Matti_75 Matti_75 skrev:
Jag måste gå emot strömmen här.
Vad är det som är mot strömmen menar du?
Matti_75 Matti_75 skrev:
Mer ventilation är inte alltid lösningen då uteluften kan innehålla hög fukthalt.
Det är anledningen att trådens förslag om att låta luftfuktigheten styra ventilationen finns. Det är därför ventilation alltid är lösningen.
Matti_75 Matti_75 skrev:
Tricket är att hålla några grader varmare på vinden än uteluften.
Att hålla en högre temp på inneluften än uteluften lär väl få motsatt effekt eftersom risken att fukten kondenseras mot det kallare taket ökar. Vilket är det man vill undvika.

Hur menar du att detta trick skulle kunna lösa problemet? Och hur menar du man kan göra för att få till det?

O O skrev:
Vad är det som är mot strömmen menar du?

Det är anledningen att trådens förslag om att låta luftfuktigheten styra ventilationen finns. Det är därför ventilation alltid är lösningen.

Att hålla en högre temp på inneluften än uteluften lär väl få motsatt effekt eftersom risken att fukten kondenseras mot det kallare taket ökar. Vilket är det man vill undvika.

Hur menar du att detta trick skulle kunna lösa problemet? Och hur menar du man kan göra för att få till det?
Ventilation är inte alltid lösningen på mögelproblemen. Beroende på årstid så kan du tillföra mer fukt utifrån. All luft du suger ut från vinden måste tillföras någonstans ifrån och den luften är inte alltid torrare.
Varför du skall ha lite varmare på vinden är för att varmare luft kan bära mer fukt utan att för den skull skapa problem. Det finns massor på foru,et att läsa kring det detta.
Låt säga att det är ett par plusgrader ute ed en fuktighet på ca 80% och på vinden är det några grader varmare och fuktigheten är på 65% och inga problem uppstår. Därför en 30mm isolering på ursidan utav råsponten ett bra sätt att skydda sin vind.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Ventilation är inte alltid lösningen på mögelproblemen. Beroende på årstid så kan du tillföra mer fukt utifrån. All luft du suger ut från vinden måste tillföras någonstans ifrån och den luften är inte alltid torrare.
Det är ju exakt vad flera med mig redan skrivit. Samt oxo förklarat hur man hanterar.
Matti_75 Matti_75 skrev:
Varför du skall ha lite varmare på vinden är för att varmare luft kan bära mer fukt utan att för den skull skapa problem. Det finns massor på foru,et att läsa kring det detta.
Låt säga att det är ett par plusgrader ute ed en fuktighet på ca 80% och på vinden är det några grader varmare och fuktigheten är på 65% och inga problem uppstår.
Fysiken är odiskutabel.
Men grejen är ju att få bort fukten som hela tiden tillförs på vinden från huset, inte att hålla kvar den. Att bara värma hjälper inte med det. Förr eller senare kan inte luften binda mer fukt och måste ventileras ut.
Matti_75 Matti_75 skrev:
Därför en 30mm isolering på ursidan utav råsponten ett bra sätt att skydda sin vind.
Att isolering av råsponten kan vara fördelaktigt är en sak. Fast det är inte nödvändigtvis samma sak som att höja lufttemperaturen på vinden.

För TS är det knappast någon ekonomi att ge sig på det kostsamma projektet innan man har ordnat med en bättre fuktstyrd ventilation.

Börja att säkra att det är undertrycksventilation i bodelen gentemot vinden - dvs. glipar man vindslucka lite så skall det vara en vindström från vinden till bostadselen - är luftströmmen mycket svag, kolla med tex. cigarettändar-låga vartåt det fladdrar eller med röksticka, nyss utblåst stearinljus eller en tänd glödande cigarett och se vartåt rökslingan driver.

Vinden kan hyffsat hantera årets växlingar med luftfuktighet utomhus med att träet på vinden kan absorbera fukt (vintertid så att det håller sig under 80% Rh) och avge fukt igen (sommartid) med en eftersläpning som gör att klimatet på vinden håller sig på rätt sida att det inte blir angrepp - att vinden värms lite av värmeläckor från bodelen och håller sig enstaka grader varmare än utomhus underlättar mycket för att hålla sig torrare. I gamla hus var det eldande med varma murstockar som värmde vinden en smula (och suget från eldstäderna och murstockens ventilationskanaler garanterade undertryck i bodelen) och värmeläckaget från bodelen som höll vindarna i en del hus så varma att man tom kunder torka tvätt på vinden utan risk för fuktskador.

Men för en kallvind är detta under förutsättning att ingen mer vatten-innehållade bodelsluft läcker upp till vinden - för gör det det så kommer det så mycket vatten i tillskott att vinden inte längre kan hantera detta och man riskerar mögel.

---

Med andra ord se till att ev fläktar i badrum går dygnet runt och säkra att det hela tiden finns en anings undertryck i bodelen gentemot vinden, finns det inter undertryck så får man öka på utsuget på olika sätt och samtidigt minska på mängden inläckande luft.

