturen i rummet. Därför är det gynnsammast om rumstermostaten är istället placerad på vägg en bit från golvet och fönstret.

J Jan Young skrev:
En elektronisk termostat, helst med fjärrstyrning har bl.a. funktionen att få den totala energiförbrukningen att minska. Men använder man inte funktionen har den ingen betydelse för energiförbrukningen.
En elradiator med bimetalltermostat kan också ha ”nattsänkning” inbyggd i sig.
Styrningen/aktiveringen av nattsänkning kan då ske med hjälp av en externt tidur som sluter nollan till ”rätt” ingång på radiatorern.
Installationsinstruktioner och diagram för elradiator med bimetalltermostat och extern tidur för nattsänkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.