nikasp
Vi brukar vara 20-25 pers varannan jul både på min och sambons sida men i år gör vi som man ska. Firar hemma på fyra pers och kanske åker till torpet och säger hej utomhus till de vi skulle ha firat med.

Bor i Stockholm och det går inte så bra här. Idag blev det även stopp för att åka skridskor på bandyplan utomhus. Trist men helt förståeligt, blir för mycket folk på liten yta pga jul och Corona.

• Gilla
  • Älska
yonna och 4 till
  • Laddar…
Igår äntligen kom vi till ett beslut om att ställa in allt och ”bara” vara hemma. Vi har ju tre småbarn så det kommer bli en fantastisk jul ändå :giggle:

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Samma sätt som förra året. JAg och frun jobbar, barnen i skolan, men lite julmat och julklappar på julaftonskväll blir det.
Och givetvis ett video samtal med släkten i Sverige.

• Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT skrev:
Eftersom du inte vet ett dugg om min situation eller hur jag prioriterar skulle jag föreslå att du skippar den typen av kommentarer.

Du och ditt resonemang är på inga sätt unikt, och min gissning är många tycker precis som du. Många tycker gissningsvis att du har helt rätt.
Min slutsats är att smittspridningen i Sverige ser ut som den gör på grund av att folk tänker på det sättet, att man prioriterar sig själv och det man själv tycker är viktigt. Men det är kanske inte så konstigt. För personer som inte jobbar inom vård, eller har anhöriga som gör det är det abstrakt och oförståeligt.
Det är ju inte ni som jobbar långa skift i skyddsutrustning, det är inte ni som håller en döende människa i handen eller tvingas ringa hem till anhöriga och berätta att deras älskade precis dött. Det är inte ni som går in i väggen av utmattning eller ni som inte kan släppa tankarna på jobbet eftersom ni när som helst kan få ett samtal som kräver att ni åker in till jobb, oavsett om klockan är 01 eller det är helg. Det är inte ni som får hålla om er partner när denna gråter av utmattning eller stress, det är inte era barn som saknar sin förälder som jobbar mer än heltid och knappt hinner träffa barnen.
När man inte lever i den verkligheten eller ser detta dagligen är det väldigt lätt att prioritera umgänge, träffa släktingar etc.

Det är därför jag ber er att ägna en tanke åt de personer som ser detta och har detta som SIN verklighet. Att inte negligera och förminska den verklighet som alla inom vård och omsorg lever i just nu.
Ja convid i alla är. Å problem som följer med det...
Den här tråden handlade om "hur vi firar jul, eller tänker göra det". Convid diskutionen har sitt eget forum.

Den ästa i släkten har utrustats med en smartfone (aldrig haft en dator) och nu har vi 6 familjer (6 vuxna, 6 barnbarn) från sex olika platser i vårt avlånga land zoomat i eftermiddag och det har funkat perfekt. Jag är otroligt impad över att det gick!
Annars har jycken & jag tagit julaftonspromenad samt överlämnat ett par gåvor i byn (som tack för hjälp då jag varit i nödsituation under året). Nu skall jag lägga upp ett julpussel... Där motivet är förklistrat... och lyssna på radio. Det är riktigt mysigt. Så får vi se när vaccinationerna kommer igång på allvar. Go Jul på er allihop!

• Gilla
tb97tool och 5 till
  • Laddar…
nikasp
Grannen tomtade vid 16 vilket var ett onödigt långt lidande/väntan men mer mystiskt än om han/hon skulle dykt upp i dagsljus. Alla dödströtta då de vaknade vid 5 idag och vägrade somna om, lite för spännande dag.

