32 715 läst ·
943 svar
33k läst
943 svar
Hur sjutton betalar man kontant?
Enligt en artikel i The Guardian har kontantuttagen ökat i de flesta europeiska länder. Förhoppningsvis är det ett tecken på att folks medvetande om de sårbara digitala betalningssystemen har ökat.
Myndigheterna i bland annat Sverige, Österrike, Frankrike, Tyskland och Nederländerna har gått ut och uppmanat medborgarna att ha kontanter hemma för att vara bättre rustade i en krissituation.
Myndigheterna i bland annat Sverige, Österrike, Frankrike, Tyskland och Nederländerna har gått ut och uppmanat medborgarna att ha kontanter hemma för att vara bättre rustade i en krissituation.
2016 fanns 1000 miljarder euro i sedlar i omlopp inom EU, det har idag ökat till 1600 miljarder och kontantanvändningen bara ökar.
I Sverige går utvecklingen åt rakt motsatt håll med en ständig minskning av mängden sedlar i cirkulation sedan 2016.
Övriga EU-medborgare verkar vara mer förutseende och medvetna om riskerna med att enbart förlita sig på digitala betalningar.
I Sverige går utvecklingen åt rakt motsatt håll med en ständig minskning av mängden sedlar i cirkulation sedan 2016.
Övriga EU-medborgare verkar vara mer förutseende och medvetna om riskerna med att enbart förlita sig på digitala betalningar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 264 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 264 inlägg
Jag tror att ökningen är mindre än den ser ut, även om den säkert är existerande.B Bitterhetsakademin skrev:2016 fanns 1000 miljarder euro i sedlar i omlopp inom EU, det har idag ökat till 1600 miljarder och kontantanvändningen bara ökar.
Inflationen mellan 2016 och 2026 ligger runt 33% vad jag hittade i en snabb sökning.
Där till har 2 länder tillkommit, Kroatien och Bulgarien. Kanske inte de länder sm har störst ekonomi, men förmodligen länder där kontantbetalning är vanligare.
befolkningen inom de länder som var med även 2016 verkar ha ökat med 3% också.
Så förmodligen en viss ökning av kontanthanteringen, per capita, men kanske inte så stor ändå.
Om ökningen berör på att medborgarna i de länderna är mer förutseende och medvetna om riskerna eller om det beror på sämre utbyggda system för digitala betalningar eller något annat, kan åtminstone inte jag avgöra av siffrorna.
Och ett belopp säger inget om hur stor andel av betalningar som görs kontant, bara att det finns giltiga sedlar till ett visst värde.😉Fairlane skrev:
Jag tror att ökningen är mindre än den ser ut, även om den säkert är existerande.
Inflationen mellan 2016 och 2026 ligger runt 33% vad jag hittade i en snabb sökning.
Där till har 2 länder tillkommit, Kroatien och Bulgarien. Kanske inte de länder sm har störst ekonomi, men förmodligen länder där kontantbetalning är vanligare.
befolkningen inom de länder som var med även 2016 verkar ha ökat med 3% också.
Så förmodligen en viss ökning av kontanthanteringen, per capita, men kanske inte så stor ändå.
Om ökningen berör på att medborgarna i de länderna är mer förutseende och medvetna om riskerna eller om det beror på sämre utbyggda system för digitala betalningar eller något annat, kan åtminstone inte jag avgöra av siffrorna.
Finns även en andel hos banker som inte används för konsumtion.
När du skriver minskningen av mängden sedlar tänker jag att du menar svenska sedlar? Att euron ökat kan ju bero på att vi inte längre nöjer oss med USA dollarn som backup hemma i vapenskåpet eller kassakåpet, utan att folk söker sej till en valuta som inte så hårt påverkas av Trumps politik..B Bitterhetsakademin skrev:2016 fanns 1000 miljarder euro i sedlar i omlopp inom EU, det har idag ökat till 1600 miljarder och kontantanvändningen bara ökar.
Eller så handlar det om den svarta ekonomin som är enorm i vissa Europeiska länder.B Bitterhetsakademin skrev:Enligt en artikel i The Guardian har kontantuttagen ökat i de flesta europeiska länder. Förhoppningsvis är det ett tecken på att folks medvetande om de sårbara digitala betalningssystemen har ökat.
Och jag vill glatt påpeka att lokala butikerna här tar INTE kontanter om det är elavbrott för då fungerar inte deras växelkassor.
Hobbyelektriker
· E
· 15 565 inlägg
Vid ett kortare strömavbrott är det naturligt att butiken slår igen men skulle det röra sig om en längre kris blir det andra lösningar.Appendix skrev:
Växel kassor: Jag är beredd att köpa lite mer för att komma upp i tex 500 spänn och har inte heller behov att få tillbaka 2 eller 4 kronor på min sedel då jag vill handla kontant vid tex strömavbrott.Appendix skrev:
Vill handlarn inte göra kontantaffärer med mig vid elavbrott är risken stor att han missar den vanliga veckohandlingen också alla andra tillfällen då el och internet fungerar..