110 465 läst ·
1 261 svar
110k läst
1,3k svar
Hur sparar ni på el och värmekostnader?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
Det är väl bra att du får hjälp med teorin av någon som behärskar fysiken och termodynamiken? 
Sug åt dig informationen istället för att sura, det kan ju hjälpa dig i yrket, en dag kan du ju träffa beställare som kan sin teori
Har du gått en KY-utbildning?
Sug åt dig informationen istället för att sura, det kan ju hjälpa dig i yrket, en dag kan du ju träffa beställare som kan sin teori
Har du gått en KY-utbildning?
Om du menar mig så vet jag inte vad KY är?richardtenggren skrev:
Jag bor i Finland och är finladssvensk. Jag gick i högskola i Finland och jobbar här också. Men jag också bott en del i Sverige och jobbat lite där också. Företaget har kontor i Sverige också.
Jag är inte sur och jag tar tacksamt emot all info och tips.
Alltid kul att diskutera med helsvenskar, ni är mer rakt på sak oftast, frågar om allt och speciellt gillar ni att ifrågasätta precis allt allt allt. Typ, lite generaliserar jag nu.
Redigerat:
Allvetare
· Östergötland
· 4 326 inlägg
Vanligtvis fungerar inte öppna forum som så att man kan utse sig själv till auktoritet som har ensamrätt på att tycka och svara.J Jan Young skrev:
Ibland är det bra med några års praktiskt erfarenhet inom det område man utger sig för att vara expert inom. Särskilt om man går in med en överlägsen och mästrande attityd. Det är ganska sällan som böcker och gamla professorer är tillräckligt för att bli expert i verkliga livet och inte bara vid skolbänken.
Jag har inte utgett mig för att vara expert. Det skrev jag tydligt i början i första inlägget. Jag är tacksam för allt som rör energisparande.J Jonte Karlsson skrev:Vanligtvis fungerar inte öppna forum som så att man kan utse sig själv till auktoritet som har ensamrätt på att tycka och svara.
Ibland är det bra med några års praktiskt erfarenhet inom det område man utger sig för att vara expert inom. Särskilt om man går in med en överlägsen och mästrande attityd. Det är ganska sällan som böcker och gamla professorer är tillräckligt för att bli expert i verkliga livet och inte bara vid skolbänken.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
OkejJ Jan Young skrev:
I Sverige verkar många utbildningar för energikonsulter vara YH-utbildningar(tack @Styrman_jansson
Jag är BSc snart, efter praktiken som övergick i jobb har jag dragit på sista tentanrichardtenggren skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
Självbyggare
· 250 inlägg
Svaret på din fråga är D, det finns inte tillräckligt med information i uppgiften för att ge ett korrekt svar. För att uppnå det du vill beskriva, att mängden energi som förs tillbaka till vätskan vid återuppvärmingen är lika stor som energin som försvinner från vätskan vid nedkylningen, skulle man behöva göra fler antaganden. Det blir inga energiförluster i kablar, Det blir inga energiförluster i värmeplattan, all tillförd energi överförs till vätskan i kannan, etc.J Jan Young skrev:
Men ja, om exemplet är till för att påstå att man sparar energi på att stänga av kaffebryggaren på kvällen när kaffet är färdigbryggt, slå på den igen på morgonen, vänta på att kaffet blir varmt och sedan ta sin kopp kaffe, istället för att låta kaffebryggaren vara på hela natten så är det korrekt. Man sparar energi, men komforten (hur kaffet smakar) blir inte så bra.
Bra svar. Med tevatten i byggaren. Istället låt den stå på i 3 timmar och hålla vattnet varmt.J Johan.Andersson.81 skrev:Svaret på din fråga är D, det finns inte tillräckligt med information i uppgiften för att ge ett korrekt svar. För att uppnå det du vill beskriva, att mängden energi som förs tillbaka till vätskan vid återuppvärmingen är lika stor som energin som försvinner från vätskan vid nedkylningen, skulle man behöva göra fler antaganden. Det blir inga energiförluster i kablar, Det blir inga energiförluster i värmeplattan, all tillförd energi överförs till vätskan i kannan, etc.
Men ja, om exemplet är till för att påstå att man sparar energi på att stänga av kaffebryggaren på kvällen när kaffet är färdigbryggt, slå på den igen på morgonen, vänta på att kaffet blir varmt och sedan ta sin kopp kaffe, istället för att låta kaffebryggaren vara på hela natten så är det korrekt. Man sparar energi, men komforten (hur kaffet smakar) blir inte så bra.
Testa igen:
Stäng av den mellan första och andra timmen. Efter tredje timmen är vattnet lika varmt.
Ponera att det inte är energiförluster-spillvärme i plattan, (liknande induktionsplatta fast bättre ändå). (Borde skrivit det från början, my bad)
Då spar man energi genom att stänga av i en timme. Under den timmen hinner vattnet inte kallna helt.