I gamla hus är det många ställen där det sippra in luft som efter golvlisterna och genomföringar vid vatten och avlopp - och förstås det vanliga att det läcker efter fönstrens karmar pga. otäta och åldrande lister, och det sista som inte många tänker på - otäta ytterdörrar som har slagit sig lite och avsaknaden av tätlister och det pyser in kalluft efter alla sidorna på dessa och ytterligare faktor är hus med källare och garage och inte har spärrande och hyfsat tät dörr mellan bodelen och källare/garagedelen, att dess portar, dörrar och fönster också håller tätt ...

Förr i tiden så monterade man upp innanfönster inför var vinter och med detta klistrade man fönsterremsor över alla springor runt fönstren och på så sätt gjorde man huset tätare på helt annan nivå än det man ser idag i många dubbelglasfönster med åldrade och satta och i många fall partiellt löst fladdrande eller tom bortramlade tätlister och den vägen kan få in så mycket luft att man inte längre håller undertryck på framförallt övervåningen med den tillgängliga ventilationen man har, och då trycks fuktig bostadsluft upp på vinden.

På detta har man användarbeteende som att någon i familjen alltid gläntar upp någon fönster av olika orsaker och det är många timmar per dag så kan det resultera mögelvind just för att man inte får till någon undertryck i bodelen fast det ventilations och utsugsmässigt är korrekt dimensionerat i flöden. En snabbvädring på några och 10 minuter gör ingen - men det som är öppet under långa tider är det viktiga att få bort.

Tilläggsisolerar man vinden så måste man verkligen hålla tungan rätt i munnen då med isoleringen så blir vinden kallare och med detta högre genomsnittlig Rh-nivå och mycket mindre marginaler för virket i klimatskalet utanför/ovanför tilläggsisoleringen - där behöver man övervakning och kanske tillskottsvärme man kan slå på om Rh värdet har legat över 80% för länge (mer än 6-7 dagar i sträck) då med uppvärmning gör luften torrare och avbryter groningsprocessen av grodda sporer permanent så fort Rh går under 80% Rh

Redigerat:
  • Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
Den typen av kondens/mögel i den typen av hus beror nästa alltid på att inneluften läcker ut genom vindsbjälklaget. Så se till att vindsluckan är tät och att ventkanaler leder luften UT utan att läcka till vinden. Och kolla alla övriga ev genomföringar och att det är lufttätt mot tex skorstenen.

• Gilla
SaabNiklas och 5 till
  • Laddar…
J Jagoo skrev:
Köpte hus för ca ett år sedan. Enplansvilla på ca 130 kvm från -71. Självdrag.

På vinden ser det ut så här på en plats (resten av vinden ser bra ut) men det finns en svag doft av jordkällare.

Jag har haft 2 företag här som har tittat, båda har konstaterat att det är vitmögel och svartmögel.

Krya Hem AB = Erbjöd sig att göra en mögelsanering och tilläggsisolera för 44 000:- . De menade på att det skulle räcka. Kändes geniun och kunnig, men utstrålade kanske inte proffsighet.

Isolerab = Erbjöd mögelsanering, tilläggsisolering och installation av mekanisk frånluftsfläkt till en kostnad av 197 000:-. Kändes kunnig och proffsig men också OERHÖRT säljig. Jag HATAR säljare och mina varningsklockor ringde hela tiden. Jag säger inte att de försöker lura mig men kanske att de vill sälja på något mycket större än vad jag behöver.

Jag har ingen aning om vad jag ska göra. Jag fattar ju att det inte ser bra ut men när jag googlar så får man träffar om att det är typ så här det ser ut på vanliga kallvindar. Jag vill självklart inte att möglet ska påverka vårt mående eller husets men samtidigt satte jag nästan i halsen över kostnaden på 200 000.

Mina frågor
1. Någon som har upplevelser från Krya Hem eller Isolerab?
2. Är det ens värt att göra något eller ska man typ sanera lite själv på de platser där det är värt.
3. Ska jag kontakta ett annat företag? Vilket isf? Det är ju en riktigt djungel där ute!
Hej!

Det är så märkligt att det inte finns mer kunskap om det problem du beskriver och ständigt dubbla budskap. Gällande företag som påstår sig kunna rätta till problemet är det som du säger en djungel, omöjligt att veta vem man kan lita på. Att de säger att det skulle hjälpa med tilläggsisolering är ju jättekonstigt. Jag har själv lagt en hel del tid på att försöka sätta mig in i mekanismerna bakom, sammanfattar lite:

- I ett äldre hus där ångspärr i taket kan saknas eller vara bristfällig är det fördelaktigt med tunn isolering ur mögelhänseende. Detta eftersom vinden då blir varmare och kondens uppstår inte lika lätt. Tilläggsisolering leder till en kallare vind och varm luft som tar sig upp kondenserar lättare. Om man tilläggsisolerar bör man därför säkerställa att man har korrekt ångspärr i taket. Detta kräver rivning av innertak.

- Vinden ska vara lagom ventilerad. För mycket kan leda till att det blir för kallt och för lite att det blir för fuktigt.

