3 305 skrev:
5 ledare (4+jordfläta), area 2,5 mm^2.
Med den klena kabeln kan du nog för enkelhets skull välja någon typ gelskarv som nämndes tidigare. Finns som typ kopplingsdosa med förskruvningar där man fyller med gel. En sån typ har nog minst risk att misslyckas du kan skarva i den med vad du är bekväm med tex Wago och slipper pressning, varmkrympning osv. Den typen dosa ger bra dragavlastning också men lägg skarven som en del av en liten slinga så inte yttre förändringar ger onödigt drag.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Tejpskarv som dom tidigare skrivet fast med vulktejp funkar fint, men troligtvis inte godkänt.
Grävde upp en sån jag gjort själv många år tidigare, den var fin och hade hållt sig tät.
 
  • Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Tejpskarvar är helt OK, MEN man ska ha rätt typ av vulktejp och rätt "eltejp" samt att det ställer kravet på utföraren att denne ska veta hur och varför man ska göra.
Inget att rekommendera för en amatör.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
ClasseClas
GK100 GK100 skrev:
Med den klena kabeln kan du nog för enkelhets skull välja någon typ gelskarv som nämndes tidigare. Finns som typ kopplingsdosa med förskruvningar där man fyller med gel. En sån typ har nog minst risk att misslyckas du kan skarva i den med vad du är bekväm med tex Wago och slipper pressning, varmkrympning osv. Den typen dosa ger bra dragavlastning också men lägg skarven som en del av en liten slinga så inte yttre förändringar ger onödigt drag.
En sån använde jag för att skarva en EKKJ 3G1,5. Fool proof vill jag säga.
Ex
https://www.elbutik.se/product.html/rutab-kopplingsdosa-gjutharts-ak1-gh
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
S
Hmm, jag skrev banne mig 'tejpslarv'...

Dumma telefon.

Nå, man ska självfallet veta vad man gör. Och pressverktyg och pressbackar för Cu är det ju inte alla som har.

Kom ju på att jag glömde någon detalj här, man hade ju ett kit med ett kopparnät som man la runt den inre tejpningen och så kopplade man jordflätan ovanpå.

Vi använde ju Kabeldons prylar och jag undrar om det fanns en grövre tejp med i förpackningen eller ej? Men Nittos eltejp räckte alldeles utmärkt och det blev tätt.

För skarvar typ bly/papper kabel mot plast använde man självfallet ubåt med epoxi. Kan det ha varit Raychem?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.