För över tekniken till ett hus.
Redigerat:
Självbyggare
· 250 inlägg
Experimentet ni gjorde på högskolan låter jämförbart med de exemplen som givits tidigare i den här tråden som handlar om avsvalning och uppvärmning av tält. Experiment på högskolan i all ära, de är inte att förakta för att förstå teorin i kurserna, men man ska inte luras att tro att de är direkt applicerbara utanför den kontrollerade miljön. Man kan inte ta ett kontrollerat experiment med få ingående parametrar och använda det för att bevisa sin tes i ett kaotiskt system.J Jan Young skrev:
Självbyggare
· 250 inlägg
Absolut, det håller jag med om, i ett optimalt system så är det så.J Jan Young skrev:Bra svar. Med tevatten i byggaren. Istället låt den stå på i 3 timmar och hålla vattnet varmt.
Testa igen:
Stäng av den mellan första och andra timmen. Efter tredje timmen är vattnet lika varmt.
Ponera att det inte är energiförluster-spillvärme i plattan, (liknande induktionsplatta fast bättre ändå). (Borde skrivit det från början, my bad)
Då spar man energi genom att stänga av i en timme. Under den timmen hinner vattnet inte kallna helt.
Det är din sista mening som jag tycker att det faller på: "För över tekniken till ett hus". Jämför du kaffebryggarexemplet med ett hus så skulle ett system som är något merjämförbart kunna vara att du har tjugo kaffebryggare med olika vätskor, olika måltemperaturer, fläktar som blåser på några av dem, värmelampor som lyser på några av dem, vattenpumpar som förflyttar vätskor mellan en del av kannorna, vissa kannor har sprickor, några kaffebryggare har doppvärmare, andra värms med varmluftspistol, vissa har värmeelement, några har inte någon värmare alls, etc. Ja du ser, det blir ganska snabbt ett icke-trivialt exempel om du ska dra paralleller till ett hus.
Jag säger inte att det aldrig aldrig lönar sig med natt-/dagsänkning i ett hus. I vissa fall gör det det, i andra inte. Men man kan inte lyfta fram ett enda exempel på ett hus där det visar sig bli bra för att bevisa att det alltid blir bra. Lika lite som man kan lyfta fram ett enda exempel på ett hus där det visade sig inte bli bra för att bevisa att det aldrig blir bra. Det enda man kan säga då är att det finns ett exempel där det är bra och ett exempel där det inte är bra.
För att ge ett tips, eftersom du säger att du gärna tar emot tips, det som man använder teorin till är att ta fram en modell för sitt konkreta fall, applicera parametrar på sin modell och beräknar resultatet. Det resultatet kan man sen använda för att testa sin hypotes, dvs utföra experimentet på huset i fråga. Vidare är det bra att använda sin egen och andras erfarenhet. Vissa hustyper och situationer vet man med erfarenhet att för de brukar det löna sig med natt-/dagsänkning med bibehåller komfort, för vissa hustyper och situationer lönar det sig ekonomiskt, men komforten blir inte godtagbar, och i andra situationer är en sänkning av temperaturen inte värt det,
Redigerat:
Om tevärmaren är termostartstyrd så lär du inte spara mycket på det. Det eftersom en termostatstyrd värmekälla endast kompenserar för värmeförlusten, den drar alltså inte full effekt hela tiden.J Jan Young skrev:Bra svar. Med tevatten i byggaren. Istället låt den stå på i 3 timmar och hålla vattnet varmt.
Testa igen:
Så, istället för att gå på sparlåga under den timmen du stängde av värmekällan så måste den kompensera med att dra på hög effekt för att återställa temperaturen.
Precis som i ett hus…
En termostatstyrd tekokare/kaffebryggare med om/off reglering är exakt samma som ett hus med on/off-reglerade (el)radiatorer, om/off-reglerad elpanna för vattenburen värme, eller om/off-reglerad värmepump eller on/off-reglerad … .Nissens skrev:
Om tevärmaren är termostartstyrd så lär du inte spara mycket på det. Det eftersom en termostatstyrd värmekälla endast kompenserar för värmeförlusten, den drar alltså inte full effekt hela tiden.
Så, istället för att gå på sparlåga under den timmen du stängde av värmekällan så måste den kompensera med att dra på hög effekt för att återställa temperaturen.
Precis som i ett hus…
Man spar exakt lika mycket energi på att stänga av värmen i tex tio timmar i ett hus med on/off-reglerad värme som i ett hus med dynamiskt reglerad värme (som tex fjärrvärme).
Fast vi diskuterar ju energi, inte effekt.Nissens skrev:
Om tevärmaren är termostartstyrd så lär du inte spara mycket på det. Det eftersom en termostatstyrd värmekälla endast kompenserar för värmeförlusten, den drar alltså inte full effekt hela tiden.
Precis som i ett hus…
Du menar alltså att man inte sparar någon energi på att stänga av bryggaren en timme?