Jag har anlitat en hantverkare för att bygga om min altan. Ser det här arbetet korrekt ut? Jag är inte så kunnig, men tyckte att det såg lite konstigt ut där tvärliggaren i mitten endast skruvats fast i de små plankbitarna som sticker upp.

• Ramverket för en altan under byggnation, där en tvärliggare i mitten endast är fastskruvad i små uppstickande plankbitar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
newmountain
  • Laddar…
https://www.svenskttra.se/
Hej, vingla in här och titta lite på hur man ska göra.
Utfört jobb ser för jävligt ut rent ut sagt! Det är så många fel att jag inte orkar räkna upp alla.
Bäst är nog om du byter person direkt och anlitar en riktig snickare.
Sen tycker jag att du inte ska ha ett trappsteg ner till altanen utan höj upp den så du kan gå ut på altanen bekvämt.
Lycka till
/Workingclasshero

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Höjden lär ju bli bra sen när reglarna kommer på och golvet läggs?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Golvnivå ska upp till dörren. Det kommer ligga ovanpå regeln längst till vänster i bilden. Påverkar det bedömningen?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vad har ni avtalat i stort och särskilt gällande plintar/”grund” ?

Hantverkare? Är det någon slags veteranpool som tillhandahåller "hantverkaren" eller har du hittat honom på dorunner, Servicefinder eller dyl. tjänst?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Altanen som stod där tidigare stod på "plintarna" som syns i bilden. Det som står i avtalet gällande detta moment är "Gräva bort gräs för expansion, lägga markduk / grusa av hela ytan. Lägga ut betongplattor.".

eccas eccas skrev:
Jag har anlitat en hantverkare för att bygga om min altan. Ser det här arbetet korrekt ut? Jag är inte så kunnig, men tyckte att det såg lite konstigt ut där tvärliggaren i mitten endast skruvats fast i de små plankbitarna som sticker upp.
Hej, stödbenen som är skruvade på sidan av bjälken är inte OK, de måste kompletteras med stöd rakt under bjälken, eller åtminstonde vara monterade med vagnsbult,
Ett stöd skruvat i sidan med träskruv klarar inte hög belastning (skjuvnings last) kompletteras de stöden så ser det inte hel tokigt ut, med förbehåll att jag inte har några mått, varken på virket eller c/c mått på bärlinorna

• Gilla
mackan78
  • Laddar…
Stödbenen gör som sagt inte mycket nytta skruvade sådär på sidan. Dessutom ser det ju ut att luta framåt, om det inte är en synvilla d.v.s. Sen kan man fråga sig om "hantverkaren" inte riktigt kan bestämma sig för hur han ska göra?

• Gilla
Hocke1958
  • Laddar…
Om man tittar hur syllpappen ligger på plattorna så ser det ju ut som att man planerar att sätta stödben under reglarna

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Utfört jobb ser för jävligt ut rent ut sagt! Det är så många fel att jag inte orkar räkna upp alla.
Bäst är nog om du byter person direkt och anlitar en riktig snickare.

/Workingclasshero
Du skulle inte kunna räkna upp typ de 5 värsta? Känner att här finns det en del för mig att lära sig.

Stora frågan är väl om hantverkaren anser sig klar här? Jag tycker det ser ut som att han är mitt i jobbet och att fler stödpunkter kanske kommer tillkomma. Är så inte fallet lär det nog svikta.

eccas eccas skrev:
Inte fackmannamässigt utfört. Plintar utplacerade på måfå. Lattor istället för stöd under bärlinorna. Hänger bara i skruvarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.