J
C cpalm skrev:
Rätta mig om jag har fel, men det är bara kortbetalningar som har en begränsad offline-funktion. Alla andra "digitala" betalningsmetoder kräver att hela infrastrukturen är tillgänglig i realtid.
Tror det med. Kontanter kräver att man aldrig för ett ögonblick tappar bort dom.

J Jocke Best skrev:
Tror det med. Kontanter kräver att man aldrig för ett ögonblick tappar bort dom.
Och hur ofta händer det.
Det är märkligt att det som nyligen var en självklarhet för vilket barn som helst, nu blivit ett så stort problem för vuxna män.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J
Intet Intet skrev:
Och hur ofta händer det.
Det är märkligt att det som nyligen var en självklarhet för vilket barn som helst, nu blivit ett så stort problem för vuxna män.
Hur ofta ligger internet nere i landet? Inte ens i krig verkar det som. Man ska inte vara rädd att omfamna både ny teknik såväl som gammal kunskap. Har du skaffat kryptovaluta, swish, PayPal, eller är det bara viktigt att behålla det gamla? Själv har jag skaffat en Euroreserv.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Kontanter kräver att man aldrig för ett ögonblick tappar bort dom.
OT: Jag minns att jag tappat plånboken med kontanter ( och kort) och sen återfunnit den, det var faktiskt inte ett dugg svårare att använda kontanterna efteråt trots att de legat på golvet/ under bilstolen.
Min unge har förlorat kontanter i tvättmaskinen, det har varit lärorikt att sen återfinna myntet i pumpen och tian funkade trots maskintvätten att köpa en piggelin för på eftermiddagen.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Och hur ofta händer det.
Många brukar tappa bort saker, inte minst pengar. Senast igår hittade jag några hundralappar som låg och drällde i skogen. Och förresten är kassapersonalen ibland den kassa personalen, för barnen lär sig inte räkna i skolan längre. Så hur ska vi kunna hantera kontanta medel i framtiden?

Men till TS ursprungliga bekymmer: Detta känns igen och kommer möjligen att bli värre. Att ta ut större belopp och t o m i främmande valutor har blivit ett reellt problem när bankerna slutar hantera pengar. Den som samlar pengar hemma i olika gömmor finner att sedlarna blir ogiltiga. Därmed är vi i händerna på tekniken. Att köpa ett fordon utomlands kräver en banköverföring på ett fysiskt kontor, men om säljaren kräver kontanter...

Förändrade sätt att betala tar x tid om man ser det historiskt. Där emot är det som händer med samhällets förändring påverkat av Internet och "digitalisering" någon som går fort ur ett historiskt förändringsperspektiv.
Olika betalkort har funnits i 60-70 år, där man först drog papperslips, sedan på 80-talet kom terminaler och korten fick magnetremsor, nu på 2000-talet blir det chips (inbyggda microkretsar) i korten. Men också att annan elektronik/produkter kan hantera "kort" i olika utrustningar som enbart programvara.
Vi har blivit uppkopplade via mobiler, eller mera minidatorer där att ringa bara är en funktion, under 2000-talet och dessutom globalt för att hantera vår ekonomi t.ex. att betala, men även stora delar av vår bankhantering från enkla transaktioner till investeringar.
Kontanter finns kvar och kommer att finnas kvar länge, men hur enkelt det är att använda dem kommer att förändras i praktiken.
Gör det som passar dig och fokusera inte så mycket på problem utan istället på att hitta lösningar, och sådan som är enkelt genomförbara.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Den som samlar pengar hemma i olika gömmor finner att sedlarna blir ogiltiga.
Ungefär som jag i ett tidigare inlägg "visste" att Selma Lagerlöf fanns på våra nuvarande sedlar.😉

Intet Intet skrev:
nu blivit ett så stort problem för vuxna män.
Något problem är kontanter inte men det finns bättre lösningar och då väljer man givetvis dessa.

H hovapettson skrev:
barnen lär sig inte räkna i skolan längre. Så hur ska vi kunna hantera kontanta medel i framtiden?
Är kassaapparaten modernare än Hedenhös räknar den ut vilken växel som ska ges tillbaka så jag ser inte att hanteringen skulle bli problematisk.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Det bedrivs en camping med kiosk där släkt är involverad.
Då driften är säsongsbetonad så är även personalen det, dvs unga människor som sommarjobbar.
Det ska ha blivit ett allt större problem med att dessa inte kan huvudräkning vilket blir ett problem vid kontanthantering.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det ska ha blivit ett allt större problem med att dessa inte kan huvudräkning vilket blir ett problem vid kontanthantering.
Använder de inte en kassaapparat som räknar ut växeln?

Alfredo Alfredo skrev:
Använder de inte en kassaapparat som räknar ut växeln?
Jo.
Men den berättar nog inte exakt vilka valörer och hur många som ska tas fram.

Ja klarar de inte ens det är det väl bara att konstatera att de inte duger för jobbet. 😢

Alfredo Alfredo skrev:
Ja klarar de inte ens det är det väl bara att konstatera att de inte duger för jobbet. 😢
Ska föreslå att de har ett litet matteprov vid intervjuerna 🤔😬

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Man kan ju undra hur det går ifall någon vill köpa t.ex. sju stycken piggelin. Det lär bli en svår nöt att knäcka för dessa anställda. Någon som är så kass på att räkna lär ju aldrig ens kunna fixa ett jobb på ett lager.

L lbgu skrev:
Man kan ju undra hur det går ifall någon vill köpa t.ex. sju stycken piggelin.
Sju inslag i kassaapparaten. Vad är problemet?

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.