1 297 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Hur ska jag kunna deklarera efter försäljning dödsbo?
Jag försöker att få ihop uppgifter för att deklarera efter försäljningen av en fastighet i ett dödsbo.
Det började som en liten sommarstuga som tycks vara byggd på slutet av 60-talet som köptes 1970.
Ganska direkt köptes det till mark. Jag har inte riktigt kommit fram till om den började med ofri mark, eller om det ingick 1000m2 men man köpte till för att sluta på 2300m2.
Båda storlekar tycks ha förekommit, men bara ett ärende på lantmäteriet vad jag fått fram.
Det verkar även som stugan byggdes till efter något år. ( jag har papper från statsarkivet där det fanns något om det)
Det har även byggts garage med förråd, det verkar inte finnas något registrerat om det. Troligtvis 70 tal, möjligtvis 80 tal..
Även 2 bodar, den ena trol. mitten 90tal?
Stugan har sedan byggts till igen 90-91, då med ordentligt kök och badrum. Den tillbyggnaden var 36m2, totalt ska den vara 77m2.
Ingen tycks veta vad något av det här har kostat..
Skatteverket hänvisade mig till statiska centralbyrån för att få fram kostnader, men det enda jag hittar är snittpriser för nybyggnation.
Det började som en liten sommarstuga som tycks vara byggd på slutet av 60-talet som köptes 1970.
Ganska direkt köptes det till mark. Jag har inte riktigt kommit fram till om den började med ofri mark, eller om det ingick 1000m2 men man köpte till för att sluta på 2300m2.
Båda storlekar tycks ha förekommit, men bara ett ärende på lantmäteriet vad jag fått fram.
Det verkar även som stugan byggdes till efter något år. ( jag har papper från statsarkivet där det fanns något om det)
Det har även byggts garage med förråd, det verkar inte finnas något registrerat om det. Troligtvis 70 tal, möjligtvis 80 tal..
Även 2 bodar, den ena trol. mitten 90tal?
Stugan har sedan byggts till igen 90-91, då med ordentligt kök och badrum. Den tillbyggnaden var 36m2, totalt ska den vara 77m2.
Ingen tycks veta vad något av det här har kostat..
Skatteverket hänvisade mig till statiska centralbyrån för att få fram kostnader, men det enda jag hittar är snittpriser för nybyggnation.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Om du har fastighetsbeteckningen, typ Avkroka Knohult 3:14, kan du beställa utdrag ur fastighetsregistret via Lantmäteriets e-tjänst. På utdraget står till exempel vilka pantbrev som är uttagna, och när. Det visar hur mycket din släkting lånat för att göra ombyggnaderna. Har släktingen finansierat projekten med besparingar är det förstås svårare.
Dessutom står det om lantmäteriförrättningar som berör fastigheten.
Tyvärr står det inte i registerutdraget vad den förra ägaren (din släkting) betalat för fastigheten, det står bara vad nuvarande ägare har gett.
Vill du veta vad din släkting betalat vid köpet, får du prata med mäklaren som sålde fastigheten åt dödsboet. Mäklare tar alltid registerutdrag inför ett försäljningsuppdrag, och på det utdraget bör det finnas uppgift om din släktings köpeskilling 1970.
Dessutom står det om lantmäteriförrättningar som berör fastigheten.
Tyvärr står det inte i registerutdraget vad den förra ägaren (din släkting) betalat för fastigheten, det står bara vad nuvarande ägare har gett.
Vill du veta vad din släkting betalat vid köpet, får du prata med mäklaren som sålde fastigheten åt dödsboet. Mäklare tar alltid registerutdrag inför ett försäljningsuppdrag, och på det utdraget bör det finnas uppgift om din släktings köpeskilling 1970.
Finns trådar de senaste åren om hur vi diskuterat fram skälig byggkostnad från tex 1974. Standardhus utan källare i tättbebyggt område har jag för mig låg på ca 160' - 180'. SCB är också en källa. I släkten deklarerades sådant dödsbo för 2 år sedan för 160' (stomme köptes och gammelmorfar byggde huset själv). (Det blev en våldsam reavinst 😉.)
