Det var då väldigt vad den här tråden gick snett. Ska ni skriva något mer så håll er till ämnet, som är julfirande 2020.

Som trådstartare tog jag mig friheten att rapportera allt oväsentligt dravel och fyllsnack som "offtopic" så moderator kanske är vänlig att ta bort det?

För övrigt tillönskar jag er en god jul, även om ni kanske inte riktigt firar årets jul som ni är vana att fira.

• Gilla
hobbs och 5 till
  • Laddar…
j.erkers
Julafton med frun på jobbet - äldre- / demensboende - och styvdottern i telefon på sitt rum. Hälsade på en pensionerad arbetskamrat (på coronasäkert avstånd) och när frun kom hem hade vi julmys med paketöppnig på tre. Övriga julhälsningar på telefon eller SMS.
Dock blir jag lite förbannad när jag ser att +15 personer i varierande åldrar (0 - 100?) samlas och firar jul. Min fru och alla andra inom vården behöver inte det, de behöver att ALLA följer fhm:s råd. Hur svårt kan det vara? Jag vill inte att min fru - eller någon annan inom vården - går i väggen för att du/ni/andra idioter promt ska fira jul som alla andra år...
PS: Om ni ändå beter er som coronaidioter så hoppas jag att ni får (svår) covid och att vården inte kan hjälpa er. God Jul! / DS

• Gilla
hobbs och 4 till
  • Laddar…
Årets huvudsakliga kontakt med släkten under julen var via telefonen och sms. Skönt med digitala hjälpmedel i sånt här läge. I övrigt kunde sambon och jag njuta av julmaten tillagad på grillen. Prinskorv, köttbullar, potatis och rödbetssallad. Sillbordet ska vi tillaga under kommande lediga dagar. Fördelen att fira jul själva är ju att vi kan sprida ut julbordets alla läckerheter under flera dagar.

God fortsättning på julhelgen!

Jag och sambon firade med exfrun och hennes nya tillsammans med de 2 gemensamma barnen. Resonerar som att vi ändå ”träffar” varandra genom barnen men träffade ingen annan i släkten.
Istället för tomte ”bröt” sig en Nisse in och gömde alla paket när vi tog en promenad efter julbordet. under granen fanns bara ett paket med öppningsinstruktion ”kl16” (alltså efter Kalle). I paketet fanns ett brev och den första av sex ledtrådar till var julklapparna var.
Barnen som är 6 och 8 tyckte det var sanslöst roligt. Alla ledtrådar var skrivna på rim och klapparna från mig och sambon var också rimmade. Allt som allt var det en riktigt trevlig och lugn jul

• Gilla
hobbs och 4 till
  • Laddar…
altaxis altaxis skrev:
Jag och sambon firade med exfrun och hennes nya tillsammans med de 2 gemensamma barnen. Resonerar som att vi ändå ”träffar” varandra genom barnen men träffade ingen annan i släkten.
Istället för tomte ”bröt” sig en Nisse in och gömde alla paket när vi tog en promenad efter julbordet. under granen fanns bara ett paket med öppningsinstruktion ”kl16” (alltså efter Kalle). I paketet fanns ett brev och den första av sex ledtrådar till var julklapparna var.
Barnen som är 6 och 8 tyckte det var sanslöst roligt. Alla ledtrådar var skrivna på rim och klapparna från mig och sambon var också rimmade. Allt som allt var det en riktigt trevlig och lugn jul
Kul idé med gömda julklappar och skattjakt! Minns själv skattjakter som liten där föräldrarna lade ut ledtrådar i grannskapet så vi ungar skulle hålla oss borta under ett par timmar.

altaxis altaxis skrev:
Mycket trevlig idee när man har barn som tycker dagen blir för lång. Jag ska komma ihåg detta vid nästa pandemi som tvångsisolerar oss... ;)

• Gilla
altaxis
  • Laddar…
Det blev jag själv, frun och den femåriga dottern. Vi gick en lång promenad och pysslade tills det var dags för julklappar. Det mesta av julmaten orkade vi inte äta så det blir julmat några dagar till ... vi passade också på att stanna utanför farmors hus och sjunga för henne medan hon stod på balkongen. Förutom dagis, som är vår svaga punkt i smittskyddet, har vi inte inomhus fysiskt träffat någon utanför familjen sedan i augusti. Hade varit trevligt att träffa andra under jul, men med tanke på att vi är restriktivare än alla andra vi känner så går det inte att göra utan att öka risknivån. (Det finns med andra ord ingen som skulle vara beredd att bilda en exklusiv "bubbla" med oss. Med tanke på hur tråkiga vi är kan man ju förstå det! Däremot innebär det att vi kan träffa farmor efter den fjärde januari, om vi tycker att 14 dagars karantän är en rimlig nivå av försiktighet.)

• Gilla
hobbs och 4 till
  • Laddar…
P
Blev en väldigt speciell jul som man nog sent kommer glömma. Bara jag, frugan och barnen. Var nog första julen vi verkligen befann oss i stunden och såg varandra. Bara vi fyra runt bordet med julmat och Kalle Anka. Det var rätt magiskt.

Så klart fanns det sorg också att inte kunna dela stunden med sina föräldrar, och även en del bitterhet över att samtidigt bevittna grannar samla släkten. Vi har ju trots allt gjort en för oss stor uppoffring för våra äldre, men även i hopp om att avlasta sjukvården. Är väldigt besviken på många människor i min egen direkta omgivning idag.

Vi får hoppas detta inte visar sig som en rejäl peak i statistiken om några veckor med många sjuka, intensivvårdade och döda, men tyvärr kommet det nog med stor sannolikhet bli så.

• Gilla
nikasp och 2 till
  • Laddar…
galento
Frugan jobbar i vården under helgen så det blir en lugn jul , har
aldrig varit gillat dessa högtiderna och julgran har vi inte haft dom
senaste 15 åren :D Så det är lugnt under julen , bara frugan och jag hemma.

Har mekat och flyttat lite grejer med traktorn under helgen , det är ok
julpyssel för min del. i morgon kanske det få bli en översyn av en
generator från en 55 år gammal amerikanare , vi får se :D;)

• Gilla
Keiller och 2 till
  • Laddar…
Det blev avbokat i sista minuten för min del, brukar träffa släkten på julafton och sen träffas alla hos mina föräldrar på juldan också. Men coronarisken var för stark. Vi var hemma i år.

• Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.