G Ganescha skrev:
Ja, så det får också gärna komma digitalt till telefonen.
Har du hört något om det?
Problemet blir att folk kommer att lättare komma undan med att telefon är urladdad, ingett nät, glömt att ladda surf, samt att det finns radioskuggor där man inte kommer åt nätet så jag tror och har uppfattat det som att det inte är aktuellt just nu med digitalt som ersätter det fysiska..
Men vem vet vad som händer längre fram i tiden, just nu så går vi ju tillbaka med att öka kontant hanteringen med den nya lagen så det är inte alltid bra att driva allt så långt som vi gör i detta landet.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Har du hört något om det?
Problemet blir att folk kommer att lättare komma undan med att telefon är urladdad, ingett nät, glömt att ladda surf, samt att det finns radioskuggor där man inte kommer åt nätet så jag tror och har uppfattat det som att det inte är aktuellt just nu med digitalt som ersätter det fysiska..
Men vem vet vad som händer längre fram i tiden, just nu så går vi ju tillbaka med att öka kontant hanteringen med den nya lagen så det är inte alltid bra att driva allt så långt som vi gör i detta landet.
Ersätter det tror jag inte det kommer att göra. Men att ha alternativet tror jag kan bli bra.

G Ganescha skrev:
Ersätter det tror jag inte det kommer att göra. Men att ha alternativet tror jag kan bli bra.
Ska kravet på att kunna identifiera sig och visa sina behörigheter kommer att ligga och ligger idag på föraren och det enda som uppfyller detta till 100% är ett fysiskt kort så det ligger förmodligen inte i närtid med digitalt..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tänker mig att den som står och säöjer julgranar inte har kontanterna i madrassen just då iallafall, men jag erkänner, jag har aldrig sålt julgranar. Knäppgökar rånar bensinstationer på några tusenlappar. Några tusenlappar lär en julgranssäljare ha i fickan rätt snabbt.
Samtidigt kan folk gå omkring och visa upp en mobil som kostar över 10k. Eller ha en handväska som kostar 20k. Så som julgransförsäljare skulle i alla fall inte jag oroa mig för att jag skulle bli rånad på dagskassan.

Fairlane Fairlane skrev:
Skillnaden är att pengarna kommer in direkt på ett konto och är spårbara i och med det.
Du gillar uppenbarligen storebror ser dig samhället. Själv vill jag vara så lite övervakad som möjligt. Vill man fuska lär man göra det oavsett hur man tar betalt. Risken att bli upptäckt ifall man väljer att sälja julgranar svart lär vara minimal oavsett hur man tar betalt. Tänk på att även betalning med Swish kan gå till ett konto som inte är kopplat till företaget eller företagaren.

Fairlane Fairlane skrev:
Säljer man julgranar billigare om folk betalar kontant än om de betalar med Swish så är det rimligt att anta att det är för att man vill hantera pengarna svart. Visst kan man skylla på att. Swish-transaktionen kostar pengar, men den kostnaden är så låg så det nästan är försumbart. Ok, säljer man gran för 300 kr kontant och 305 kr med Swish så kanske, men är det 300 kr / 400 kr, så är det svårt att skylla på transaktionskostnader .
Jag har inte påstått att man säljer billigare kontant. Däremot har jag påstått att det är mer lönsamt att sälja kontant än med Swish ifall företaget inte har kostnader för kontanthantering. Varför tacka nej till 5 kronor extra per gran. Bara känslan att en bank inte ska tjäna några pengar på att jag säljer en gran kan vara värt något ;)

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Du kör inte bil hör jag?
Man behöver ingen plånbok för att ha med sig körkortet i bilen.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vem har pratat om plånbok? Inte jag i alla fall. Citerade du fel person 🤔

Frerider Frerider skrev:
Ska kravet på att kunna identifiera sig och visa sina behörigheter kommer att ligga och ligger idag på föraren och det enda som uppfyller detta till 100% är ett fysiskt kort så det ligger förmodligen inte i närtid med digitalt..
senast 2030 ska Sverige ha infört EU direktivet med att enbart ett digitalt körkort ska vara fullt lagligt. Sen om du har glömt att ladda telefonen eller inte har med ett fysiskt kort och därmed inte kan identifiera dig blir ju samma som idag, en bot på 500:- OM dom är nitiska. Sist jag fick en bot för fortkörning behövde jag aldrig visa något kort dock, han såg i sin dator att jag hade körkort osv. Antar att bilden även visades i hans handhållna dator och därmed skrev ut boten som jag fick digitalt via Kivra.

Edit: fel av mig, Sverige har inget spikat datum MEN med EUs krav så måste Sverige ha infört det innan 2031.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Eller annan ID-handling.

Alfredo Alfredo skrev:
Eller annan ID-handling.
Men då riskerar man böter om polisen känner sig lite paragrafig.

D Dilato skrev:
Men då riskerar man böter om polisen känner sig lite paragrafig.
Ja och vill inte polisen slå upp i sina system så kan dom tvinga dig att ställa bilen då du inte kan styrka att du är behörig att framför fordonet, vilket är förarens ansvar och inte polisens.
Men de flesta poliser är schysta och lägger tid på att identifiera och se din behörighet men det är inte deras skyldighet enligt lagen..

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
C
G Ganescha skrev:
senast 2030 ska Sverige ha infört EU direktivet med att enbart ett digitalt körkort ska vara fullt lagligt.
Spännande, antar att det i praktiken innebär att man indirekt är skyldig att äga en iPhone eller Android-telefon. Apple och google jublar, tackar och tar emot!

Frerider Frerider skrev:
Polisen kan söka i sina system också enligt en "bekant" då jag inte längre har med plånbok och körkort finns bara i en av bilarna. Men jag har ju mobilt bankid och foto av körkort i mobilen.
Enligt en "bekant" gör man det, men finns ingen garanti om du lite påstridigt hävdar att de ska göra det.😉

A AndersS skrev:
Polisen kan söka i sina system också enligt en "bekant" då jag inte längre har med plånbok och körkort finns bara i en av bilarna. Men jag har ju mobilt bankid och foto av körkort i mobilen.
Enligt en "bekant" gör man det, men finns ingen garanti om du lite påstridigt hävdar att de ska göra det.😉
De flesta poliser gör det om man är normal/trevlig mot dom.
Har själv inte det bekymret då jag har plånbok och körkort alltid med mig så mig får dom inga extra dollars av🤣😉

C cpalm skrev:
Spännande, antar att det i praktiken innebär att man indirekt är skyldig att äga en iPhone eller Android-telefon. Apple och google jublar, tackar och tar emot!
Japp så är det, om man vill vara avvikande och använda en obskyr telefon så får man hålla sig till fysiskt körkort.

C
D Dilato skrev:
Japp så är det, om man vill vara avvikande och använda en obskyr telefon så får man hålla sig till fysiskt körkort.
Ah ok, tolkade det som att det fysiska kortet skulle avvecklas, men jag kanske misstolkade det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.