Enklast är att gera 45 gander som om taket var horisontellt och sen vinkla de långa listerna lite så de passar ihop med den korta.

• Gilla
Nilsanni och 1 till
  • Laddar…
ACME skrev:
Enklast är väl att du provar dig fram med ett par spillbitar och ser om det är möjligt att få till. Det blir ju ett compund-snitt, 45° ytterger och samtidigt tilta sågen i halva taklutningens vinkel.
Har tillverkat lite spillbitar nu och testar mig fram. Förklara gärna det sistnämnda lite mer.. 45 gradera ytterger förstår jag.
Sedan tilltar jag sågen så att jag får ett snett/vinklat skär i samma antal grader som takvinkeln?
Det bildar alltså ett snitt men med båda dessa vinklarna?

useless useless skrev:
Enklast är att gera 45 gander som om taket var horisontellt och sen vinkla de långa listerna lite så de passar ihop med den korta.
Hur menar du med att vinkla de långa listerna?

P
Nilsanni Nilsanni skrev:
Har tillverkat lite spillbitar nu och testar mig fram. Förklara gärna det sistnämnda lite mer.. 45 gradera ytterger förstår jag.
Sedan tilltar jag sågen så att jag får ett snett/vinklat skär i samma antal grader som takvinkeln?
Om du bara gör ett ytterhörn med två 45° snitt och sätter dom i ditt hörn så kommer gerningen att glipa pga takvinkeln. Du måste alltså även hitta vinkeln som den lutande listen har i förhållande till den horisontella och dela den vinkeln mellan två snitt. Ja, dina lister skall alltså geras med ett snitt i två olika vinklar samtidigt; både vrida och luta gersågen.

Nilsanni Nilsanni skrev:
Det gr inte att folk ihop två lister som inte ligger mot samma plan. Men du kan såga 45grader för att få ett 90graders hörn och lägga båda listerna mot taket. Det fungerar.

P
D Daniel 109 skrev:
Det gr inte att folk ihop två lister som inte ligger mot samma plan. Men du kan såga 45grader för att få ett 90graders hörn och lägga båda listerna mot taket. Det fungerar.
Lägga en hålkärlslist mot taket? Näe.

ACME skrev:
Om du bara gör ett ytterhörn med två 45° snitt och sätter dom i ditt hörn så kommer gerningen att glipa pga takvinkeln. Du måste alltså även hitta vinkeln som den lutande listen har i förhållande till den horisontella och dela den vinkeln mellan två snitt. Ja, dina lister skall alltså geras med ett snitt i två olika vinklar samtidigt; både vrida och luta gersågen.
Det du beskriver går inte.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Kapade lite provbitar med olika vinklar, dubbelvinklar Provbitar av trä med olika och dubbelvinklade skärningar placerade på en kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
etc..

Och poletten trillade ner..
Fick inte ihop det med "dubbla" sågvinklar.

Men. Om jag gör två 45 graders. Så får jag en vanligt 90 graders hörn.
Hand som håller i en bit taklist i ett hörn, där listen är vinklad mot taket, och visar problem med hörnets passform.
Skapa konto

Vinklar jag sedan den biten som ska sitta mot taket, i takets lutning så blir hörnet inget kul. Som ni ser. En hand håller en vit list mot en vägg för att justera hörnvinkeln vid taket, med träbitar synliga bakom listen.
Skapa konto

Men, om jag då lägger den vänstra biten, som sitter horisontellt, lite ut från taket. Så får jag ett bra hörn. Men jag misstänker då att jag behöver ta bort en bit i underkant av listen för att få den plant mot väggen. Och hur gör jag det enklast?

En hand håller upp en vit trälist mot en vägg för att demonstrera vinkel och passform för hörnets montering.
Skapa konto
Hand håller en vit list mot en vägg, visar hur den ska passa för ett 90-graders hörn med takets lutning som diskuterat.
Skapa konto

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Nilsanni Nilsanni skrev:
Men jag misstänker då att jag behöver ta bort en bit i underkant av listen för att få den plant mot väggen.
Behövs det?

• Gilla
Nilsanni
  • Laddar…
useless useless skrev:
Behövs det?
Nej, du har en poäng, det gör det kanske inte. Eftersom att jag vinklar ut den i överkant så blir det inget glapp i nederkant. Men jag ska lyckas fästa den i vinkel på ett bra sätt vilket borde vara svårare om den inte ligger "dikt an" väggen.

P
D Daniel 109 skrev:
Det du beskriver går inte.
Du har rätt, jag hade fel. Det måste till en abrovink om listerna ska monteras som vanligt.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Lyckades helt ok genom att såga den vänstra listen på plats och sedan lägga orimligt mycket tid på att få ihop den högra då inga vinklar är som man tänker sig.
Testbitar och åter testbitar tills båda sidorna var ok.
Problemet är att alla listerna är fofade och det blir en del jobb att plocka bort, ta bort fog-rester, och sätts tillbaks.

Känner mig ändå nöjd med resultatet 🥵😅
Vit taklist på plats runt en skorstensrör i ett rum med vita väggar och tak. Montaget verkar vara resultatet av noggrant arbete.
Skapa konto
Hörn av rum med vita lister i taket, visar noggrant arbete med svårmonterade fogar.
Skapa konto

• Gilla
Kurtivan och 6 till
  • Laddar…
K
Ser bra ut! Bra jobbat

• Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.