Har tillverkat lite spillbitar nu och testar mig fram. Förklara gärna det sistnämnda lite mer.. 45 gradera ytterger förstår jag.ACME skrev:
Sedan tilltar jag sågen så att jag får ett snett/vinklat skär i samma antal grader som takvinkeln?
Det bildar alltså ett snitt men med båda dessa vinklarna?
Om du bara gör ett ytterhörn med två 45° snitt och sätter dom i ditt hörn så kommer gerningen att glipa pga takvinkeln. Du måste alltså även hitta vinkeln som den lutande listen har i förhållande till den horisontella och dela den vinkeln mellan två snitt. Ja, dina lister skall alltså geras med ett snitt i två olika vinklar samtidigt; både vrida och luta gersågen.Nilsanni skrev:
Det gr inte att folk ihop två lister som inte ligger mot samma plan. Men du kan såga 45grader för att få ett 90graders hörn och lägga båda listerna mot taket. Det fungerar.Nilsanni skrev:
Det du beskriver går inte.ACME skrev:Om du bara gör ett ytterhörn med två 45° snitt och sätter dom i ditt hörn så kommer gerningen att glipa pga takvinkeln. Du måste alltså även hitta vinkeln som den lutande listen har i förhållande till den horisontella och dela den vinkeln mellan två snitt. Ja, dina lister skall alltså geras med ett snitt i två olika vinklar samtidigt; både vrida och luta gersågen.
Och poletten trillade ner..
Fick inte ihop det med "dubbla" sågvinklar.
Men. Om jag gör två 45 graders. Så får jag en vanligt 90 graders hörn.
Vinklar jag sedan den biten som ska sitta mot taket, i takets lutning så blir hörnet inget kul. Som ni ser.
Men, om jag då lägger den vänstra biten, som sitter horisontellt, lite ut från taket. Så får jag ett bra hörn. Men jag misstänker då att jag behöver ta bort en bit i underkant av listen för att få den plant mot väggen. Och hur gör jag det enklast?
Fick inte ihop det med "dubbla" sågvinklar.
Men. Om jag gör två 45 graders. Så får jag en vanligt 90 graders hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinklar jag sedan den biten som ska sitta mot taket, i takets lutning så blir hörnet inget kul. Som ni ser.
Logga in
Skapa konto
Men, om jag då lägger den vänstra biten, som sitter horisontellt, lite ut från taket. Så får jag ett bra hörn. Men jag misstänker då att jag behöver ta bort en bit i underkant av listen för att få den plant mot väggen. Och hur gör jag det enklast?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lyckades helt ok genom att såga den vänstra listen på plats och sedan lägga orimligt mycket tid på att få ihop den högra då inga vinklar är som man tänker sig.
Testbitar och åter testbitar tills båda sidorna var ok.
Problemet är att alla listerna är fofade och det blir en del jobb att plocka bort, ta bort fog-rester, och sätts tillbaks.
Känner mig ändå nöjd med resultatet 🥵😅
Testbitar och åter testbitar tills båda sidorna var ok.
Problemet är att alla listerna är fofade och det blir en del jobb att plocka bort, ta bort fog-rester, och sätts tillbaks.
Känner mig ändå nöjd med resultatet 🥵😅
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara