Alfredo Alfredo skrev:
Jag skrev inte hög avkastning men fortfarande ger banker ränta på insatta medel. Men visst är det småpengar.
Får man in pengar via swish kan man ju sedan enkelt flytta dem om det är lite större belopp.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
För några säljare är det säkert så, för många andra, nej. Med mig är det defintivt inte lättare och ytterst få säljare jag träffat på som givit det intrycket. Mitt hö köper jag dock med sedlar för säljaren vill ha det så.
Här tvärtom för hö till stallet, vi betalar totalen via swish och sedan kommer betalningar från övriga hästägare in med samma betalsätt.

Jo, det varierar, har 2 leverantörer, 1 har aktivt jordbruk, där är det faktura med moms specad, betalning till BG, den andra är pensionerad och har nog mest som hobby att slå de åkrar han har kvar. Senast körde jag runt på åkern och slängde i finklan så många balar jag önskade och sen sedlar i handen.

L lbgu skrev:
Grejen är att när banken plötsligt behöver an massa folk som ska hantera kontanter och samtidigt har en massa anställda som p.g.a. yttre faktorer inte kan utföra sitt vanliga jobb så kommer de givetvis att ta dessa sysslolösa kontorsarbetare till att sköta kontanthantering.
Varför skulle banken ägna sig åt det? Det ekonomiskt rationella i ett skymningsläge är att stänga alla kontoren och skicka hem personalen. Varför skulle banken börja kludda med kontanter?

Visst kan vi hamna i ett läge där kontanter är det enda gångbara betalningsmedlet men då är det inte svenska kronor som kommer vara gångbar, utan utländsk hårdvaluta som Euro där det finns en fungerande uppbackning från ett fungerande digitalt banksystem.

En förusättning för att kontanter ska blir det enda gångbara är att elnätet slagits ut långsiktigt och med det mobilnät och annan infrastruktur. I det läget finns ingen verksamhet som svenska banker kan ägna sig åt på den svenska marknaden.

Dessa situationer har inträffat i Europa i modern tid. Kriget i Jugoslavien är det främsta exemplet. Den gångbara valutan i Bosnien blev D-mark. Ett annat är Sovjetunionens upplösning. Där blev amerikanska dollar den gångbara valutan.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Dessa situationer har inträffat i Europa i modern tid. Kriget i Jugoslavien är det främsta exemplet. Den gångbara valutan i Bosnien blev D-mark. Ett annat är Sovjetunionens upplösning. Där blev amerikanska dollar den gångbara valutan.
Även vid en superinflation är utländska kontanter det enda gångbara. Även är kan Jugoslavien tjäna som exempel, även Zimbabwe, Venezuela och en del andra länder.
Nu kommer invändningen: sådant kan inte hända i Sverige.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
😵

Har nog inte orken att fundera över allt som kan hända och planera för alla tänkbara scenario. Kanske feltänkt, men så får det vara.
Har fullt upp med att försöka njuta av livet här och nu.

• Gilla
  • Älska
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
hsd
Alfredo Alfredo skrev:
Ja är avgiften hög kan det såklart vara så men är verkligen avgiften 15 kronor på en tusenlapp? Jag har ingen aning.
200 spänn 💰
(momsen)

• Haha
  • Älska
fribygg och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Har nog inte orken att fundera över allt som kan hända och planera för alla tänkbara scenario. Kanske feltänkt, men så får det vara.
Har fullt upp med att försöka njuta av livet här och nu.
Vad heter det? Den late bär hellre ihjäl sig än går två gånger😉 stämmer det?

Frerider Frerider skrev:
Vad heter det? Den late bär hellre ihjäl sig än går två gånger😉 stämmer det?
Nää, jag bär ju inga kontanter.😇
Lever hellre i nuet än oroar mig.
Som smålänning i Lönneberga bygd, så skrev Astrid (har samma anfäder) om krösa maja och hennes oro om kometen, mm, i hennes böcker om Emil. 😃

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nää, jag bär ju inga kontanter.😇
Ännu latare än så😂

Frerider Frerider skrev:
Ännu latare än så😂
Jajamen!

• Haha
Frerider
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Även vid en superinflation är utländska kontanter det enda gångbara. Även är kan Jugoslavien tjäna som exempel, även Zimbabwe, Venezuela och en del andra länder.
Sverige har 2% inflation som penningpolitiskt mål så nån superinflation ser vi inte. Vi får depression (pga höga räntor) lååångt innan dess. Och depression leder ofta till deflation, vilket i sig är ordentligt farligare än inflation.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag gör alla privatköp med kontanter. Värre är det när man köper av bilhandlare. De brukar vara tjuriga. Problemet är att jag använder i princip aldrig smartphone och har inte ens mobilt BankID. Har däremot datorer i mängder, både stationära och laptops, men som bekant fungerar inte mobilt BankID i datorer. 😠

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Fairlane
Purple Haze Purple Haze skrev:
Jag gör alla privatköp med kontanter. Värre är det när man köper av bilhandlare. De brukar vara tjuriga. Problemet är att jag använder i princip aldrig smartphone och har inte ens mobilt BankID. Har däremot datorer i mängder, både stationära och laptops, men som bekant fungerar inte mobilt BankID i datorer. 😠
Du använder i princip aldrig smartphone, men då har du alltså en? Varför inte ladda ner BankID på den?
Eller så kan du göra en banköverföring till bilhandlarens konto med en laptop? BankID kan du ju ändå ha isåfall, det finns till datorer (beroende på OS)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.