J
F fribygg skrev:
Tror du inte Ica nära handlaren eller det lokala åkeriet hellre skulle ta euro sedlar än att riskera missa affären/ körningen?
Väldigt lokala åkeriet skulle kanske det, men stormarknaderna har tex Pågens, tror inte Mange vid ratten till tradaren där tar emot cash när det är allt Icahandlaren har. Då funkar betalning via konton som kommit in via de olika onlinetjänster som jag nämnde tidigare bättre. Det är väl ingen raketforskning. Men visst, det ena utesluter inte det andra. Jag har också lite cash undanstoppat. Dock i euro.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Väldigt lokala åkeriet skulle kanske det, men stormarknaderna har tex Pågens, tror inte Mange vid ratten till tradaren där tar emot cash när det är allt Icahandlaren har. Då funkar betalning via konton som kommit in via de olika onlinetjänster som jag nämnde tidigare bättre. Det är väl ingen raketforskning. Men visst, det ena utesluter inte det andra. Jag har också lite cash undanstoppat. Dock i euro.
J Jocke Best skrev:
Man kan liksom inte betala Dagabbilens chaufför med hundralappar.
Va snackar ni om, Dagab ( och alla andra) levererar mot faktura, inte en krona är varken kort eller kontant.

Sedan levererar inte Dagab till Ica, dom är ju värsta konkurrenten.

D Dilato skrev:
Va snackar ni om, Dagab ( och alla andra) levererar mot faktura, inte en krona är varken kort eller kontant.
Hos många grossister kan man betala med kort. Alla företag har inte kredit hos grossisterna.

Alfredo Alfredo skrev:
Hos många grossister kan man betala med kort. Alla företag har inte kredit hos grossisterna.
Inte till chauffören som levererar, dom som betalar med kort hämtar själva.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
C
D Dilato skrev:
På Dagabs och Martin Olssons "cashar" där man handlar över disk har det åtminstone förr gått utmärkt att betala med kontanter. Får för mig att det varit/är en viktig kundgrupp som vill köpa varor till sin kiosk/butik/restaurang utan att det är spårbart. Fast det är ju bara småskuttarna som handlar där. Någon som vet hur det är idag?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Inte till chauffören som levererar
När vi en gång i tiden drev en studentpub gjorde vi just det när det gällde leveranser från Systembolaget. Alla andra fakturerade men Systembolaget ville ha betalt vid leverans. Lyckligtvis, och kanske lite lustigt, gick det utmärkt att betala med (företags)check.

Hur det fungerar idag vet jag inte.

C cpalm skrev:
På Dagabs och Martin Olssons "cashar" där man handlar över disk har det åtminstone förr gått utmärkt att betala med kontanter. Får för mig att det varit/är en viktig kundgrupp som vill köpa varor till sin kiosk/butik/restaurang utan att det är spårbart. Fast det är ju bara småskuttarna som handlar där. Någon som vet hur det är idag?
Diskussionen började med att man skulle betala Dagab:s chaufför...vilket man inte gör vare sig elektroniskt eller kontant.

J Jocke Best skrev:
För övrigt har handlarna ett större problem än kassan den dag det blir strömavbrott en längre tid och de bara skulle ha kontanter och inga smartare lösningar. Man kan liksom inte betala Dagabbilens chaufför med hundralappar

C
D Dilato skrev:
Diskussionen började med att man skulle betala Dagab:s chaufför...vilket man inte gör vare sig elektroniskt eller kontant.
Helt rätt, det var inte ett svar på den specifika frågan utan ett nytt inspel apropå Dagab.

J
D Dilato skrev:
Ja, Eller problemet var väl mer att det INTE gick att betala chauffören med kontanter, som i kontantfallet ovan inte går. Och i det läget ( om man bara tar emot cash) har man inte pengar på kontot heller, vare sig på kort eller konto om man inte under rådande kris tänkt det sig banka kassan. Vad jag ville visa på var att man har ett problem större än den enskilde kundens som vill köpa en dosa snus för cash när krisen när krisen är här. Om det är Dagab, en tradare på 18 eller 24 meter med eller utan boggie får man fantisera om själv.
Mer kontantlösa betalningar till folket, FTW😅

Redigerat:
J Jocke Best skrev:
Ja, Eller problemet var väl mer att det INTE gick att betala chauffören med kontanter, som i kontantfallet ovan inte går. Och i det läget ( om man bara tar emot cash) har man inte pengar på kontot heller, vare sig på kort eller konto om man inte under rådande kris tänkt det sig banka kassan. Vad jag ville visa på var att man har ett problem större än den enskilde kundens som vill köpa en dosa snus för cash när krisen när krisen är här. Om det är Dagab, en tradare på 18 eller 24 meter med eller utan boggie får man fantisera om själv.
Mer kontantlösa betalningar till folket, FTW😅
Jamen...hela din argumentation bygger ju på felaktiga grunder, ingen butik har ( mig veterligt) någonsin betalat chauffören av en leverans från en grossist som Dagab vid leverans, varken med kort, Swish eller kontanter, det är där du går vilse.

J
D Dilato skrev:
Jamen...hela din argumentation bygger ju på felaktiga grunder, ingen butik har ( mig veterligt) någonsin betalat chauffören av en leverans från en grossist som Dagab vid leverans, varken med kort, Swish eller kontanter, det är där du går vilse.
Det har jag aldrig påstått heller. Vad jag påstår är att en butik som bara hanterar kontanter får problem vid en längre kris eftersom hela kedjan bygger på digitala överföringar. Det hjälper alltså föga att man staplar kontanter hemma eftersom den tiden är förbi. Gamlingarna i tråden, inte du tror visst att det kommer återgå till någon slags bondesamhälle vid en längre krissituation, vilket inte är fallet. Vi behöver sträva efter många olika betalningsmetoder, utöver kontanter...

C
J Jocke Best skrev:
Vad jag påstår är att en butik som bara hanterar kontanter får problem vid en längre kris eftersom hela kedjan bygger på digitala överföringar.
Äh, om det skulle falla sig så att Dagab inte kan få något annat än kontanter så är det kontanter man kommer att vilja ha. B2B är inte lika känsligt som B2C eftersom det oftast finns kreditavtal med relativt långa löptider och gott om möjligheter att enas om hur betalningen skall gå till.

Att ha många betalningsmetoder är meningslöst så länge dessa betalningsmetoder bara är ett tunt lager ovanpå en och samma grundläggande infrastruktur. Men för allt del, alla betalningsmetoder som de facto är fristående och gärna decentraliserade är ju bra så länge de har en bred acceptans.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
  • Wow
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Är det ett vanligt sätt att tvätta pengar? Köp en begagnad bil för överpris kontant, kvada den och få ut vita pengar på försäkringen?

• Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
Tycker att summan utifrån detaljnivå är lite komisk, 127 800 kr. Men hade kanske tio sedlar med Selma Lagerlöf som inte var giltiga.😃

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.