Hej. Jag har nyligen haft en vattenläcka i köket (stamrör), där entreprenör har varit inne och åtgärdat problemet. Stammen var helt sprucken i min lägenhet, så entreprenören kapade av det och satte in ett nytt på detta ställe. Jag är lite osäker på exakt vad som gjordes, men om jag förstod det rätt var de tvungna att göra någon liten relining med strumpa runt kopplingarna då även de sprack när de kapade av det gamla röret. Nu i efterhand känner jag mig dock lite osäker på om lagningen är korrekt utförd, och skulle därför gärna vilja få input från er som har mer erfarenhet. Jag är ju ingen rörläggare, men det ser ju helt galet ut. Vad säger ni andra, är detta något jag bör klaga på? För er info ska en komplett relining genomföras av hela stammen senare, men som jag förstått det är lagningen av just min del av röret inget tillfälligt.
Svårt att säga exakt från bilden, men spontant känns det som att det där är en sån lösning som kan bli okej – eller skapa problem senare beroende på hur det är gjort.H Handtrallala skrev:Hej. Jag har nyligen haft en vattenläcka i köket (stamrör), där entreprenör har varit inne och åtgärdat problemet. Stammen var helt sprucken i min lägenhet, så entreprenören kapade av det och satte in ett nytt på detta ställe. Jag är lite osäker på exakt vad som gjordes, men om jag förstod det rätt var de tvungna att göra någon liten relining med strumpa runt kopplingarna då även de sprack när de kapade av det gamla röret. Nu i efterhand känner jag mig dock lite osäker på om lagningen är korrekt utförd, och skulle därför gärna vilja få input från er som har mer erfarenhet. Jag är ju ingen rörläggare, men det ser ju helt galet ut. Vad säger ni andra, är detta något jag bör klaga på? För er info ska en komplett relining genomföras av hela stammen senare, men som jag förstått det är lagningen av just min del av röret inget tillfälligt.
Det som ofta blir knepigt i såna här situationer är att det inte alltid är helt tydligt vad som faktiskt är en permanent lösning och vad som är en tillfällig åtgärd.
Om du känner dig osäker hade jag bett om en tydlig beskrivning av vad som är gjort, hur det är tänkt att hålla över tid och om det finns någon garanti på just den delen.
Ta dit ett proffs det är inte rätt gjort.H Handtrallala skrev:Hej. Jag har nyligen haft en vattenläcka i köket (stamrör), där entreprenör har varit inne och åtgärdat problemet. Stammen var helt sprucken i min lägenhet, så entreprenören kapade av det och satte in ett nytt på detta ställe. Jag är lite osäker på exakt vad som gjordes, men om jag förstod det rätt var de tvungna att göra någon liten relining med strumpa runt kopplingarna då även de sprack när de kapade av det gamla röret. Nu i efterhand känner jag mig dock lite osäker på om lagningen är korrekt utförd, och skulle därför gärna vilja få input från er som har mer erfarenhet. Jag är ju ingen rörläggare, men det ser ju helt galet ut. Vad säger ni andra, är detta något jag bör klaga på? För er info ska en komplett relining genomföras av hela stammen senare, men som jag förstått det är lagningen av just min del av röret inget tillfälligt.
Det finns särskilda skarva för gjutjärn rör.
MVG. Rörlägare
O Herregud, det finns språng...H Handtrallala skrev:Hej. Jag har nyligen haft en vattenläcka i köket (stamrör), där entreprenör har varit inne och åtgärdat problemet. Stammen var helt sprucken i min lägenhet, så entreprenören kapade av det och satte in ett nytt på detta ställe. Jag är lite osäker på exakt vad som gjordes, men om jag förstod det rätt var de tvungna att göra någon liten relining med strumpa runt kopplingarna då även de sprack när de kapade av det gamla röret. Nu i efterhand känner jag mig dock lite osäker på om lagningen är korrekt utförd, och skulle därför gärna vilja få input från er som har mer erfarenhet. Jag är ju ingen rörläggare, men det ser ju helt galet ut. Vad säger ni andra, är detta något jag bör klaga på? För er info ska en komplett relining genomföras av hela stammen senare, men som jag förstått det är lagningen av just min del av röret inget tillfälligt.
Är det en BRF?
Är i så fall förmodligen något som föreningen ansvarar för och får avdömma om det är good enough.
Kolla med styrelsen.
Är i så fall förmodligen något som föreningen ansvarar för och får avdömma om det är good enough.
Kolla med styrelsen.
Ser lite amatörmässigt ut nedre svepet ser felmonterat ut...Byggledare VAH Handtrallala skrev:Hej. Jag har nyligen haft en vattenläcka i köket (stamrör), där entreprenör har varit inne och åtgärdat problemet. Stammen var helt sprucken i min lägenhet, så entreprenören kapade av det och satte in ett nytt på detta ställe. Jag är lite osäker på exakt vad som gjordes, men om jag förstod det rätt var de tvungna att göra någon liten relining med strumpa runt kopplingarna då även de sprack när de kapade av det gamla röret. Nu i efterhand känner jag mig dock lite osäker på om lagningen är korrekt utförd, och skulle därför gärna vilja få input från er som har mer erfarenhet. Jag är ju ingen rörläggare, men det ser ju helt galet ut. Vad säger ni andra, är detta något jag bör klaga på? För er info ska en komplett relining genomföras av hela stammen senare, men som jag förstått det är lagningen av just min del av röret inget tillfälligt.
Det ser ju ut som att jetkopplingen klämmer under gjutjärnsröret och inte över🤔 så det känns spontant ut som att den som gjorde det där, verkligen inte ville göra det plus, att han/hon måste ha haft en jäkligt dålig dag.H Handtrallala skrev:Hej. Jag har nyligen haft en vattenläcka i köket (stamrör), där entreprenör har varit inne och åtgärdat problemet. Stammen var helt sprucken i min lägenhet, så entreprenören kapade av det och satte in ett nytt på detta ställe. Jag är lite osäker på exakt vad som gjordes, men om jag förstod det rätt var de tvungna att göra någon liten relining med strumpa runt kopplingarna då även de sprack när de kapade av det gamla röret. Nu i efterhand känner jag mig dock lite osäker på om lagningen är korrekt utförd, och skulle därför gärna vilja få input från er som har mer erfarenhet. Jag är ju ingen rörläggare, men det ser ju helt galet ut. Vad säger ni andra, är detta något jag bör klaga på? För er info ska en komplett relining genomföras av hela stammen senare, men som jag förstått det är lagningen av just min del av röret inget tillfälligt.
Klicka här för att svara