Köpte hus för ca ett år sedan. Enplansvilla på ca 130 kvm från -71. Självdrag.
På vinden ser det ut så här på en plats (resten av vinden ser bra ut) men det finns en svag doft av jordkällare.
Jag har haft 2 företag här som har tittat, båda har konstaterat att det är vitmögel och svartmögel.
Krya Hem AB = Erbjöd sig att göra en mögelsanering och tilläggsisolera för 44 000:- . De menade på att det skulle räcka. Kändes geniun och kunnig, men utstrålade kanske inte proffsighet.
Isolerab = Erbjöd mögelsanering, tilläggsisolering och installation av mekanisk frånluftsfläkt till en kostnad av 197 000:-. Kändes kunnig och proffsig men också OERHÖRT säljig. Jag HATAR säljare och mina varningsklockor ringde hela tiden. Jag säger inte att de försöker lura mig men kanske att de vill sälja på något mycket större än vad jag behöver.
Jag har ingen aning om vad jag ska göra. Jag fattar ju att det inte ser bra ut men när jag googlar så får man träffar om att det är typ så här det ser ut på vanliga kallvindar. Jag vill självklart inte att möglet ska påverka vårt mående eller husets men samtidigt satte jag nästan i halsen över kostnaden på 200 000.
Mina frågor
1. Någon som har upplevelser från Krya Hem eller Isolerab?
2. Är det ens värt att göra något eller ska man typ sanera lite själv på de platser där det är värt.
3. Ska jag kontakta ett annat företag? Vilket isf? Det är ju en riktigt djungel där ute!
På vinden ser det ut så här på en plats (resten av vinden ser bra ut) men det finns en svag doft av jordkällare.
Jag har haft 2 företag här som har tittat, båda har konstaterat att det är vitmögel och svartmögel.
Krya Hem AB = Erbjöd sig att göra en mögelsanering och tilläggsisolera för 44 000:- . De menade på att det skulle räcka. Kändes geniun och kunnig, men utstrålade kanske inte proffsighet.
Isolerab = Erbjöd mögelsanering, tilläggsisolering och installation av mekanisk frånluftsfläkt till en kostnad av 197 000:-. Kändes kunnig och proffsig men också OERHÖRT säljig. Jag HATAR säljare och mina varningsklockor ringde hela tiden. Jag säger inte att de försöker lura mig men kanske att de vill sälja på något mycket större än vad jag behöver.
Jag har ingen aning om vad jag ska göra. Jag fattar ju att det inte ser bra ut men när jag googlar så får man träffar om att det är typ så här det ser ut på vanliga kallvindar. Jag vill självklart inte att möglet ska påverka vårt mående eller husets men samtidigt satte jag nästan i halsen över kostnaden på 200 000.
Mina frågor
2. Är det ens värt att göra något eller ska man typ sanera lite själv på de platser där det är värt.
3. Ska jag kontakta ett annat företag? Vilket isf? Det är ju en riktigt djungel där ute!
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
Intressant, det där ser inte helt olikt ut vår vind i vårt hus från 70-talet.J Jagoo skrev:Köpte hus för ca ett år sedan. Enplansvilla på ca 130 kvm från -71. Självdrag.
Mina frågor
Jag tilläggisolerade 2022 och troligen blev det värre efter det. Det är framförallt på vintern som problemen bygs upp då fukt i luften på kallvinden kondenserar på råsponten och blir till forst, som sedan smälter och verkar orsaka påväxt på vissa ställen
Jag har sanerat och försökte sätta igen ett par ventiler, men då fick vi istället ned lukt i huset (inte av mögel men av "sunk" - det har rökts inomhus i 50 är i huset). Jag har också satt in en fuktstyrd badrumsfläkt och fukten inomhus just nu är snarare för låg (ca 20%).
Men även i år har jag noterat frost på vissa ställen, får se hur det utvecklar sig vid mildare väder.
Hur tilläggsisolering skulle hjälpa förstår jag dock inte ? Det brukar ju snarare förvärra problem på kallvind, eller hur förklarade dom det ?
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Tack för att det delar! Låter som att vi bor i samma hus. Vi har också väldigt låg fuktighet inomhus, jag tror även luftfuktigheten på vinden är generellt sätt ganska låg.klaskarlsson skrev:
Intressant, det där ser inte helt olikt ut vår vind i vårt hus från 70-talet.
Jag tilläggisolerade 2022 och troligen blev det värre efter det. Det är framförallt på vintern som problemen bygs upp då fukt i luften på kallvinden kondenserar på råsponten och blir till forst, som sedan smälter och verkar orsaka påväxt på vissa ställen
Jag har sanerat och försökte sätta igen ett par ventiler, men då fick vi istället ned lukt i huset (inte av mögel men av "sunk" - det har rökts inomhus i 50 är i huset). Jag har också satt in en fuktstyrd badrumsfläkt och fukten inomhus just nu är snarare för låg (ca 20%).
Men även i år har jag noterat frost på vissa ställen, får se hur det utvecklar sig vid mildare väder.
Hur tilläggsisolering skulle hjälpa förstår jag dock inte ? Det brukar ju snarare förvärra problem på kallvind, eller hur förklarade dom det ?
Som svar på din fråga så var logiken ungefär så här:
Företag 1. Om du tilläggsisolerar så minskar du mängden värme som går upp på vinden och blir kondens. Typ sätt ett lock på boendedelen av huset.
