E
Så länge alla känner sig bra:
Med familjen (2 barn 2 vuxna) mina föräldrar ca70 år samt min syster.
3 hushåll. Syrran bor själv så henne har vi umgåtts med hela året inne som ute.
Även mina föräldrar har vi träffat inomhus men barnen får inte klänga på dom.
Svärmor vill inte vara med men det beror mer på ålder, dålig syns och hörsel än rädslan för covid.

Satsuki
Ni som kör på som vanligt utan hänsyn till restriktioner eller riktlinjer kanske iaf kan ägna en tanke åt de som inte kan fira jul; de som ligger på IVA, som jobbar inom vården och inte får ledigt, eller åt de som förlorat en anhörig och därför inte orkar fira jul...
Och samtidigt kanske hoppas att er strutsmentalitet inte resulterar i att ni själva eller era anhöriga blir sjuka och tvingas till sjukhusvård eller IVA...

Själv har vi dragit ner firandet ordentligt, vi väljer att isolera oss en vecka innan julafton för att kunna spendera en liten stund på avstånd med föräldrarna. Kommer också rycka in och jobba extra i mellandagarna och innan 13-helgen eftersom ordinarie personal går på knäna.

Baserat på vissa kommentarer förstår jag till fullo varför smittspridningen i Sverige är som den är...

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
hydrolift och 8 till
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT skrev:
Ni som kör på som vanligt utan hänsyn till restriktioner eller riktlinjer kanske iaf kan ägna en tanke åt de som inte kan fira jul; de som ligger på IVA, som jobbar inom vården och inte får ledigt, eller åt de som förlorat en anhörig och därför inte orkar fira jul...
Och samtidigt kanske hoppas att er oansvariga strutsmentalitet inte resulterar i att ni själva eller era anhöriga blir sjuka och tvingas till sjukhusvård eller IVA...

Själv har vi dragit ner firandet ordentligt, vi väljer att isolera oss en vecka innan julafton för att kunna spendera en liten stund på avstånd med föräldrarna. Kommer också rycka in och jobba extra i mellandagarna och innan 13-helgen eftersom ordinarie personal går på knäna.

Baserat på vissa kommentarer förstår jag till fullo varför smittspridningen i Sverige är som den är...
Att man firar jul med personer som man frekvent träffar ändå, t.ex. respektive, föräldrar och barn, kommer nog inte förvärra någonting. Jag har full förståelse för att man går mot aktuella restriktioner i dessa fall. Då är det defintivt värre med folk som åker till arbetet sjuka, eller som går och handla i proppfulla affärer eller dylikt. Det däremot, har det ju tidigare inte funnits restriktioner mot.

• Gilla
tank77 och 3 till
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Att man firar jul med personer som man frekvent träffar ändå, t.ex. respektive, föräldrar och barn, kommer nog inte förvärra någonting. Jag har full förståelse för att man går mot aktuella restriktioner i dessa fall. Då är det defintivt värre med folk som åker till arbetet sjuka, eller som går och handla i proppfulla affärer eller dylikt. Det däremot, har det ju tidigare inte funnits restriktioner
Det resonemanget bygger ju på att inblandade inte träffar någon utanför den sfären, annars skulle jag säga att risken för att sprida smittan, som någon i gruppen snappat upp från annat håll är ganska stor. Det är just därför man meddelat denna restriktion.

Men allt för många tänker "äh det där gäller nog inte oss" och kör på med diverse omdömselösa åtgärder. Det är därför det ser ut som det gör.[/QUOTE]

• Gilla
  • Älska
MetteKson och 5 till
  • Laddar…
Buford Buford skrev:
Det resonemanget bygger ju på att inblandade inte träffar någon utanför den sfären, annars skulle jag säga att risken för att sprida smittan, som någon i gruppen snappat upp från annat håll är ganska stor. Det är just därför man meddelat denna restriktion.

Men allt för många tänker "äh det där gäller nog inte oss" och kör på med diverse omdömselösa åtgärder. Det är därför det ser ut som det gör.
Absolut. Men enligt de som berättat här i tråden så meddelar ju folk faktiskt att de endast ska träffa nära och kära de träffar frekvent och låta bli att träffa övriga. I dessa fall spelar det ju då ingen roll huruvida jul firas med dem eller inte. Oavsett om restriktionerna är 300, 50, 8 eller 4.

Men jag lovade att inte göra detta till en femtioelfte coronatråd, så god jul på er!

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Absolut. Men enligt de som berättat här i tråden så meddelar ju folk faktiskt att de endast ska träffa nära och kära de träffar frekvent och låta bli att träffa övriga. I dessa fall spelar det ju då ingen roll huruvida jul firas med dem eller inte. Oavsett om restriktionerna är 300, 50, 8 eller 4.

Men jag lovade att inte göra detta till en femtioelfte coronatråd, så god jul på er!
Ja, men återigen. Det bygger ju på att dessa inte träffar/träffat någon utanför gruppen som träffas frekvent. Vilket är ganska osannolikt att det fungerar så.

Ju fler som träffar andra, som går i butiker, på jobbet eller åker kollektivt, som träffar andra frekvent, desto fler kommer smittas...

Jag blir sanslöst upprörd över hur svårt det är för många att förstå, utan att lägga det på dig alltså, men jag ser ju hur folk agerar och det är under all kritik. Hoppas innerligt att ingen av dessa människor har mage att klaga på Fohm eller regeringen, när det är de själva som sprider smittan...

"- eftersom det inte är böter på att sprida smittan så kör jag på som vanligt. Vill regeringen att jag ska börja bry mig om andra så får det väl sätta fart att begränsa mig via lag och under hot om rejäla straff!! Annars tänker jag köra på som vanligt och skita i att folk blir sjuka.." Eller hur folk nu resonerar.

Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Blää, hustrun fick i igår bekräftad "positiv" covid19, vilket innebär för oss negativt deluxe, då det inte blir något julfirande med våra barn med respektive.
Får väl se om jag själv åker på det också, annars får vi väl ta till utav bara helsike med nyårsfirande istället!
Då jäklar blir det kalas som kompensation för ett rumphugget julfirande där jag och min älskade hustru får fira jul tillsammans med katten (snart 15 år gammal).
Kattmat och Whiskey, ser fram mot det:rofl::rofl:

• Gilla
yonna och 2 till
  • Laddar…
P
Och samtidigt kanske hoppas att er oansvariga strutsmentalitet inte resulterar i att ni själva eller era anhöriga blir sjuka och tvingas till sjukhusvård eller IVA...

Gratulerar till att du kan isolera dig utan att tänka på att dra in levebrödet till familjen. Det kan vi inte allihop tyvärr.
Vi kan såklart välja att sluta umgås med familjen, men vi är faktiskt rätt noggranna med avstånd och handlar nödvändigt och nöjesshoppar inget, vilket vi inte gjort innan heller.
Och i med vi är så försiktiga väljer vi att träffa familjen som vi gjort hela året för att jag vägrar att låta min son inte knyta kontakt med familj, självklart ömsesidigt från hans farföräldrar, eller rättare sagt de är deras krav. Morfar har han i för sig bara träffat 3 ggr i år, senast idag i en lekpark.

I arbetet har jag fördelen att jag inte behöver vara nära människor heller och inga utombördes kommer heller inte in.
Men sen är smittspridningen här inte extrem kan man väl påstå.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
Buford Buford skrev:
Ja, men återigen. Det bygger ju på att dessa inte träffar/träffat någon utanför gruppen som träffas frekvent. Vilket är ganska osannolikt att det fungerar så.

Ju fler som träffar andra, som går i butiker, på jobbet eller åker kollektivt, som träffar andra frekvent, desto fler kommer smittas...

Jag blir sanslöst upprörd över hur svårt det är för många att förstå, utan att lägga det på dig alltså, men jag ser ju hur folk agerar och det är under all kritik. Hoppas innerligt att ingen av dessa människor har mage att klaga på Fohm eller regeringen, när det är de själva som sprider smittan...
Just detta är anledningen till att vi inte träffar svåger + familj i år, det är 6 personer som alla har sina bekantskapskretsar, kompisar och arbeten/skola och det är kontaktytor vi jag inte har någon som helst koll/kontroll på. Dessutom vet man inte hur noga deras kompisar/bekanta är med att följa riktlinjer. Alltså är det en alldeles för stor risk...

• Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Satsuki
Rkarlsson skrev:
Gratulerar till att du kan isolera dig utan att tänka på att dra in levebrödet till familjen. Det kan vi inte allihop tyvärr.
Vi kan såklart välja att sluta umgås med familjen, men vi är faktiskt rätt noggranna med avstånd och handlar nödvändigt och nöjesshoppar inget, vilket vi inte gjort innan heller.
Och i med vi är så försiktiga väljer vi att träffa familjen som vi gjort hela året för att jag vägrar att låta min son inte knyta kontakt med familj, självklart ömsesidigt från hans farföräldrar, eller rättare sagt de är deras krav. Morfar har han i för sig bara träffat 3 ggr i år, senast idag i en lekpark.

I arbetet har jag fördelen att jag inte behöver vara nära människor heller och inga utombördes kommer heller inte in.
Men sen är smittspridningen här inte extrem kan man väl påstå.
Eftersom du inte vet ett dugg om min situation eller hur jag prioriterar skulle jag föreslå att du skippar den typen av kommentarer.

Du och ditt resonemang är på inga sätt unikt, och min gissning är många tycker precis som du. Många tycker gissningsvis att du har helt rätt.
Min slutsats är att smittspridningen i Sverige ser ut som den gör på grund av att folk tänker på det sättet, att man prioriterar sig själv och det man själv tycker är viktigt. Men det är kanske inte så konstigt. För personer som inte jobbar inom vård, eller har anhöriga som gör det är det abstrakt och oförståeligt.
Det är ju inte ni som jobbar långa skift i skyddsutrustning, det är inte ni som håller en döende människa i handen eller tvingas ringa hem till anhöriga och berätta att deras älskade precis dött. Det är inte ni som går in i väggen av utmattning eller ni som inte kan släppa tankarna på jobbet eftersom ni när som helst kan få ett samtal som kräver att ni åker in till jobb, oavsett om klockan är 01 eller det är helg. Det är inte ni som får hålla om er partner när denna gråter av utmattning eller stress, det är inte era barn som saknar sin förälder som jobbar mer än heltid och knappt hinner träffa barnen.
När man inte lever i den verkligheten eller ser detta dagligen är det väldigt lätt att prioritera umgänge, träffa släktingar etc.

Det är därför jag ber er att ägna en tanke åt de personer som ser detta och har detta som SIN verklighet. Att inte negligera och förminska den verklighet som alla inom vård och omsorg lever i just nu.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
Satsuki
Nej, riktat till de som skrev ”som vanligt” i sina svar...

• Gilla
Em_A
  • Laddar…
Min granne tog ledigt och satte sig själv i 14 dagars karantän, innan han åkte till sin far för att tillbringa julen där.
I torsdags eftermiddag var det köer på vägarna runt handelsområdet Marieberg i Örebro, för att parkeringarna var fulla, så det är långt från alla som verkar tänka som min granne.

Blir att ta med sambon och dottern för att fira jul med farsan och brorsan.

P
Eftersom du inte vet ett dugg om min situation eller hur jag prioriterar skulle jag föreslå att du skippar den typen av kommentarer.

Du och ditt resonemang är på inga sätt unikt, och min gissning är många tycker precis som du. Många tycker gissningsvis att du har helt rätt.
Min slutsats är att smittspridningen i Sverige ser ut som den gör på grund av att folk tänker på det sättet, att man prioriterar sig själv och det man själv tycker är viktigt. Men det är kanske inte så konstigt. För personer som inte jobbar inom vård, eller har anhöriga som gör det är det abstrakt och oförståeligt.
Det är ju inte ni som jobbar långa skift i skyddsutrustning, det är inte ni som håller en döende människa i handen eller tvingas ringa hem till anhöriga och berätta att deras älskade precis dött. Det är inte ni som går in i väggen av utmattning eller ni som inte kan släppa tankarna på jobbet eftersom ni när som helst kan få ett samtal som kräver att ni åker in till jobb, oavsett om klockan är 01 eller det är helg. Det är inte ni som får hålla om er partner när denna gråter av utmattning eller stress, det är inte era barn som saknar sin förälder som jobbar mer än heltid och knappt hinner träffa barnen.
När man inte lever i den verkligheten eller ser detta dagligen är det väldigt lätt att prioritera umgänge, träffa släktingar etc.

Det är därför jag ber er att ägna en tanke åt de personer som ser detta och har detta som SIN verklighet. Att inte negligera och förminska den verklighet som alla inom vård och omsorg lever i just nu.
Den typen av kommentar är för att jag tog åt mig då det var jag och nån enstaka till som skrev att det blir typ som vanligt.
Jag vet precis lika lite om dig som du om mig.
Känner självklart folk som jobbar där det brast ut som värst här, de drog hem sjukdom till sin familj. Vi har tex inte träffat moster sen i våras, kusiner har jag inte träffat sen årskiftet.
Vi håller oss till den skaran av umgänge vilket är runt 10 pers, om smittan kommer in, så får man ta det därifrån.
Min slutsats är att jag gjort mycket för att vi ska kunna fira till 99% som alltid, dvs inom samma lilla sällskap, den lilla skara som inte kommer jobbar ju i det.

Medans en massa gnälliga gubbar och kärringar bara klagade på vårdpersonal och kommungubbarna utan att dra ett enda strå till stacken så såg jag till att någon stackare på det drabbade stället fick en tv att titta på så de slapp sitta ensamma i sina rum. Media gick ut stenhårt på att smutskasta de stackare som skötte sig, de fick ingen cred för att de skötte sitt jobb.

Så jag betackar mig för att du tror att 99% av alla som firar springer runt bland okända i klädaffärer eller dylikt och missköter sig.

Sen vill jag ändå önska god jul, och du behöver inte oroa dig för just oss här =) Och jag hoppas att folk näthandlar eller hämtar utomhus i mellandagarna.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Helt ärligt tycker jag att det är sjukt skönt att slippa att träffa min familj, aldrig gillat julen, sen barnsben, blir bara jag, sambo och 2 söner på 4 och 2 år.

Helt perfekt

• Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.