Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Eftersom diskussionen ändå till största delen handlar om barnuppfostran och hur man ska arrangera ett bra barnkalas utan att huset tar skada, flyttade jag den just till kategorin Övrigt husrelaterat.

Kerstin Larsson skrev:
Ja, ungefär så, ja. (Tack ion!)
Detta svar syftade givetvis på ions inlägg ovan ("jag tror det mer är av omtanke för sin dotters välbefinnande i skolan som TS inte känner för att kräva ersättning"), dvs ej på bempes.
(Jag har inte lärt mig hur man får in texten man svarar på i grå ruta.)

Bempe skrev: "Trädgårdsredskap? Fiol? Vattenslang? Bord med hjul? Men hallå! Lite sunt förnuft!?
Det borde inte ens finnas åtkomligt!"

Och vad gör jag med FASTA känsliga inventarier som jag inte kan ta bort? T ex fönster, dörrar, badkar, toalettstol, diskbänk...? Måste jag ställa bilen på andra sidan sta'n?

Jag vill påminna om att vi talar om 9-åringar, här - inte 3-4-åringar.
Den snygga grå rutan får man till genom att klicka på "citera" ovanför det inlägget man vill citera. Sen kan man redigera i den citerade texten, men det ses inte med blida ögon om man gör det utan att tala om att man gjort det. Till exempel har jag ändrat till fetstil i en del av citatet ovan.

Skadeståndsansvar riktas i första hand direkt mot det barn som vållat skada. Rätten bedömer då om barnet vållat skadan med uppsåt alternativt av oaktsamhet. Om detta kan konstateras, och den ansvarige är under 18 år, gör rätten en skälighetsbedömning. Det yrkade beloppet bantas med hänsyn till barnets ålder och mognad.

På senare år har lagen skärpts så att föräldrar får ökat skadeståndsansvar till följd av att deras barn begått brott (vilket då givetvis först måste konstateras genom polisanmälan och åtal enligt Brottsbalken). Detta verkar inte vara aktuellt i detta fall.

Också i andra fall än som följd av brott kan ibland skadeståndsansvar riktas mot föräldrarna, nämligen då de anses ha brustit i tillsyn över barnet. Eftersom föräldrarna i detta fall överlämnat tillsynen till målsägaren, kan knappast heller detta tillämpas här.

Beträffande försäkringsskydd har olika försäkringsbolag inte samma bedömning av skador som barn (och vuxna) begår under inverkan av psykisk störning.

Den praxis man kan hitta gäller oftast stora eller mycket stora ekonomiska värden. I förenklat tvistemål ("småmål" där det yrkade beloppet inte överstiger hälften av ett prisbasbelopp) får både vinnande och förlorande part själva bekosta större delen av sina egna rättegångskostnader.

• Gilla
Kerstin Larsson
  • Laddar…
Tror inte du vinner någon med en stämmning om det nu ska gå så långt, det kostar mer än 4000kr om ni förlorar. Sen kommer det skapa dålig stämmning bland barnen så länge de umgås eller möter varandra Synd att fiolen, bordet m.m. gick sönder men se det som tur att inga barn kom till skada. Får ni inte ersättning av föräldrarna så lägg det på "förlustkontot" och lev ert liv vidare. Jag tror det är det enda rätta.

Stort tack, Billy Bäver! Äntligen den konkreta faktainformation jag behövde (även om den var nedslående).

"Era synpunkter vore värdefulla:
- Vad anser ni kan vara en rimlig nivå av "säkerhetsåtgärder" att ta till inför ett barnkalas för 9-åringar?
- Hur skulle ni ha agerat efter att ha drabbats av en händelse som denna?
- Hur skulle ni ha agerat om ert barn haft sönder något i någon annans hem?[/QUOTE]"

1. Ta bort speciellt värdefulla föremål och låsa kontoret, städa så det ger ett städat intryck, då är möjligheten större att det forsätter vara städat. Plocka undan allt löst så det ser fint ut.

2. Det beror på, en olycka är en olycka, men uppenbar medveten förstörelse är något annat.
Det beror också på vad som förstörts, fiolen får väl betraktas som just en olycka, det var ju inte så att barnen slog på fiolen. Det känns som TS vill ha ersättning utan att tänka över om det finns en/någons försäkring som täcker skadan. Undersök det och ta en diskussion med föräldrarna igen.

3. Tagit en diskussion om vad som hänt och varför det hänt och agerat därefter.
Allt är inte vare sig svart eller vitt.

Redigerat:
  • Gilla
Videonisse
  • Laddar…
Korvgubbe
Det var väl precis det de gjorde? Stod och slog på fiolen med stråken.
Så har jag tolkat TS inlägg.

D
Korvgubbe skrev:
Det var väl precis det de gjorde? Stod och slog på fiolen med stråken.
Så har jag tolkat TS inlägg.
Inte vad jag minns. Så som jag uppfattade händelsen så försökte ett av barnen spela på fiolen med stråken, medan fiolen hängde på väggen. Sedan ville ett av de andra barnen också göra det och tyckte det var hans tur. Barnen började kivas om vem som skulle ha stråken och i samband med detta råkade de ha ner fiolen med hjälp av stråken.

Det är så jag har för mig att det beskrevs ungefär.

Denna tråden har nu blivit rapporterad flera gånger för påhopp och tråkig attityd.
Tror tråden kommit så långt den kan komma.
Har rensat bort en del inlägg, valt att inte dela ut någon varning denna gången.

Stänger därmed tråden.

Mvh Stefan, moderator

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.