• Person utklädd till tomte delar ut julklapp till barn på veranda i kvällsbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
T
Vi firar på som vanligt. Så länge systemet är knökfullt för att folk måste supa så kan ingen jävel säga åt mig att jag inte får fira jul med min familj pga virus som får oss är lika farligt som att gå över ett övergångställe för att citera ”a.tegnell”

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Krilleman
T test1 skrev:
Så länge systemet är knökfullt
Det var länge sen mitt lokala systembolag var "knökfullt". Denna synen har mött mig varje gång över ett halvår:

i09fizvkhlzt7902tjf9me4l667g1o2.jpeg

• Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
nikasp nikasp skrev:
Grannen tomtade vid 16 vilket var ett onödigt långt lidande/väntan men mer mystiskt än om han/hon skulle dykt upp i dagsljus. Alla dödströtta då de vaknade vid 5 idag och vägrade somna om, lite för spännande dag.
Vår "tomte" (utklädd grannfru) gästade altanen redan innan 09,00 och släppte bara av klappsäcken pga rådande situation.
Ett ruskigt smidigt förfarande faktsikt, och barnen fick se "tomten". (y)(y)

Fast här vaknade vi redan 03,00 :p:p:crysmile::crysmile:

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
ralvejd
Firar mä en hjulöl å en skåne. Nära på tomt i huset då hsb jobbar.

nikasp
Krilleman Krilleman skrev:
Vår "tomte" (utklädd grannfru) gästade altanen redan innan 09,00 och släppte bara av klappsäcken pga rådande situation.
Ett ruskigt smidigt förfarande faktsikt, och barnen fick se "tomten". (y)(y)

Fast här vaknade vi redan 03,00 :p:p:crysmile::crysmile:
Vi var ”bara” uppe kl 05, lillkillen som fyllde 4 år var uppe tidigare och är igång än. Såg ganska slirig ut och undrade om inte tomten skulle komma snart vid 15:30. Kl 20:15 nu och strax sovdags. Hoppas på sovmorgon men det har vi gjort senaste två veckorna...

• Gilla
sollentuna
  • Laddar…
harry73
Vi firar som vanligt. Vi upptäckte för många år sen att det är bättre att släppa julstressen och inte köra genom hela landet för att träffa släkten.
Vi försöker redan flera år att minska mängden med julklappar. Jag trodde vi lyckades bra i år, men vi har ändå en hög med presenter under granen

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
T test1 skrev:
Vi firar på som vanligt. Så länge systemet är knökfullt för att folk måste supa så kan ingen jävel säga åt mig att jag inte får fira jul med min familj pga virus som får oss är lika farligt som att gå över ett övergångställe för att citera ”a.tegnell”
Har en läkare på min sida släkten och tre på sambons och ingen av dem skulle direkt ge tummen upp på det tänket. Lär bli ett rejält bakslag för vården nu efter jul- och nyår pga de som tänker egoistiskt och kör på som vanligt.

Som någon skrev så har Systembolaget en ut en in-system så ingen trängsel alls så det argumentet var dåligt. Mycket sämre ur smittsynpunkt att gå på Ica.

• Gilla
Buford och 4 till
  • Laddar…
T
nikasp nikasp skrev:
Har en läkare på min sida släkten och tre på sambons och ingen av dem skulle direkt ge tummen upp på det tänket. Lär bli ett rejält bakslag för vården nu efter jul- och nyår pga de som tänker egoistiskt och kör på som vanligt.

Som någon skrev så har Systembolaget en ut en in-system så ingen trängsel alls så det argumentet var dåligt. Mycket sämre ur smittsynpunkt att gå på Ica.
Jaså och du har besökt alla bolag nu i veckan så du vet hur de såg ut ? För jag kan säga som så att på bolaget i Jönköping på asecs så krockade folk i stort sett. Och ja rekommenderar inte gamlingar och att fira jul men vi starka vältränade människor med bra immunförsvar kan gott fira på. Ni soffpotatisar som är livrädda för detta virus bör nog var med rädda för fetma och andra folksjukdomar

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
T test1 skrev:
Jaså och du har besökt alla bolag nu i veckan så du vet hur de såg ut ? För jag kan säga som så att på bolaget i Jönköping på asecs så krockade folk i stort sett. Och ja rekommenderar inte gamlingar och att fira jul men vi starka vältränade människor med bra immunförsvar kan gott fira på. Ni soffpotatisar som är livrädda för detta virus bör nog var med rädda för fetma och andra folksjukdomar
Nu är det ju inte dig själv som du skyddar genom att inte träffa andra, utan befolkningen i stort och framför allt de som faktiskt kan råka illa ut vid eventuell smitta.

• Gilla
Zsam och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.