- Modernisering av ett gammalt hus i form av tätare fönster och dörrar etc. kan bli problematiskt ur mögelhänseende då fukt inte transporteras bort lika lätt. Tvärtom mot vad någon annan skrev alltså. Viktigt att se till att ventilation i form av tilluft och frånluft finns och fungerar.

Det är ungefär så jag förstått det allafall men verkar ju väldigt komplext och mycket att ha i åtanke.

• Gilla
Crow2000 och 4 till
  • Laddar…
Funderar på om en vindavledare kan lösa problemet, som det är nu krockar varmen och kylan direkt vid takfoten.
Om man monterar avledare/luftspalt borde det bli ett stabilare klimat i vindsutrymmet och därmed mindre kondens.

• Illustration av vindavledare under ett tak, som skapar en luftspalt för att förbättra ventilationen och förhindra kondens i vindsutrymmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur är det med tak och väggars fuktspärrar i toalett och våtrum?

Finns dessa ö h t?

Lossa t ex en taklist och kolla.

Kan tro att det är vidöppet där, så som det ser ut på vinden.

Hej har samma i ett hus som tidigare värmdes med oljepanna och murstock men som nu har fjärrvärme. Ingen ångspärr i ett så gammalt hus. Att tilläggsisolera kommer, som många skriver, leda till att vinden blir ännu kallare och mer fukt kan kondensera. Lösningarna är nog många, så här gjorde vi:

Eftersom vi ville tilläggsisolera och inte riva slla innerväggar och innertak för att sätta upp ångspärr så satte vi in ett FTX i huset som ger magisk inneluft vilket känns bra med små barn i huset och mindre fuktpåverkan på vinden i och med undertryck. Spikade upp lite nya plankor i de mest drabbade områdena på vinden och de har inte fått något nytt angrepp så det verkar ha funkat för oss. Tror absolut att du kan sanera själv men att tilläggsisolera utan att fundera på hur bostadens fukt kommer upp på vinden är nog inte det bästa.

Lycka till!

• Gilla
SatanPerkele
  • Laddar…
Att täta vindsbjälklaget mot luftläckage upp mot vinden är viktigare än allt annat som diskuterats här. Ev "ångbroms" (dvs mer eller mindre diffusionstät folie) är inte lika viktigt i våra normala bostäder med måttlig fuktbelastning. Sen ska man såklart se till att huset ventileras på ett bra sätt oavsett tätning av fönster mm. Och det är ofta enkelt och billigt att lufttäta upp mot vinden.

• Gilla
D_Anders och 2 till
  • Laddar…
Jag har provat lite olika. Provade mindre ventilation, det fick till följd att vi fick in "vindsluft" i bostaden, som inte luktar gott, pga tidigare boendes rökande under 50 års tid.

Skälet till att jag vill prova mindre ventilation på vinden är att det kommer in massa fuktig luft utifrån på hösten/vintern.

Teorin om MER tilläggsisolering var intressant, men jag vet inte om jag köper det. Då blir ju klimatet ännu kallare uppe på vinden.
En av grunderna är förstås en ångbroms upp till vinden, men jag skulle vilja på stå att det inte, som ngn ovan skrev, är lätt/billigt: Då måste man antingen göra om alla innertak eller komma upp på vinden, ta undan alla isolering och sätta ångbroms - bilket i en låg krypvind med en låg takvinkel inte är så väldigt enkelt...

En fuktstyrd fläkt kan ju vara bra. Men då måste man opckså täppa till så det bara finn en "godkänd" väg att ventilera och man inte får in fuktig luft på ngt annat sätt. Sen är jag lite kinkin mot att dra in aktiva fläktar i ett tyst och lugnt hus, som det är nu. Men en liten fläkt på vinden som bara går vid behöv kanske inte hörs/märks...

Återigen, en ångbroms är inte samma sak som en lufttät konstruktion. Lufttätning görs mot bef material, gips, murverk mm som jag beskrev tidigare. Enkelt och billigt.

M Micke Deere skrev:
Återigen, en ångbroms är inte samma sak som en lufttät konstruktion. Lufttätning görs mot bef material, gips, murverk mm som jag beskrev tidigare. Enkelt och billigt.
Hur gör man det isf ?
Vi har takpanel upp mot vinden. Men det är ju tyvärr långt ifrån lufttätt skulle jag säga...

Ja, då blir det lite mer att kolla upp. Är rätt säker på att även 70talshus är utförda med ngn form av lufttätning, speciellt med träpanel. Tex sk förhydningspapp, lyft lite iso och kolla. En kontinuitet i lufttätningen är det man ska sträva efter.

M Micke Deere skrev:
Ja, då blir det lite mer att kolla upp. Är rätt säker på att även 70talshus är utförda med ngn form av lufttätning, speciellt med träpanel. Tex sk förhydningspapp, lyft lite iso och kolla. En kontinuitet i lufttätningen är det man ska sträva efter.
I just vårt hus är det ingeting: Takpanel (typ bastupanel) och stenull direkt ovanpå

• Ledsen
Karrock
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.