33 560 läst ·
959 svar
34k läst
959 svar
Hur sjutton betalar man kontant?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 277 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 277 inlägg
Exakt, då kommer Swish, Wero, mobilepay, PayPal, Bitcoin, kanske även kontanter accepteras villkorslöst eftersom man får acceptera att växel och lager inte hänger med.B Bitterhetsakademin skrev:
Jag såg scenariot vid "en längre kris", enligt citatet. Då är det inte osannolikt att en affärsidkare kan tänkas konkurrera med vilken onlinetjänst som helst och acceptera de betalsätt som finns till hands, tex Bitcoin, allt som krävs är en mobil uppkoppling, vilket finns till och med i Ukraina. Men det är klart, ska vi alla fly söderut, så har jag ett tips. Jag talade med en kompis, som rest mycket utanför de vanligaste resmålen. Han sa att det säkraste betalmedlet efter lokal valuta är en Rolex, funkar i hela världen.Frerider skrev:
För övrigt har handlarna ett större problem än kassan den dag det blir strömavbrott en längre tid och de bara skulle ha kontanter och inga smartare lösningar. Man kan liksom inte betala Dagabbilens chaufför med hundralappar.
Redigerat:
Att butiker skulle ta betalt i tex. Bitcoin på kort sikt är uteslutet för hur ska det kontrolleras?J Jocke Best skrev:Jag såg scenariot vid "en längre kris", enligt citatet. Då är det inte osannolikt att en affärsidkare kan tänkas konkurrera med vilken onlinetjänst som helst och acceptera de betalsätt som finns till hands, tex Bitcoin, allt som krävs är en mobil uppkoppling, vilket finns till och med i Ukraina. Men det är klart, ska vi alla fly söderut, så har jag ett tips. Jag talade med en kompis, som rest mycket utanför de vanligaste resmålen. Han sa att det säkraste betalmedlet efter lokal valuta är en Rolex, funkar i hela världen.
Och sedan registreras, kontanter kan man skriva handskrivna kvitton.
Ja visst en Rolex är lätt att byta bort men funkar bara i ett köp eller tänker du dela den i delar?
Ja, på kort sikt. Jag radade upp ett antal förslag i fallande ordning, och dessa kan ha olika signifikans beroende på läget. Vi talade ovan om ett längre avbrott under kris. Men så klart får man ett bevis på transaktionen även vid Bitcoin. Skulle jag resa genom riktiga rövarländer vid en krissituation så tror jag ett usbminne är säkrare än en bunt euro iofs. Vi talar om många olika scenarion, inte att strömmen gått i kassan fem minuter innan Mello.Frerider skrev:
Och ja, med en klocka kan man byta till sig det mesta, utan att ha lokal valuta med sig till en början. Man behöver inte fråga efter 10 Seiko tillbaka 🤩
Nu diskuterar jag i alla fall om krisen kommer här hemma, där kontanter kommer att fungera i den mån dom räcker till.J Jocke Best skrev:Ja, på kort sikt. Jag radade upp ett antal förslag i fallande ordning. Vi talade ovan om ett längre avbrott under kris. Men så klart får man ett bevis på transaktionen även vid Bitcoin. Skulle jag resa genom riktiga rövarländer vid en krissituation så tror jag ett usbminne är säkrare än en bunt euro iofs. Vi talar om många olika scenarion, inte att strömmen gått i kassan fem minuter innan Mello.
Och ja, med en klocka kan man byta till sig det mesta, utan att ha lokal valuta med sig till en början. Man behöver inte fråga efter 10 Seiko tillbaka 🤩
Jodå, men då fungerar nog de 4 första förslagen bra. Plus kontanter. Det tror jag med. Ju längre krisen håller i sig och ju värre den är ökar incitamenten för breda lösningar.Frerider skrev:
De svenska pengarna har kanske förlorat i popularitet, ska man hantera cash kanske det är en större valuta med värdefullare sedlar man ska satsa på?Frerider skrev:
Nähä, men några större euro sedlar kanske funkar om det är en egenföretagare och inte en anställd åkardräng.J Jocke Best skrev:
Ja bonden intill funkar det nog med.F fribygg skrev: