Hej!

Bor i ett hus från -79 och har haft bergvärme i ett år. Funderar på om det finns chans att klara energiklass B och ansöka om ränterabatt på 0,1%. Vi har 2 mkr i lån vilket skulle ge en räntebesparing på 2000kr/år. Vad tror ni?

Data:
Bergvärme med COP 4,4 högtemp.
Uppvärmd yta 188 m2
Elförbrukning senaste 12 månaderna: 9020 kWh
Varav värme/varmvatten: 3800 kWh
Hushållsel: 5220
Täby

mvh Zed

• Gilla
Jehu och 3 till
  • Laddar…
Ja, det är ju förbrukning, area och hushållsel främst. Ser ut som du hamnar i energiklass A

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Oj, det var kalassiffror på uppvärmning. Typ 20kwh per kvm Är det separat elmätare på värmepump å värmer ni hela villan?

Z Zed skrev:
Hej!

Bor i ett hus från -79 och har haft bergvärme i ett år. Funderar på om det finns chans att klara energiklass B och ansöka om ränterabatt på 0,1%. Vi har 2 mkr i lån vilket skulle ge en räntebesparing på 2000kr/år. Vad tror ni?

Data:
Bergvärme med COP 4,4 högtemp.
Uppvärmd yta 188 m2
Elförbrukning senaste 12 månaderna: 9020 kWh
Varav värme/varmvatten: 3800 kWh
Hushållsel: 5220
Täby

mvh Zed
Byt bank istället till en där du förhandlar räntan själv istället för via någon tabell som tar med irrelevanta aspekter.
Slipper du betala för en deklaration som äter upp stor del av vinsten ändå

• Gilla
MagHam och 13 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Byt bank istället till en där du förhandlar räntan själv istället för via någon tabell som tar med irrelevanta aspekter.
Grönt bolån har väl de flesta bankerna och det är nått som petas in efter förhandlingen. Kostar inte banken nått. Uppfyller du kravet får du det på studs även om du har bunden ränta.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
V Vector skrev:
Oj, det var kalassiffror på uppvärmning. Typ 20kwh per kvm Är det separat elmätare på värmepump å värmer ni hela villan?
Jo, dock var det ju knappt under nollan hela vintern så den behövde inte jobba så hårt. Pannan har en mätning både på förbrukad och ”gratis” energi.

A ajn82 skrev:
Verkar som att en energideklaration kan kosta ett par tre tusen, så man har igen det år 2.

• Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Z Zed skrev:
Verkar som att en energideklaration kan kosta ett par tre tusen, så man har igen det år 2.
https://www.enara.se/gront-bolan/

Använt själv, fungerar bra, ingen relation till bolaget i övrigt.

• Gilla
Klantskalle och 7 till
  • Laddar…
Z Zed skrev:
Jo, men vilken bank har du nu, Sbab? I min erfarenhet får man bättre ränta på andra ställen, din energideklaration påverkar inte bankens marginaler på räntan, så att de erbjuder det är bara att sätt att måla upp en bild av att de är miljömedvetna. Någon av bankerna som inte gör det kommer troligen erbjuds dig lika bra ränta utan att du behöver betala ett par tusen kronor.

• Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jo, men vilken bank har du nu, Sbab? I min erfarenhet får man bättre ränta på andra ställen, din energideklaration påverkar inte bankens marginaler på räntan, så att de erbjuder det är bara att sätt att måla upp en bild av att de är miljömedvetna. Någon av bankerna som inte gör det kommer troligen erbjuds dig lika bra ränta utan att du behöver betala ett par tusen kronor.
Skandia. Har haft dom hela livet, både jag å frun, så det har ju känts praktiskt att ha allt samlat där.

• Gilla
Vispen74 och 1 till
  • Laddar…
Z Zed skrev:
Skandia. Har haft dom hela livet, både jag å frun, så det har ju känts praktiskt att ha allt samlat där.
Så också "förhandlingsfritt", har ingen gång jag tittat varit i närheten av förmånligt jämfört med icke förhandlingsfria banker. Men du gör som du vill såklart, men jag hade inte betalt ett par tusen kronor för att få en rabatt hos en bank, där jag antagligen hade kunnat få ett ännu blir pris hos en annan bank utan att betala något

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Så också "förhandlingsfritt", har ingen gång jag tittat varit i närheten av förmånligt jämfört med icke förhandlingsfria banker. Men du gör som du vill såklart, men jag hade inte betalt ett par tusen kronor för att få en rabatt hos en bank, där jag antagligen hade kunnat få ett ännu blir pris hos en annan bank utan att betala något
Värt att fundera på. Er själv en sådan som byter försäkring och bredbandsavtal var 12-e månad...

Det enklaste sättet att få bra värden på energideklarationen är:

Installera en laddbox och säg till energitjommen att ni kör 10.000 mil per år med elbil. Då drar de av ca 20.000 kWh från er förbrukning och vips har ni ett jättebra värde.

Energideklarationer är ett skämt.

• Gilla
  • Haha
Klantskalle och 22 till
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Det enklaste sättet att få bra värden på energideklarationen är:

Installera en laddbox och säg till energitjommen att ni kör 10.000 mil per år med elbil. Då drar de av ca 20.000 kWh från er förbrukning och vips har ni ett jättebra värde.

Energideklarationer är ett skämt.
Ja, dom är absolut ett skämt. En installerad laddbox tar nog några år att räkna hem dock 😅

A ajn82 skrev:
Nja, Skandia står sig bra mot andra banker om man klassar in på högsta rabatten, d.v.s. -1,10 %-enheter mot listräntan, t.ex. har vi för närvarande 2,35%. Har ingenting annat hos dom förutom ett tjänstepension konto på 4000kr från något sommarjobb när man var ung, d.v.s. inga förpliktelser.

Har prövat förhandla med flera men ingen kommer i närheten. LF där vi har samtliga försäkringar, lönekonto etc sa att de inte hade en chans att matcha. SHB kunde vi nästan få likvärdigt med en rabattid på 1 år, sen hade vi fått förhandla igen, knappast värt det.

• Gilla
puu och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.