Hej!
Köpte denna badrumsfläkt och tänkte installera den, eller iallafall montera den och dra all kabel så elektrikern kan koppla in den sen.
Vad för kabel behöver jag köpa? På jula hittar jag bara kabel med 1st blå 1st brun eller 1st blå 1st brun och 1st gul/grön.

Vill gärna att det blir rätt från början.

Se bild för mer info.

Tacksam för svar! 😄

• Badrumsfläkt med närbild på kopplingsplint märkt L, N, S för kabelanslutning, med synliga blå och bruna kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag antar att du vill koppla in den med stickpropp? Då ska du ha en tvåledare, brun och blå, som kopplas till L och N. Eventuellt behöver du bygla L och LS, det framgår av bruksanvisningen.

Men hur tillfälligt är detta? När är "sen"? Det är ingen bra lösning med lampsladd och stickpropp. Du behöver åtminstone ordna en bra dragavlastning i fläkten. Jag skulle ge det en vecka, sen ska elektrikern ha varit på plats.

Nej jag vill ha den till elcentralen. Men vill ha elektrikern här så kort tid som möjligt. Så tänkte montera den på väggen, koppla in kabel i fläkten, dra kabeln till centralen, sen ringa elektrikern.

Har x antal mindre jobb till jag ska ta vid samma tillfälle.

Ett starkt råd är att ringa elektrikern först. Det kan bli svårt att hitta någon som vill koppla in det du gjort. Det enda du bör göra själv är att montera fläkten på plats.

Du behöver också fundera på styrningen. Det kan krävas tre trådar, fas, nolla och styrtråd. Och en strömbrytare för det också.

Jag tolkar att frågan gäller kabelval för permanent installation. Då behöver man nog se lite på installationsmanualen, fläkten har 3 anslutningar- Troligen är L och N just fas och neutral som du kan få med en vanlig tvåledare och stickpropp. Men det finns även en 3e anslutning LS, som kan vara lite olika saker på olika fläktar. Ofta finns den en anslutning till strömbrytaren för lampan så att fläkten får en startsignal när lampan tänds, och sedan stänger av sig själv efter ex., 10 minuter när man gått ut, men det finns mer avancerade funktioner på vissa fläktar.

Med andra ord, för att välja hur den skall installeras behöver man veta vad den "kan", hur du vill att den skall fungera, och vilka möjligheter det finns att ex. ansluta till brytaren i rummet.

Drar du den direkt till centralen lär det bli problem med styrningen.

H hempularen skrev:
Drar du den direkt till centralen lär det bli problem med styrningen.
Varför det?

Jag har köpt en fläkt som har egen on off. Automatiskt fuktvakt.

H hempularen skrev:
Jag tolkar att frågan gäller kabelval för permanent installation. Då behöver man nog se lite på installationsmanualen, fläkten har 3 anslutningar- Troligen är L och N just fas och neutral som du kan få med en vanlig tvåledare och stickpropp. Men det finns även en 3e anslutning LS, som kan vara lite olika saker på olika fläktar. Ofta finns den en anslutning till strömbrytaren för lampan så att fläkten får en startsignal när lampan tänds, och sedan stänger av sig själv efter ex., 10 minuter när man gått ut, men det finns mer avancerade funktioner på vissa fläktar.

Med andra ord, för att välja hur den skall installeras behöver man veta vad den "kan", hur du vill att den skall fungera, och vilka möjligheter det finns att ex. ansluta till brytaren i rummet.
Jag började självklart att läsa manualen. Tyvärr är den bristfällig då det står att man ska kontakta elektriker vid installation. Mer info finns ej.

K Kane skrev:
Har du sett denna tråd? [länk]
Nej. Tack för tips!

G Garkas skrev:
Jag började självklart att läsa manualen. Tyvärr är den bristfällig då det står att man ska kontakta elektriker vid installation. Mer info finns ej.
Men där måste väl ändå finnas något inkopplingschema, eller iallafall en beskrivning av vad den 3e anslutningen har för funktion? Annars tror jag att även en elektriker får problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.