Företag 2. En tilläggsisolering av sig själv kommer inte göra någon skillnad. Måste installera ett supermegahyper-system som drar massa luftkanaler till alla rum i huset och automagiskt känner av fuktnivån...bla bla bla.
Det är mycket riktigt till mestadels ovanför badrum där det finns dusch och bastu. Badrummet har dock en vanlig frånluftventil och en paxfläkt. Även bastun har ventilation ut.FG skrev:
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Om du har tegel el betongpannor på taket kan du testa att montera mögelstopper för att öka ventilation på vinden eller ta in offert från några takfirmor om du inte vill utföra jobbet själv. Möglet kan du behandla med lämpligt medel från bauhaus el liknande butik själv.
Förlåt men jag blir inte klok på detta ämne. Vissa källor säger tilläggsisolera andra att det då kommer bli värre. Vissa säger ventilera mera andra säger ventilera mindre.C CUPlåtis skrev:
Finns det ingen allmänt accepterad best practice?
Oftast blir de mögel för att fuktig luft står still, om du ventilerar mer så kommer möglet torka ut och dö, du kan hjälpa det på traven genom att behandla med mögelmedel, googla mögelstopper och fundera över sånna iaf, klart billigare lösning än 200kJ Jagoo skrev:
Tja, det beror ju på vad man själv tycker.J Jagoo skrev:
J Jagoo skrev:
- Det tycker jag låter som ett utmärkt förslag. Speciellt om man inte vill ha kvar möglet. Att spraya på med en vanlig sprayflaska är snabbt gjort. Vatten med en skvätt klorin och lite diskmedel tar död på mögel. Man kan lämpligen göra det ett par omgångar för att inte missa något.
- Att mäta temperatur och luftfuktighet är en utmärkt idé. Kanske på några platser på vinden. Och som referens utomhus.
- Vill man sänka luftfuktigheten kan man ventilera med fläkt. Styr man fläkten med fuktsensorena så att man bara får in uteluft när den är torrare än inneluften har man nog gjort vad man kan.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Men jag har också hört/läst raka motsatsen. Om du ventilerar för mycket kommer fukt in på vinden.C CUPlåtis skrev:
Tack för svar! En egen sanering kan jag lätt göra, så stora ytor handlar det inte om. Men jag fattar ju att det i inte löser själva problemet. Jag har beställt en fukt/temp-mätare med 3 trådlösa sensorer. Tänkte ställa en på ett ställe på vinden utan problem och ett ställe med problem och en utomhus som referens.O skrev:
Tja, det beror ju på vad man själv tycker.
Det finns exempel på hur man kan göra det i andra trådar. Men även om man inte vet om man skall satsa på fläkt, kan det vara smart att välja sensorer/mätare som kan användas för en framtida fläktstyrning.
- Det tycker jag låter som ett utmärkt förslag. Speciellt om man inte vill ha kvar möglet. Att spraya på med en vanlig sprayflaska är snabbt gjort. Vatten med en skvätt klorin och lite diskmedel tar död på mögel. Man kan lämpligen göra det ett par omgångar för att inte missa något.
- Att mäta temperatur och luftfuktighet är en utmärkt idé. Kanske på några platser på vinden. Och som referens utomhus.
- Vill man sänka luftfuktigheten kan man ventilera med fläkt. Styr man fläkten med fuktsensorena så att man bara får in uteluft när den är torrare än inneluften har man nog gjort vad man kan.
Vilken typ av fläkt är det? Jag är inte riktigt en gör-det-självare så jag hittar gärna någon som kan göra det så jag vet att det blir ordentligt gjort. Men vad ska jag söka på? Avfuktare för vind?
Produkter som diskuteras: "Avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Se inlägg #11J Jagoo skrev:
Just nu har du för lite ventilation, mögelstopper blir mer självdrag, du kan sätta in en frånluftsfläkt som du kan styra istället, ifall du tror att du kommer dra in för mycke luft, finns även aspiromatic man kan montera för att öka ventilationen
Det man behöver är ett slags enkelt "home automation" system.J Jagoo skrev:Tack för svar! En egen sanering kan jag lätt göra, så stora ytor handlar det inte om. Men jag fattar ju att det i inte löser själva problemet. Jag har beställt en fukt/temp-mätare med 3 trådlösa sensorer. Tänkte ställa en på ett ställe på vinden utan problem och ett ställe med problem och en utomhus som referens.
Vilken typ av fläkt är det? Jag är inte riktigt en gör-det-självare så jag hittar gärna någon som kan göra det så jag vet att det blir ordentligt gjort. Men vad ska jag söka på? Avfuktare för vind?
Har man inget intresse eller fallenhet för sådant skulle jag tro att man ändå kan klara sig ganska långt med det IKEA har.
Dvs
- TIMMERFLOTTE temp & fukt sensor (inomhus, men funkar för mig under tak utomhus)
- DIRIGERA controller/styrenhet
- "en IKEA smart plug" som kopplas till fläkten (finns lite olika modeller)
Jag måste gå emot strömmen här. Mer ventilation är inte alltid lösningen då uteluften kan innehålla hög fukthalt. Tricket är att hålla några grader varmare på vinden än uteluften. Det kan funka med mer ventilation men också förvärra problemet. Det gäller att logga temperatur och fuktighet både på vinden och utomhus för att se vad som behöver göras.
Ett alternativ kan vara att isolera på utsidan av råsponten för att på så sätt höja temperaturen inne på vinden.
Ett alternativ kan vara att isolera på utsidan av råsponten för att på så sätt höja temperaturen inne på vinden.