26 386 läst ·
696 svar
26k läst
696 svar
Hur sjutton betalar man kontant?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 056 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 056 inlägg
Jag tror inte det var vare sig statens, bankers eller myndigheters beslut att inte acceptera kontanter. Det var nog butiksägaren.Frerider skrev:
En affär är en överenskommelse mellan köpare och säljare. Kommer man inte överens så blir det ingrn affär. Att som "köpare" då bara ta varorna är givetvis inte ok.
Om jag ska köpa en bil begagnad, för sig 150' kr, så antar jag att jag kan komma med 150' kronor i enkronor och alla som tycker att kontanter är bäst, alltid, kommer tycka det är helt ok?!
Jag tycker det är orimligt av dig att kräva att en affärsidkare är kund hos en viss bank eller finansinstitut. Du har väl inget att göra med vilka företag en affärsidkare väljer att köpa tjänster hos. Med kontanter finns inga sådana krav, så att kräva annat än kontanter är egentligen ganska fräckt då du genom ditt krav tvingar andra att anlita vissa företag.Fairlane skrev:
Det är bankerna i detta land som har drivit att kontanter inte finns/används i så stor utsträckning längre, detta är bara girighet från bankernas sida för att tjäna ännu mer på oss kunder.Det har gått så långt att Regeringen har behövt att stifta nya lagar om att kontanter ska kunna användas i matbutiker och apotek.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 056 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 056 inlägg
Menar du att kontokort, Swish och bankväxel inte är godkända betalningsmedel?L lbgu skrev:Jag tycker det är orimligt av dig att kräva att en affärsidkare är kund hos en viss bank eller finansinstitut. Du har väl inget att göra med vilka företag en affärsidkare väljer att köpa tjänster hos. Med kontanter finns inga sådana krav, så att kräva annat än kontanter är egentligen ganska fräckt då du genom ditt krav tvingar andra att anlita vissa företag.
Jag kräver inte någonstans att en kund ska vara kund hos en viss bank eller finansinstitut, hur fick du det till det?
Jag tvingar ingen att handla i min butik, så hur tänker du att jag tvingar folk att anlita vissa företag?
Vi åt faktiskt gratis härom veckan på restaurang, två pers som åt kötträtt och två öl, två glas vin och en cola.
När vi beställde notan så sa servitrisen att dom saknade internetkoppling och frågade om hur länge vi kunde sitta kvar, jag sa att vi hade bråttom och hon stod ut med armarna och vi reste oss och gick.
Hon önskade oss en trevlig kväll och vi var välkomna tillbaka😉
När vi beställde notan så sa servitrisen att dom saknade internetkoppling och frågade om hur länge vi kunde sitta kvar, jag sa att vi hade bråttom och hon stod ut med armarna och vi reste oss och gick.
Hon önskade oss en trevlig kväll och vi var välkomna tillbaka😉
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 056 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 056 inlägg
Der är inte bara girighet, det är också säkerhet som legat bakom. Det var väldigt mycket vanligare med rån när mer kontanter var i omlopp. Rån kostar förstås pengar för de drabbade butikerna/bankerna men det blir också ofta väldigt traumatiskt för drabbade individer.Frerider skrev:
Det är bankerna i detta land som har drivit att kontanter inte finns/används i så stor utsträckning längre, detta är bara girighet från bankernas sida för att tjäna ännu mer på oss kunder.Det har gått så långt att Regeringen har behövt att stifta nya lagar om att kontanter ska kunna användas i matbutiker och apotek.
Man kan såklart tycka att det är dåligt med att kontanter inte accepteras av alla butiker, men det ger en rimligtvis inte rätt att stjäla.
Naivt att tro! Dom har bara flyttat brottsligheten till våra stackars pensionärer som blir bedragna, rån mot personer och hem.Fairlane skrev:
Så nu är det vi kunder som får den smällen med medans bankerna räknar pengar som aldrig förr.
Och här står du och verkar nöjd🙄
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 056 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 056 inlägg
Hos en bank, är det alltså, inte hos en viss bank som du skrev innan?L lbgu skrev:
Om jag går in och handlar i en butik så är jag väl inte partner med butiken?
Återigen, ingen tvingar dig eller mig att handla i en viss butik (Apotek och liknade är ett undantag, där man faktiskt måste ha ska för att få viss medicin).
Kommer köpare och säljare inte överens om betalningsmedel så blir det ingen affär. Det är inte konstigare än att det inte blir någon affär om man inte kommer överens om priset.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 056 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 056 inlägg
Naivt att tro? Har inte rån mot butiker och värdetransporter gått ner?Frerider skrev:
Visst är det surt att bli bedragen, men jag tror det är värre att stå med en kniv mot strupen eller en pistol riktad mot sig, för de flesta.
Bankerna tjänar bra Ja, ingen har väl påstått något annat? Framförallt tjänar de bra på lån, vilket inte har ett dugg med detta att göra...Frerider skrev:
Märkligt slutsats, men det är väl rimligt att dra den eftersom du verkar nöjd om personer tvingas sjukskriva sig långa perioder och söka psykologhjälp efter att ha varit med om rån.Frerider skrev:
Ska vi fortsätta att tillskriva varandra åsikter eller diskutera mer seriöst?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 056 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 056 inlägg
Det skulle vara lite intressant att se hur många av dessa "cash is King" som skulle acceptera om köparen av en begagnad bil kom med bara enkronor. Eller varför inte köparen av en fastighet...
Vad har det för betydelse vilken bank det handlar om. Grejen är att när du kräver att din motpart sak använda t.ex. kort så kräver du att personen ska vara kund i en bank. Egentligen ett ganska fräckt krav. Det är det som är felet med att inte godkänna kontanter. Man utestänger folk som av olika skäl inte vill vara kund hos vissa företag.Fairlane skrev:
Såg att det blev någon miss i mitt inlägg. Skulle givetvis stått parter.Fairlane skrev:
Samtidigt finns en massa lagar som tvingar affärer/restauranger att ha viss tillgänglighet. Skulle du t.ex. vägra sälja saker till någon för att den var kortväxt eller ful skulle det inte vara ok. Givetvis borde det inte vara ok att vägra kunder som betalar med det enda betalningsmedel som kan användas av alla.Fairlane skrev: