Osäker på hur jag ska gera detta hörn då det idag ser för j** ut 🙈
Jag har inte bara 90 graders vinkeln att ta hänsyn till utan också snedtaket.
Något tips hur jag ska tänka?

Taklist vid hörn möter snedtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörn med listerna gerade i icke-90-graders vinkel, synligt snedtak och ojämn inpassning mellan vägg och tak.
Skapa konto

• Wow
Trafikverket1
  • Laddar…
Som ett vanligt ytterhörn. Ser ut som listen till vänster är för lång, den andra för kort.

• Gilla
Nilsanni
  • Laddar…
Motherfucker
Nilsanni Nilsanni skrev:
Osäker på hur jag ska gera detta hörn då det idag ser för j** ut 🙈
Jag har inte bara 90 graders vinkeln att ta hänsyn till utan också snedtaket.
Något tips hur jag ska tänka?

[bild]
[bild]
Det går inte att gera ihop dessa vinklar då du har lutande tak, antingen en hörnkloss eller sätta annan typ av list som går att stöta emot varandra..

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Motherfucker Bicmac skrev:
Det går inte att gera ihop dessa vinklar då du har lutande tak, antingen en hörnkloss eller sätta annan typ av list som går att stöta emot varandra..
Jo visst går det att gera ihop. Frågan är som sagt hur jag ska tänka med vinklar etc.

Motherfucker
Nilsanni Nilsanni skrev:
Jo visst går det att gera ihop. Frågan är som sagt hur jag ska tänka med vinklar etc.
Tro mig det går inte då vinkeln mellan vägg och tak är olika på dom två sidorna så om du monterat listen som den ska mot väggen (som man gör om man har plant ”vågrätt” tak” så kommer dom att mötas och bygga lika då taket lutar..

Tro mig det går inte då vinkeln mellan vägg och tak är olika på dom två sidorna så om du monterat listen som den ska mot väggen (som man gör om man har plant ”vågrätt” tak” så kommer dom att mötas och bygga lika då taket lutar..
Okej. Men kollar jag på andra sidan så verkar dem ha lyckats med samma moment, snedtak och vägg.

Snedtak med vit taklist och beige vägg möts i ett hörn, visar välgjord finish på byggprojekt.
Skapa konto

K Kurtivan skrev:
Läs på lite här: [länk]
Bra länk, tack!

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Nilsanni Nilsanni skrev:
Inte som kusterna sitter där. Om den delen som är till vänster på bilden ligger rakt mot taket i ställer för väggen så går det. Men inte som det sitter nu.

• Gilla
Motherfucker
  • Laddar…
K
D Daniel 109 skrev:
Inte som kusterna sitter där. Om den delen som är till vänster på bilden ligger rakt mot taket i ställer för väggen så går det. Men inte som det sitter nu.
Kusterna? Ingen mer lördagsbira där inte…

Motherfucker
Nilsanni Nilsanni skrev:
Okej. Men kollar jag på andra sidan så verkar dem ha lyckats med samma moment, snedtak och vägg.

[bild]
Ja men här har du inget snedtak vinkeln mellan vägg och tak är 90grader då är det enkelt😉

K kniv skrev:
Kusterna? Ingen mer lördagsbira där inte…
Det skulle stå listerna.

• Haha
  • Gilla
SC Aero och 1 till
  • Laddar…
Ja men här har du inget snedtak vinkeln mellan vägg och tak är 90grader då är det enkelt😉
Nej det är snedtak precis som på andra sidan. Exakt samma vinklar. Snedtak med lister mot ljus vägg och tak, rummet fortsätter i bakgrunden med fönster och möbler.
Skapa konto

Motherfucker
Nilsanni Nilsanni skrev:
Nej det är snedtak precis som på andra sidan. Exakt samma vinklar.[bild]
Då har du vridit upp listen så att den inte sitter 90 grader mot väggen, alltså då bygger listen inte samma mått utan är vinklad!

P
Enklast är väl att du provar dig fram med ett par spillbitar och ser om det är möjligt att få till. Det blir ju ett compund-snitt, 45° ytterger och samtidigt tilta sågen i halva taklutningens vinkel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.