Frerider
Intet Intet skrev:
I går var jag ute och röjde på stan. Det enda stället som inte tog kontanter, var det nya Volvomuseumet.
Va har Kineserna blivit så förnäma😮

• Haha
Intet
  • Laddar…
Fairlane
Intet Intet skrev:
I går var jag ute och röjde på stan. Det enda stället som inte tog kontanter, var det nya Volvomuseumet.
Hoppsan. Tråden antyder ju att det skulle vara svårt att betala med kontanter, till och med så svårt så att vissa anser sig ha rätt att ta saker utan att betala. 😂

• Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
J
B Bitterhetsakademin skrev:
Vid ett kortare strömavbrott är det naturligt att butiken slår igen men skulle det röra sig om en längre kris blir det andra lösningar.
Exakt, då kommer Swish, Wero, mobilepay, PayPal, Bitcoin, kanske även kontanter accepteras villkorslöst eftersom man får acceptera att växel och lager inte hänger med.

Frerider
J Jocke Best skrev:
Exakt, då kommer Swish, Wero, mobilepay, PayPal, Bitcoin, kanske även kontanter accepteras villkorslöst eftersom man får acceptera att växel och lager inte hänger med.
Hur betalar man med tex. bitcoin när det är strömavbrott i butiken?

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
J
Frerider Frerider skrev:
Hur betalar man med tex. bitcoin när det är strömavbrott i butiken?
Jag såg scenariot vid "en längre kris", enligt citatet. Då är det inte osannolikt att en affärsidkare kan tänkas konkurrera med vilken onlinetjänst som helst och acceptera de betalsätt som finns till hands, tex Bitcoin, allt som krävs är en mobil uppkoppling, vilket finns till och med i Ukraina. Men det är klart, ska vi alla fly söderut, så har jag ett tips. Jag talade med en kompis, som rest mycket utanför de vanligaste resmålen. Han sa att det säkraste betalmedlet efter lokal valuta är en Rolex, funkar i hela världen.
För övrigt har handlarna ett större problem än kassan den dag det blir strömavbrott en längre tid och de bara skulle ha kontanter och inga smartare lösningar. Man kan liksom inte betala Dagabbilens chaufför med hundralappar.

Redigerat:
Frerider
J Jocke Best skrev:
Jag såg scenariot vid "en längre kris", enligt citatet. Då är det inte osannolikt att en affärsidkare kan tänkas konkurrera med vilken onlinetjänst som helst och acceptera de betalsätt som finns till hands, tex Bitcoin, allt som krävs är en mobil uppkoppling, vilket finns till och med i Ukraina. Men det är klart, ska vi alla fly söderut, så har jag ett tips. Jag talade med en kompis, som rest mycket utanför de vanligaste resmålen. Han sa att det säkraste betalmedlet efter lokal valuta är en Rolex, funkar i hela världen.
Att butiker skulle ta betalt i tex. Bitcoin på kort sikt är uteslutet för hur ska det kontrolleras?
Och sedan registreras, kontanter kan man skriva handskrivna kvitton.
Ja visst en Rolex är lätt att byta bort men funkar bara i ett köp eller tänker du dela den i delar?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J
Frerider Frerider skrev:
Att butiker skulle ta betalt i tex. Bitcoin på kort sikt är uteslutet för hur ska det kontrolleras?
Och sedan registreras, kontanter kan man skriva handskrivna kvitton.
Ja visst en Rolex är lätt att byta bort men funkar bara i ett köp eller tänker du dela den i delar?
Ja, på kort sikt. Jag radade upp ett antal förslag i fallande ordning, och dessa kan ha olika signifikans beroende på läget. Vi talade ovan om ett längre avbrott under kris. Men så klart får man ett bevis på transaktionen även vid Bitcoin. Skulle jag resa genom riktiga rövarländer vid en krissituation så tror jag ett usbminne är säkrare än en bunt euro iofs. Vi talar om många olika scenarion, inte att strömmen gått i kassan fem minuter innan Mello.
Och ja, med en klocka kan man byta till sig det mesta, utan att ha lokal valuta med sig till en början. Man behöver inte fråga efter 10 Seiko tillbaka 🤩

Frerider
J Jocke Best skrev:
Ja, på kort sikt. Jag radade upp ett antal förslag i fallande ordning. Vi talade ovan om ett längre avbrott under kris. Men så klart får man ett bevis på transaktionen även vid Bitcoin. Skulle jag resa genom riktiga rövarländer vid en krissituation så tror jag ett usbminne är säkrare än en bunt euro iofs. Vi talar om många olika scenarion, inte att strömmen gått i kassan fem minuter innan Mello.
Och ja, med en klocka kan man byta till sig det mesta, utan att ha lokal valuta med sig till en början. Man behöver inte fråga efter 10 Seiko tillbaka 🤩
Nu diskuterar jag i alla fall om krisen kommer här hemma, där kontanter kommer att fungera i den mån dom räcker till.

J
Frerider Frerider skrev:
Nu diskuterar jag i alla fall om krisen kommer här hemma, där kontanter kommer att fungera i den mån dom räcker till.
Jodå, men då fungerar nog de 4 första förslagen bra. Plus kontanter. Det tror jag med. Ju längre krisen håller i sig och ju värre den är ökar incitamenten för breda lösningar.

Frerider Frerider skrev:
Va har Kineserna blivit så förnäma😮
De svenska pengarna har kanske förlorat i popularitet, ska man hantera cash kanske det är en större valuta med värdefullare sedlar man ska satsa på?
J Jocke Best skrev:
Man kan liksom inte betala Dagabbilens chaufför med hundralappar.
Nähä, men några större euro sedlar kanske funkar om det är en egenföretagare och inte en anställd åkardräng.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Frerider
F fribygg skrev:
De svenska pengarna har kanske förlorat i popularitet, ska man hantera cash kanske det är en större valuta med värdefullare sedlar man ska satsa på?
Inte vad jag vet är väl den enda valutan våra mackar och matbutiker tar.

J
F fribygg skrev:

Nähä, men några större euro sedlar kanske funkar om det är en egenföretagare och inte en anställd åkardräng.
Ja bonden intill funkar det nog med.

Frerider Frerider skrev:
Inte vad jag vet är väl den enda valutan våra mackar och matbutiker tar.
Det är nog mycket du inte vet..

• Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Ja bonden intill funkar det nog med.
Tror du inte Ica nära handlaren eller det lokala åkeriet hellre skulle ta euro sedlar än att riskera missa affären/ körningen?

Frerider
F fribygg skrev:
Det är nog mycket du inte vet..
Va fan är det för fel på dig? Vid varje diskussion så är det personangrepp, om du inte kan låta bli det så ge fan i att skriva!

• Wow
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.