1 120 läst ·
20 svar
1k läst
20 svar
Hur skarva kabel i marken?
Med den klena kabeln kan du nog för enkelhets skull välja någon typ gelskarv som nämndes tidigare. Finns som typ kopplingsdosa med förskruvningar där man fyller med gel. En sån typ har nog minst risk att misslyckas du kan skarva i den med vad du är bekväm med tex Wago och slipper pressning, varmkrympning osv. Den typen dosa ger bra dragavlastning också men lägg skarven som en del av en liten slinga så inte yttre förändringar ger onödigt drag.3 305 skrev:
Produkter som diskuteras: "vulktejp"
Vulktejp
Vulktejp, även känd som självvulkaniserande tejp eller fusing tape, är en speciell typ av tejp som skapar en stark, vattentät och elektriskt isolerande bindning när den sträcks och viras runt en yta. När vulktejpen appliceras korrekt,
Läs mer
En sån använde jag för att skarva en EKKJ 3G1,5. Fool proof vill jag säga.GK100 skrev:
Med den klena kabeln kan du nog för enkelhets skull välja någon typ gelskarv som nämndes tidigare. Finns som typ kopplingsdosa med förskruvningar där man fyller med gel. En sån typ har nog minst risk att misslyckas du kan skarva i den med vad du är bekväm med tex Wago och slipper pressning, varmkrympning osv. Den typen dosa ger bra dragavlastning också men lägg skarven som en del av en liten slinga så inte yttre förändringar ger onödigt drag.
Ex
https://www.elbutik.se/product.html/rutab-kopplingsdosa-gjutharts-ak1-gh
...och liknande finns på Jula med: https://www.jula.se/catalog/el-och-...e-dosor/kopplingsdosa-for-nedgravning-026356/
Hmm, jag skrev banne mig 'tejpslarv'...
Dumma telefon.
Nå, man ska självfallet veta vad man gör. Och pressverktyg och pressbackar för Cu är det ju inte alla som har.
Kom ju på att jag glömde någon detalj här, man hade ju ett kit med ett kopparnät som man la runt den inre tejpningen och så kopplade man jordflätan ovanpå.
Vi använde ju Kabeldons prylar och jag undrar om det fanns en grövre tejp med i förpackningen eller ej? Men Nittos eltejp räckte alldeles utmärkt och det blev tätt.
För skarvar typ bly/papper kabel mot plast använde man självfallet ubåt med epoxi. Kan det ha varit Raychem?
Dumma telefon.
Nå, man ska självfallet veta vad man gör. Och pressverktyg och pressbackar för Cu är det ju inte alla som har.
Kom ju på att jag glömde någon detalj här, man hade ju ett kit med ett kopparnät som man la runt den inre tejpningen och så kopplade man jordflätan ovanpå.
Vi använde ju Kabeldons prylar och jag undrar om det fanns en grövre tejp med i förpackningen eller ej? Men Nittos eltejp räckte alldeles utmärkt och det blev tätt.
För skarvar typ bly/papper kabel mot plast använde man självfallet ubåt med epoxi. Kan det ha varit Raychem?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
