Revolut är väl en av de få banker vi har tillgång till som har stöd för SEPA Instant. Vad jag vet har de flesta tyska banker har stöd för det, annars skulle de behöva Revolut. De ska även kunna föra över pengar till personens kort på en halvtimme. 1500-2000 kr i avgifter.

Edit: kan notera att vissa svenska banker inte vill föra över pengar till Revolut eftersom man kan handla med kryptovalutor där. Till exempel fungerar inte mitt LF kort att flytta pengar dit.

Redigerat:
N Nalleman64 skrev:
Bedrövligt att man inte får disponera sina egna pengar som man vill men allt har väl med rädslan för penningtvätt att göra.
Penningtvätt sysslar bankerna dagligen med! De skall helt enkelt styra och ha kontroll över oss. Den dagen vi har egen kontroll över våra pengar blir vi ett hot mot herraväldet!

• Gilla
  • Älska
EvertL och 11 till
  • Laddar…
K Karl Heinz skrev:
Handelsbanken. Nämn en annan storbank som inte är lika usel?
Jag försökte få ut kontanter på SEB (60 000 SEK rörde dit sig om). Det enda stället i Svergie där det kunde göras var deras kontor på Sergels torg. Då jag numera bor i Skåne så var det inte en möjlighet.

Skulle också köpa en bil (ett bra deal på en skitsnygg Amazon), tyvärr blev det ingen affär.

• Gilla
leifberggren
  • Laddar…
K Karl Heinz skrev:
Ska köpa ett fordon i Tyskland och ringde därför min bank för att höra hur jag får ut kontanter till detta, cirka 7 000 EURO. Det är helt omöjligt fick jag höra, men jag kan ta ut 4 000 SEK i en bankomat per dag om jag vill!

Okej men jag behöver en betalmetod där säljaren får sina pengar ganska så direkt eller inom någon timme vid köpet, jag kan inte stå och vänta "1 bankdag" på att pengarna ska överföras. Nej tyvärr, det är också omöjligt.

Hur föreslår du att jag får ut mina pengar då? "Nej det går inte".

Så frågan till forumet blir, hur sjutton gör jag!?
Alla banker inom euroland måste vara anslutna till SEPA instant. Det tillåter dig att föra över pengar (euro) direkt (inom 10 sekunder) till konto i annan bank i euroland. Begränsning på formatet är 100k euro, men kan vara att det finns andra begränsningar på dig som kund. 7k borde inte vara ett problem.
Av våra storbanker är det Nordea som har huvudkontor i euroland. Lagstiftningen kräver att prissättning ska motsvara ordinarie SEPA men först efter ett visst datum jag inte minns. Kan vara avgift med andra ord men en lösning på problemet om nu inte mottagare kräver cash.

• Gilla
  • Älska
Karl Heinz och 2 till
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Penningtvätt sysslar bankerna dagligen med! De skall helt enkelt styra och ha kontroll över oss. Den dagen vi har egen kontroll över våra pengar blir vi ett hot mot herraväldet!
Instämmer helt. Får man 2 ”okända” överföringar idag samma dag, så måste man nästan dra ner byxorna och gå förklara dessa till banken fast det kan röra sig om 50kr.. är sinnessjukt hur det blivit.

• Gilla
vy37 och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Forex
Vilken bank har du som är så usel?
Handlar väl inte om "usla banker", utan om att de följer EU:s penningtvättsdirektiv. De usla i det fallet är de som bryter mot reglerna. Kontanter är svarta marknadens och de kriminellas födkrok, och för att försvåra för dem vill man ha elektronisk spårbarhet på stora transaktioner istället för att det används kontanter. Att vi byter sedlar med jämna mellanrum och gör de gamla ogiltiga är inte för skojs skull, utan det är för att tvinga upp svarta och illegala pengar till ytan. Är något vi med rent samvete får tugga i oss för att bekämpa de som inte gör rätt för sig.

• Haha
  • Arg
  • Gilla
realdexter och 4 till
  • Laddar…
P PTZic skrev:
Kontanter är svarta marknadens och de kriminellas födkrok
Helt fel. Om man sprider sådana ogrundade åsikter sätter man stopp för alla ärliga loppisförsäljare, bilköpare, mathandlare mm.
P PTZic skrev:
utan det är för att tvinga upp svarta och illegala pengar till ytan
Fel igen. Anledning till byte är höjning av säkerhetsstandard mot förfalskningar.
Du verkar vara en riktig kontanthatare.