Det gäller att höfta kostnaderna så att man själv - och skattemyndigheten - ser siffrorna som troliga. Då får man beskriva hur man kommit fram till siffrorna.
Det gäller att höfta kostnaderna så att man själv - och skattemyndigheten - ser siffrorna som troliga. Då får man beskriva hur man kommit fram till siffrorna.
Tackar, jag får ta en vända till med mäklaren och lantmäteriet till att börja med då. Jag har pratat med båda i telefon tidigare, men det enda jag fick var ett inköpsdatum av mäklaren och ett avstyckningsdatum (tror jag?) av lantmäteriet. Provade e-tjänsten nu, "beställ information ur fastighetsregistret"
Jag har försökt forska vidare i det här efter bästa förmåga.
Det fanns inga pantbrev eller något, förutom vad den nya ägaren tagit ut nu.
Det finns ett bygglov från 1968, men ingen ritning eller angivelse av storlek el dyl.
De ska enl. mäklaren köpt det 1970, men det ingen uppgift om pris.
Slutet 1970 har de köpt till mark, det är det enda ärendet som finns på lantmäteriet.
1971 finns bygglov för att bygga till, men det framgår inte hur mycket. Finns heller ingen ritning el. dyl.
Dock finns en beskrivning som säger "större kök och litet sovrum"
Sedan 91-92 har den byggts till igen, då ska det ha varit 36m2 kök, badrum och tvättstuga.
Jag tror att det borrades vattenkälla och anlades avlopp ihop med det.
Någon gång innan 84 byggdes garage med förråd, gjuten platta och isolerat. 40-50m2 gissningsvis.
94 skulle jag tro att det byggdes friggebod typ gäststuga med liten veranda.
Gissningsvis några år tidigare byggdes även en enklare friggebod, redskapsbod.
Så, vad kan en ganska nybyggd sommarstuga typ 30m3 med ett uthus på ofri mark ca 20km utanför Linköping kostat 1970?
Samma sak, köpa mark 2350m2 till stugan slutet 1970?
Bygga till 10-15m2 med kök 1971?
Bygga till 36m2 91-92, med kök med hyfsad standard, badrum(ej kakel) och enklare tvättstuga?
Borra brunn och bygga avlopp med 3kammarbrunn vid samma tid?
Bygga garage med gjuten platta ca slutet av 70 talet?
Friggebodar på tidigt 90tal?
Redskapsboden kanske är 80tal.
Det fanns inga pantbrev eller något, förutom vad den nya ägaren tagit ut nu.
Det finns ett bygglov från 1968, men ingen ritning eller angivelse av storlek el dyl.
De ska enl. mäklaren köpt det 1970, men det ingen uppgift om pris.
Slutet 1970 har de köpt till mark, det är det enda ärendet som finns på lantmäteriet.
1971 finns bygglov för att bygga till, men det framgår inte hur mycket. Finns heller ingen ritning el. dyl.
Dock finns en beskrivning som säger "större kök och litet sovrum"
Sedan 91-92 har den byggts till igen, då ska det ha varit 36m2 kök, badrum och tvättstuga.
Jag tror att det borrades vattenkälla och anlades avlopp ihop med det.
Någon gång innan 84 byggdes garage med förråd, gjuten platta och isolerat. 40-50m2 gissningsvis.
94 skulle jag tro att det byggdes friggebod typ gäststuga med liten veranda.
Gissningsvis några år tidigare byggdes även en enklare friggebod, redskapsbod.
Så, vad kan en ganska nybyggd sommarstuga typ 30m3 med ett uthus på ofri mark ca 20km utanför Linköping kostat 1970?
Samma sak, köpa mark 2350m2 till stugan slutet 1970?
Bygga till 10-15m2 med kök 1971?
Bygga till 36m2 91-92, med kök med hyfsad standard, badrum(ej kakel) och enklare tvättstuga?
Borra brunn och bygga avlopp med 3kammarbrunn vid samma tid?
Bygga garage med gjuten platta ca slutet av 70 talet?
Friggebodar på tidigt 90tal?
Redskapsboden kanske är 80tal.
Klicka här för att svara