Hej på er kloka människor.
Har ett problem med deklarationen som skall vara inne första juni...

Huset ifråga ligger i min fars dödsbo.
Det såldes i höstas och måste deklareras med en K5 nu...

Problemet.
Har inget inköpsvärde.
Huset byggdes 1977. Arkitektritades och byggdes sen av diverse hantverkare.
Halva tomten köptes av en granne, den andra halvan styckades av från egen tomt...

Hittar ingen sammanställning över kostnader.

Efter flertalet samtal med skatteverkets upplysning säger dom att jag måste "uppskatta" värdet.

Funderade över om det går att hitta försäljningspriser från 1977. Sen välja några liknande objekt och referera till?
Vart kan man vända sig gällande detta?

Finns det någon annan metod att använda kanske?

Tacksam för lite hjälp... :)

D
Ett påpekande är ju att försäljningspris 1977 inte är detsamma som anskaffningsvärde 1977.

Det är anskaffningsvärdet du ska uppskatta.

Funderar på om det kanske skulle gå att använda fastighetsprisindex? Att ta pris för motsvarande nybyggt hus på platsen idag och räkna om till 1977 års pris.

https://www.scb.se/hitta-statistik/...abell-och-diagram/fastighetsprisindex-fastpi/

Så om ett hus kostade exempelvis 791tkr förra året kostade motsvarande fastighet 100tkr 1981 och 79tkr 1977 (med "hela riket"-siffror). Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Men precis som Derbyboy påpekar uppskattar ju det försäljningspris och inte anskaffningsvärde. Jag har ett vagt minne av att detta uppskattats till 0 i en liknande situation när det varit släkten och osålt tillräckligt länge.. (eftersom inget betalat nåt)

Redigerat:
Inköpspriset för marken bör du kunna få ut från lantmäteriet. Avstyckningen från egen tomt kräver lite räknande.

Byggkostnaden för huset borde du kunna få en höftning av om du hittar någon pensionerad byggmästare som var aktiv på den tiden. Jag som var väldigt ung på den tiden, tror att man typiskt kunde köpa ett gruppbyggt hus för 300 - 400 000 på den tiden, inkl normaltomt.

V
Vi sitter i samma sits. Vi håller just nu på med en försäljning av ett dödsbo som har gått i arv och inte sålts sen huset byggdes. Efter att ha pratat med en mäklare och en revisor så är det priset när huset byggdes som man ska gå efter, som jag förstår det. Alla förbättringar som gjorts får vi så klart dra av. Går inte heller att gå efter taxeringsvärdet.

D
H huvudtystnad skrev:
Men precis som Derbyboy påpekar uppskattar ju det försäljningspris och inte anskaffningsvärde. Jag har ett vagt minne av att detta uppskattats till 0 i en liknande situation när det varit släkten och osålt tillräckligt länge.. (eftersom inget betalat nåt)
Nej inte noll Kronor. Först måste du bevisa att det funnits en avdragsgill kostnad och sedan med vilket belopp. Visar du bara det första, tex genom bygglovshandlingar, fotografier men inte det andra så får du ett skäligt belopp.

D
V vvalle skrev:
Vi sitter i samma sits. Vi håller just nu på med en försäljning av ett dödsbo som har gått i arv och inte sålts sen huset byggdes. Efter att ha pratat med en mäklare och en revisor så är det priset när huset byggdes som man ska gå efter, som jag förstår det. Alla förbättringar som gjorts får vi så klart dra av. Går inte heller att gå efter taxeringsvärdet.
@vvalle jag vet inte när ditt hus byggdes men om före 1952 kan du använda taxeringsvärdet.

Skärmbild av text som förklarar beräkning av inköpspris för fastigheter förvärvade före 1952 baserat på taxeringsvärdet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D
H hempularen skrev:
Inköpspriset för marken bör du kunna få ut från lantmäteriet. Avstyckningen från egen tomt kräver lite räknande.

Byggkostnaden för huset borde du kunna få en höftning av om du hittar någon pensionerad byggmästare som var aktiv på den tiden. Jag som var väldigt ung på den tiden, tror att man typiskt kunde köpa ett gruppbyggt hus för 300 - 400 000 på den tiden, inkl normaltomt.
Byggkostnaden för gruppbyggda småhus 1977 var 1783 kr.

Jag killgissar och säger att gruppbyggda är när det byggs fler åt gången. Med hur många procent blir det billigare idag, dvs att bygga 3 istället för 1? Något liknande procentsats borde kunna användas 1977, eller?

Därtill får du höfta kring de saker som eventuellt gjorde ditt hus dyrare. Omfattande sprängningsarbete, påkostat materialval, osv

Oavsett vad du väljer att utgå ifrån bör du i detalj redogöra för hur du kommit fram till anskaffningskostnaden. Gör du inte det riskerar du skattetillägg.

Okay, lite antydning till hjälp kan jag tycka... :)

Kan ju påpeka att det var skatteverkets rådgivare som tyckte jag skulle försöka få reda på vad hus såldes för i området under den aktuella tiden.

Sen vet jag inte om det hör hit men det ligger i Stockholm i ett hyfsat attraktivt område...

Men det är ju klart, anskaffningsvärdet borde ju rimligen ligga under jämförbara husförsäljningar under aktuell tid. Dock var mina föräldrar mer av den typen, "mycke ville ha mer". Så allt var platsbyggt och i rätt lyxiga material och stod sig än idag utan större renoveringar vid försäljningen.

D
Vad skiljer i byggkostnad idag mellan Haparanda, Ystad och Stockholm?

Det är fri bevisföring. Du kan använda precis vad som för att visa det du vill visa.

Det kostar lika mycket att bygga ett hus i Haninge som i Stocksund. Att använda försäljningspriset i Stocksund som anskaffningsvärde för samma hus i Haninge hade väl varit lite väl magstarkt.

Tomtpriset bör lantmäteriet ha en uppgift om.

Var i landet finns fastigheten? Jag köpte nybyggt grupphus i Luleå 1975 för 260.000, i storstad skulle det varit något dyrare. Tillkommer naturligtvis mark. Om du i deklarationen höftar vettigt kommer man acceptera detta.

Huset ligger i en av Stockholms "bättre" områden. Det var som sagt arkitektritat och på dryga 200 kvm i två plan med biytor på 60 kvm. Min fars 94-årige granne säger att min far sagt att det kostade nästan 800000 att bygga. Inte för att den uppgiften går att använda men kan det vara rimligt?

D
Den (800 000) går väl att använda så länge som du öppet redovisar hur du fått värdet.

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Det viktiga är att du i deklarationen redovisar hur du bedömt kostnaderna. Jag hjälpte ett dödsbo i liknande situation. Det gällde ett enkelt hus som byggts ut, men inga papper fanns. Med stöd av byggkunniga så gjordes en bedömning . Om du gör en rimlig bedömning och skriver in detta så tror jag att det bör vara ok för Skatteverket.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.