• Gilla
  • Älska
Artemisia och 7 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Revolut är väl en av de få banker vi har tillgång till som har stöd för SEPA Instant. Vad jag vet har de flesta tyska banker har stöd för det, annars skulle de behöva Revolut. De ska även kunna föra över pengar till personens kort på en halvtimme. 1500-2000 kr i avgifter.

Edit: kan notera att vissa svenska banker inte vill föra över pengar till Revolut eftersom man kan handla med kryptovalutor där. Till exempel fungerar inte mitt LF kort att flytta pengar dit.
Nu ville väl säljaren som TS har att göra med ha euro-kontanter.

Skandia stöder också - kostnadsfria - SEPA-överföringar. Om jag lägger in en utlandsbetalning före 14:30, har jag pengarna samma eftermiddag. (Jag skickar alltså vanligen till mig själv då jag bor i ett euro-land.)

• Gilla
Mörner
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det har nog mer att göra med att banken vill behålla dina pengar. Men det är naturligtvis tacksamt att skylla på annat.
Nej, då har du missförstått totalt.Har sett detta är en myt på obskyra forum men på BH är vi mer bildade än så.

• Gilla
  • Haha
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nej, då har du missförstått totalt.Har sett detta är en myt på obskyra forum men på BH är vi mer bildade än så.
Jaså. Kan du svara för vad alla banker gör eller blev du bara lite proxykränkt?

• Gilla
Byggaren Bengt och 1 till
  • Laddar…
M MatteBus skrev:
Jag försökte få ut kontanter på SEB (60 000 SEK rörde dit sig om). Det enda stället i Svergie där det kunde göras var deras kontor på Sergels torg. Då jag numera bor i Skåne så var det inte en möjlighet.

Skulle också köpa en bil (ett bra deal på en skitsnygg Amazon), tyvärr blev det ingen affär.
Alla kontor som hanterar kontanter kan ge dig detta men ett sånt belopp måste beställas i förväg, Tror du har missförstått… (Jag har också SEB som bank i Sverige)

Intet Intet skrev:
Jaså. Kan du svara för vad alla banker gör eller blev du bara lite proxykränkt?
Nu har jag jobbat på bank hela mitt liv å vet att det sprids en mängd myter bland folk som har noll koll.

Hade det rört sig om miljoner som en kund ville flytta till annan bank kan det gott tänkas att den personlige bankmannen försökte sälja in bättre villkor/egna produkter för att få kunden att stanna.

Men att tro att en bank medvetet för ett skitbelopp skulle försvåra och få en missnöjd kund på köpet är direkt infantilt.
Det är inte så man driver business.

• Haha
  • Gilla
Byggaren Bengt och 5 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nu har jag jobbat på bank hela mitt liv å vet att det sprids en mängd myter bland folk som har noll koll.

Hade det rört sig om miljoner som en kund ville flytta till annan bank kan det gott tänkas att den personlige bankmannen försökte sälja in bättre villkor/egna produkter för att få kunden att stanna.

Men att tro att en bank medvetet för ett skitbelopp skulle försvåra och få en missnöjd kund på köpet är direkt infantilt.
Det är inte så man driver business.
Morsan jobbade på bank i hela sitt liv också. Senare delen satt hon på "utlandsbetalningar". Där var det kutym att hålla på pengarna I en vecka innan de överfördes. Ibland ringde desperata föräldrar till rånade barn runt om i världen och se då gick det att föra över kulorna i ett nafs. Det är tydligen så man bedriver business.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Byggaren Bengt och 5 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Alla kontor som hanterar kontanter kan ge dig detta men ett sånt belopp måste beställas i förväg, Tror du har missförstått… (Jag har också SEB som bank i Sverige)
Alla som hanterar kontanter kanske, men SEB skriver själva:

SEB:s kontor är kontantfria. Du hittar närmaste insättnings- och uttagsautomat på Bankomat.se

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Morsan jobbade på bank i hela sitt liv också. Senare delen satt hon på "utlandsbetalningar". Där var det kutym att hålla på pengarna I en vecka innan de överfördes. Ibland ringde desperata föräldrar till rånade barn runt om i världen och se då gick det att föra över kulorna i ett nafs. Det är tydligen så man bedriver business.
Finns standardbetalning och snabb-betalning som kostar extra.
Villkoren för respektive betalning framgår klart (hastighet)

Utlandsbetalningar tog lång tid innan allt digitaliserades.

Om du tror att dessa (för banken pissbelopp) betyder nåt som helst tror du fel.
Administrativa kostnader var tunga på den tiden.

• Haha
  • Gilla
Byggaren Bengt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.