22 662 lĂ€st ·
553 svar
23k lÀst
553 svar
Hur sjutton betalar man kontant?
Klokt av dig att sluta diskutera kriget đK Krille4 skrev:Du bestĂ€mmer inte vad jag ska diskutera, lika lite som jag bestĂ€mmer vad du ska diskutera. Men Byggahus regler sĂ€ger att man ska hĂ„lla sig till Ă€mnet â vill man driva en annan diskussion startar man en ny trĂ„d. Eftersom du vill diskutera egna definitioner av ord kring Rysslands invasion Ă€r det rĂ€tt vĂ€g att gĂ„. Eller sĂ„ skickar du ett förslag till SAOL. För min del Ă€r den hĂ€r sidodiskussionen avslutad â nu Ă„tergĂ„r jag gĂ€rna till Ă€mnet.
/Krille
Jag har det bÀsta av allt, massor av silvermynt som Àr lagliga betalningsmedel med nominellt vÀrde 200 kr köpta för 200 kronor men vÀrda mer men aldrig mindre.H hovapettson skrev:
Lite 1000 kr guldmynt finns ocksÄ men det Àr svÄrt att handla för eftersom dom Àr vÀrda sÄ mycket mer i guld vÀrde.
Ska man ha sedlar Àr det bÀttre med utlÀndsk valuta, us dollar som aldrig blir ogiltig ( som svenska kronor blir regelbundet och danska blivit nyss) eller euro som Àr sÄpass modern att den nog inte behöver bytas i nÀrtid.
Initialt i en kris sÄ Àr nog landet egna valuta mest eftertraktad, men in vÄrt fall sÄ kommer sedlarna ta slut ganska snabbt sÄ fÄ Àr dina tips/rÄd bra.D Dilato skrev:Jag har det bÀsta av allt, massor av silvermynt som Àr lagliga betalningsmedel med nominellt vÀrde 200 kr köpta för 200 kronor men vÀrda mer men aldrig mindre.
Lite 1000 kr guldmynt finns ocksÄ men det Àr svÄrt att handla för eftersom dom Àr vÀrda sÄ mycket mer i guld vÀrde.
Ska man ha sedlar Àr det bÀttre med utlÀndsk valuta, us dollar som aldrig blir ogiltig ( som svenska kronor blir regelbundet och danska blivit nyss) eller euro som Àr sÄpass modern att den nog inte behöver bytas i nÀrtid.
Knappt 25 gram finsilver per mynt sÄ 450 kronor rÀknat pÄ vÀrldsmarknadspriset. Priset i praktiken blir vÀl nÄgot lÀgre och mynten bestÄr av sterlingsilver som brukar vara mindre efterfrÄgat bland investerare.D Dilato skrev:Jag har det bÀsta av allt, massor av silvermynt som Àr lagliga betalningsmedel med nominellt vÀrde 200 kr köpta för 200 kronor men vÀrda mer men aldrig mindre.
NÀr de sÄldes för tvÄhundra sÄ innehöll de silver för cirka femtilappen sÄ en extremt hög premie jÀmfört med 1oz mynt i finsilver. En bit efter millennieskiftet blev myntverket sÄ sniket att de införde en expeditionsavgift pÄ 50 kronor per mynt vilket försÀmrade kalkylen ytterligare. Tills för nÄgra Är sedan gick de att köpa under sitt nominella vÀrde, det Àr det senaste Äret som gjort det till en relativt bra investering genom att silverpriset rusat och Àven om det fallit nÄgot senaste tiden finns mycket som talar för en uppgÄng.
Det förbrukas nu lÄngt mer silver Àn vad som utvinns och lagren sjunker hela tiden.
Man bör ocksÄ komma ihÄg att vÀrldsproduktionen utslaget per capita Àr inte mer Àn cirka tre gram per Är.
Att internet i sig Àr en decentraliserad teknik skall absolut inte förvÀxlas med att allt som har med internet att göra per automatik blir robust, decentraliserat och feltolerant. TvÀrtom Àr Swish m.m. med kringliggande tjÀnster som BankID exempel pÄ vÀldigt centraliserade system. LikasÄ Àr det i princip ingen operatör som satsar pÄ redundans i lokalnÀten och de formella tillgÀnglighetskraven Àr i princip obefintliga. OvanpÄ det bygger butikernas kassasystem ofta pÄ centraliserade online-lösningar.J Jocke Best skrev:
SÄ var det, men finessen var för mig att man köper en begrÀnsad upplaga av nÄgot fysiskt bestÀndigt med skönhetsvÀrde för nominellt vÀrde (alltsÄ helt riskfri investering) med chans till vÀrdeökning.B Bitterhetsakademin skrev:
Jag köpte bland andra 20 st sÄdana hÀr:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag gav bort i julklapp till familjen.
Mitt största mynt Àr 3 kg finsilver
De som hade gott stÀllt vid den tiden och köpte Myntverkets guldmedaljer gjorde ocksÄ en bra affÀr men de lÄg lÄngt över min budget, sjÀlv nöjde jag mig med nÄgra jubileumsmynt mest för att de var vackra.D Dilato skrev:SÄ var det, men finessen var för mig att man köper en begrÀnsad upplaga av nÄgot fysiskt bestÀndigt med skönhetsvÀrde för nominellt vÀrde (alltsÄ helt riskfri investering) med chans till vÀrdeökning.
Jag köpte bland andra 20 st sÄdana hÀr:
[bild]
Som jag gav bort i julklapp till familjen.
Mitt största mynt Àr 3 kg finsilver
[media][lÀnk]
Medaljerna sÀljs idag för en bra bit över 120000.
Jag hade turen att fatta att det hĂ€r bör vara nĂ„got att satsa pĂ„, sĂ„ jag har ett sĂ„nt set đB Bitterhetsakademin skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
1 kg 999 silver nominellt vĂ€rde $30 Australia đ
Ja det kunde vara trevligt om du bidrog med nÄgot vettigt i Àmnet eller har jag helt missat det idag?K Krille4 skrev:
Ăr det mynt som ska sĂ€ljas efter sin vikt i silver spelar det kanske mindre roll men annars föredrar samlare orörda mynt perfekt bevarade i ocirkulerat skick i lufttĂ€ta myntkapslar. Silver fĂ„r fingeravtryck och svĂ€rtas i luften och det Ă€r en dödssynd att putsa ett mynt sĂ„ om det har numismatiskt vĂ€rde gör man klokt i att försöka bevara det i gott skickIntet skrev:
Man ser allt för ofta mynt som putsats och dÀrmed förlorat en stor del av vÀrdet och endast sÀljs som skrotsilver. SÄg en YouTube video dÀr en man "frÀschade upp" sina antika mynt med en Dremel, det gör ont att se för en myntsamlare.
Mitt ligger i ett plastetui som en snusdosa.B Bitterhetsakademin skrev:Ăr det mynt som ska sĂ€ljas efter sin vikt i silver spelar det kanske mindre roll men annars föredrar samlare orörda mynt perfekt bevarade i ocirkulerat skick i lufttĂ€ta myntkapslar. Silver fĂ„r fingeravtryck och svĂ€rtas i luften och det Ă€r en dödssynd att putsa ett mynt sĂ„ om det har numismatiskt vĂ€rde gör man klokt i att försöka bevara det i gott skick
Man ser allt för ofta mynt som putsats och dÀrmed förlorat en stor del av vÀrdet och endast sÀljs som skrotsilver. SÄg en YouTube video dÀr en man "frÀschade upp" sina antika mynt med en Dremel, det gör ont att se för en myntsamlare.
Köpte den för att ha som inveteringssilver.
Absolut Ă€r det sĂ„. DĂ€rför Ă€r det ju ypperligt att det snart kryllar av olika alternativ till kontanter, tex kort/blipp, PayPal, Swish, Vips, Klarna, Wero, Kryptovaluta, Apple pay, Google pay, Ditektöverföring etcetera...utöver det faktum att man numera kan betala med kort offline i upp till en vecka tror jag det var. Valfrihet Ă€r vĂ€l alltid bra. Till och med checkhĂ€ftena kan farbröderna slĂ€ppa nu...đC cpalm skrev:Att internet i sig Ă€r en decentraliserad teknik skall absolut inte förvĂ€xlas med att allt som har med internet att göra per automatik blir robust, decentraliserat och feltolerant. TvĂ€rtom Ă€r Swish m.m. med kringliggande tjĂ€nster som BankID exempel pĂ„ vĂ€ldigt centraliserade system. LikasĂ„ Ă€r det i princip ingen operatör som satsar pĂ„ redundans i lokalnĂ€ten och de formella tillgĂ€nglighetskraven Ă€r i princip obefintliga. OvanpĂ„ det bygger butikernas kassasystem ofta pĂ„ centraliserade online-lösningar.
Redigerat:
Problemet du ovan nÀmner Àr att alla andra krÀver digital uppkoppling.J Jocke Best skrev:
Glömde du det?
Visserligen "tror" du att man eventuellt kan betala med nÄgot upp till en vecka i digital form. Men varför bara dÄ i en vecka?