10 213 läst ·
150 svar
10k läst
150 svar
Hur ska vi värma våra hus om 20 år?
Varför tror du att oljepriset skulle dra upp elpriserna? Idag är ju värdens elproduktion bara 5% oljebaserad och i Europa ännu lägre.Andreas_Hansson skrev:
Tror snarare att priset på Ved/Pellets etc är känsligare för oljepriset då efterfrågan för tex uppvärmning kan snabbt styras över till ved/pellets o då rusar även detta pris iväg.
Eftersom det är på "toppen" producerade kWh i t.ex. oljekondenskraftverk som styr marknadspriset, och vi har en oligopolmarknad med relativt lågt utbud och tillväxt av elproduktion (också pga politiska beslut eller icke-beslut) kommer el-priset att följa oljepriset många år framöver. Så länge det finns en möjlig risk för att något oljebaserat elkraftverk eventuellt kommer att behöva startas kommer detta att påverka elpriset.
Jag vågar inte alls sia om elpriset om 20 år förutom att jag tror det kommer bli dyrare om det inte sker en revolution av något slag, men det tar jag för osannolikt. Men låt oss göra ett överslag, tror man som husägare på ett pris på 20kr/kWh kommer normalvillan kosta 400 000kr om året i el. Om prishöjningen är linjär kommer man i runda slängar lägga ut 200 000kr/år på el i snitt de närmsta 20 åren.
Det innebär att det finns massor med utrymme för energiförbättrande åtgärder=mer hempul och många spännande maskiner att få köpa för sin fru
d^_^b
Det innebär att det finns massor med utrymme för energiförbättrande åtgärder=mer hempul och många spännande maskiner att få köpa för sin fru
Jag vet inte hur ni tänkte ang fjärrvärme ang kärnkraftverk, men när jag var på studie besök på Forsmark sa dom att det inte är möjligt att få lönsamt.
Skillnaden på kylvattnet på Forsmark tror jag var 4 grader och då måste man använda värmepumpar för att få upp temperaturen, ska det sedan pumpas från Forsmark till Uppsala eller Stockholm blir nog förlusterna för höga i förhållande till kostnanden.
Skillnaden på kylvattnet på Forsmark tror jag var 4 grader och då måste man använda värmepumpar för att få upp temperaturen, ska det sedan pumpas från Forsmark till Uppsala eller Stockholm blir nog förlusterna för höga i förhållande till kostnanden.
Eftersom dagens hypermoderna superpassivdeluxe-hus kanske har en uppvärmning på en fjärdedel av ett normalt hus, så skulle jag väl kunna tanka mig en ökning av elpriset med det motsvarande; dvs mellan 4-5kr/kWh..
Jag ser även en framtida möjlighet som elkonsument även kunna sälja egen-producerad el utan krusiduller till elbolagen, vilket sänker kostnaden för den enskilda konsumenten..
Det i sin tur kommer ju att skapa en liten öppnare marknad(hoppas jag).
Poängen är väl att vi kommer producera mera energi på lokal nivå i framtiden, värmeverk och dyligt..
Jag ser även en framtida möjlighet som elkonsument även kunna sälja egen-producerad el utan krusiduller till elbolagen, vilket sänker kostnaden för den enskilda konsumenten..
Det i sin tur kommer ju att skapa en liten öppnare marknad(hoppas jag).
Poängen är väl att vi kommer producera mera energi på lokal nivå i framtiden, värmeverk och dyligt..
Redigerat:
Med den "lilla" abrovinken att detta oljepris gäller enbart under dom få dagar per år som inte den normala produktionen orkar med.Josth skrev:Eftersom det är på "toppen" producerade kWh i t.ex. oljekondenskraftverk som styr marknadspriset, och vi har en oligopolmarknad med relativt lågt utbud och tillväxt av elproduktion (också pga politiska beslut eller icke-beslut) kommer el-priset att följa oljepriset många år framöver. Så länge det finns en möjlig risk för att något oljebaserat elkraftverk eventuellt kommer att behöva startas kommer detta att påverka elpriset.
Vilket betyder att under en normal vinter i Europa så kanske vi kickar igång Oljeeldning 2-3/dagar per år.
Därför så har vi ingen koppling gentemot Oljan. Däremot så ser jag en potentiell risk i prisutvecklingen när det kommer till Naturgas, skulle den sticka iväg så slår det direkt på våra elpriser.
.
Energipriset styrs väl av tillgången på olja/gas på världsmarknaden och inte av om dom kör igång ett olje/kol kraftverk i Europa?Nimajneb skrev:Med den "lilla" abrovinken att detta oljepris gäller enbart under dom få dagar per år som inte den normala produktionen orkar med.
Vilket betyder att under en normal vinter i Europa så kanske vi kickar igång Oljeeldning 2-3/dagar per år.
Därför så har vi ingen koppling gentemot Oljan. Däremot så ser jag en potentiell risk i prisutvecklingen när det kommer till Naturgas, skulle den sticka iväg så slår det direkt på våra elpriser.
.
Att priset är som det är beror nog mer på att det är många som vill ha ett högt konsumentpris = stor vinst
För alla kraftverk med ångturbiner inblandade gäller att man skall ha så stor temperaturdifferens som möjligt mellan den kalla och den varma sidan för att uppnå hög verkningsgrad. Jag är inte insatt i kärnkraft, men av någon orsak kan man inte värma vattnet till en högre temperatur än vattnets kritiska temperatur 374 grader. Därför är det generellt sämre verkningsgrad på ett kärnkraftverk än ett bränsleeldat kraftverk. Om man kondenserar ångan efter turbinen vid en hög temperatur som är användbar för värmeändamål sjunker verkningsgraden mycket. I synnerhet för kärnkraftverket som hade en låg temperatur från början. I sammanhang där man har ett stort värmebehov och ett litet elbehov kan man ändå få en hög totalverkningsgrad på detta sätt. Av förklarliga skäl är det mindre lämpligt att använda den lilla mängd el man fått ut till värmeändamål. Det finns nog orsaker varför man inte gör så.Enk Projektet skrev:Jag vet inte hur ni tänkte ang fjärrvärme ang kärnkraftverk, men när jag var på studie besök på Forsmark sa dom att det inte är möjligt att få lönsamt.
Erik
Du kan inte köpa en påse energi, du köper energi i någon specifik distributionsform och dessa är inte alls peggade till varandra under normala förhållanden.Enk Projektet skrev:
Ta bara här o nu... Elpriset i Norden har sjunkit med 25% dom senaste 4 veckorna samtidigt så har Dieseln (exkl skattehöjningen) gått upp med 7-8%.
Ok, bra ref när du pratar om 4 veckor när TS fråga gäller 20 år, om man vill ta saker ur sitt sammanhang så kan man få fram det mest otroliga i statistik väg.
Här kan ni jämföra dom senaste 20 åren och visst finns det något som känns igen
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta...ipriser/?from1381=&to1381=&columns1381=,1,3,6,
Här kan ni jämföra dom senaste 20 åren och visst finns det något som känns igen
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta...ipriser/?from1381=&to1381=&columns1381=,1,3,6,