1 754 läst ·
21 svar
2k läst
21 svar
Hur ska ett trallgolv läggas korrekt
Det ser onekligen ut som åldersbeständig byggplast som ligger under trallen..E EllaS67 skrev:
Att man skarvar varannan trall på samma bjälke är ett vanligt sätt att skarva..
Men jag tycker att allt virke som är synligt ska renkapas vid skarv..
Allt virke ser ut att vara gammalt stämmer det? Eller är det en synvilla?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 511 inlägg
Jag håller med om att det där måste vara byggplast och inte vindduk. Men för att vara helt säker så känn på den; känns den plastig så är det byggplast, känns den lite liknande textil eller papp så är det antagligen någon typ av vindduk. Men med tanke på att den är genomskinlig så har jag svårt att se att det kan vara annat än plast.
Vad gäller skarvarna så är de iögonfallande nu men så fort ni börjar använda den och ha saker på så kommer ingen tänka på det. Mina är skarvade precis som dina helt enkelt för att det var det som funkade för att inte få extremt mycket spill. Nu efter 10 år så håller jag på att bygga ut altanen en bit och insåg att jag de senaste 5-7 åren inte har tänkt på hur trallen ligger så jag fick inspektera det innan jag började planera utbyggnaden.
Vad gäller skarvarna så är de iögonfallande nu men så fort ni börjar använda den och ha saker på så kommer ingen tänka på det. Mina är skarvade precis som dina helt enkelt för att det var det som funkade för att inte få extremt mycket spill. Nu efter 10 år så håller jag på att bygga ut altanen en bit och insåg att jag de senaste 5-7 åren inte har tänkt på hur trallen ligger så jag fick inspektera det innan jag började planera utbyggnaden.
Det var byggplast, så detta måste tas bort och bytas mot vindduk.J Jansson69 skrev:Det ser onekligen ut som åldersbeständig byggplast som ligger under trallen..
Att man skarvar varannan trall på samma bjälke är ett vanligt sätt att skarva..
Men jag tycker att allt virke som är synligt ska renkapas vid skarv..
Allt virke ser ut att vara gammalt stämmer det? Eller är det en synvilla?
All trall är nytt virke. Endast en mindre del av regelverket som är gammalt, men i bra skick.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 133 inlägg
Svensk Trä har en bra beskrivning. Körde själv enligt denna vid senaste altanbygget.
https://www.svenskttra.se/siteassets/5-publikationer/pdfer/montering-av-trall-2021-publikation.pdf
https://www.svenskttra.se/siteassets/5-publikationer/pdfer/montering-av-trall-2021-publikation.pdf
Är det Linaxtrall?
Skulle förklara färgen om d inte är gammal trall..
OM det är linaxtrall så är det bra att inte kapa ändarna för om man gör det så skall dom oljas in med deras olja.
Ändträ mot ändträ är dock sämre än att bygga med friser.
Men hur f-n tänker man om man lägger byggplast under?!
Skulle förklara färgen om d inte är gammal trall..
OM det är linaxtrall så är det bra att inte kapa ändarna för om man gör det så skall dom oljas in med deras olja.
Ändträ mot ändträ är dock sämre än att bygga med friser.
Men hur f-n tänker man om man lägger byggplast under?!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden