Byggahus.se

badrumsfläkt styrfas

1. T
    Medlem · Östergötland · 4 inlägg

torktumlare

Medlem
    Hej,

Är okunnig inom ellära men nyfiken på hur det funkar. Är det någon som kan förklara hur min badrumsfläkt med timerfunktion egentligen funkar?

Till min badrumsfläkt kommer 3 trådar (2 fas och 1 nolla) som är ihopkopplade med L, N och LS i fläkten.
    Den ena fasen går rakt till L.
    Till N och LS kommer fas och nolla från en taklampa som i sin tur styrs via strömbrytare.
    Fläkten går igång när taklampan tänds. När taklampan släcks körs den ca 10 min till.

Nu till mina nybörjarfrågor:
    När fläkten inte körs lyser ändå en röd liten lampa på den. Det måste väl betyda att fasen som går in i L ger konstant fas?
    Vad händer egentligen i LS? Jag förstår det som att när taklampan tänds så slås någonting till i fläkten så att fläktmotorn får ström och kör igång. Drivs motorn då av L eller LS? När taklampan släcks börjar en timer räkna ner och tillslut slår den av strömmen till fläktmotorn. När taklampan är släckt men fläkten fortfarande körs måste ju fläkten köras av L. Betyder det att fläkten alltid drivs av L?
    Går det att få fläkten att styras endast genom strömbrytaren? Någon sa att man borde kunna koppla fas till L och nolla till N och strunta i att koppla något till LS. Men jag förstår inte hur det skulle fungera eftersom LS (enligt min förståelse) då kommer stå i läge av hela tiden och aldrig koppla ström till fläktmotorn. Kanske skulle det funka att byta plats på L och LS så att LS alltid är i läge på och L går igång när lampan tänds?

2. E
    Medlem · Skåne · 10 134 inlägg
    Lite svårt att hänga med i din text, men du har inte två faser till fläkten, utan den matas med konstant spänning via obruten fasledare. Sedan får den en styrsignal från spänningen från belysningen. Detta triggar en timerfunktion i fläkten.
    Om du googlar typnummer/fabrikat lär du hitta installataionsanvisningar för fläkten.

3. T
    Medlem · Östergötland · 4 inlägg

torktumlare

Medlem
    Här är den. När jag tittar på den där bilden ser jag elen traska fram genom L. När lampan slås på kommer den också traska fram genom SL. Betyder inte det att el kommer fram genom 2 sladdar? Det är här jag undrar vad SL egentligen gör. Mäter den bara spänning menar du? Och om det finns spänning så triggas en timerfunktion som gör exakt vad? Slår den till en brytare inne i fläkten som låter elen från L komma fram?

fan.PNG

4. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 19 476 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Ja man kan säga att SL "mäter" spänningen och styr fläkten. Fläktmotorn drar ström från L. Men det spelar inte så stor roll. Om du vill att fläkten ska styras helt av strömbrytaren, alltså enbart gå när belysningen är tänd, så kopplar du helt enkelt ihop L och SL. Utifrån bilden är det praktiskt enklast att göra det i strömbrytaren genom att flytta tråden L till "efter" strömbrytaren, till samma plint som SL och lampan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.