E Eld skrev:
Invasionen täcker redan hela Ukraina i den meningen att attacker sker i hela landet. Om det skulle vara Ryska soldater i hela Ukraina skulle ju kriget antagligen vara över.
Nej invasionen täcker inte hela Ukraina språkmissbruket bara eskalerar.

Man kan säga att kriget, bombningar och missilattackerna täcker hela Ukraina och att Ukraina är i krig för att försvara sig men att säga att invasionen är heltäckande över Ukraina är fel.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
J
Detta (Swish och Wero) tror jag är klart viktigare än att hålla på med kontanter i framtiden. Internet är uppbyggt för att fungera utan en central kärna, det är trots allt framtaget av militären från början. Vad vi däremot måste göra illa kvickt är att bli mindre beroende av Visa och Mastercard.
Från och med 1:a juli går det alltså att göra kortbetalningar utan uppkoppling. Det är en myt att kortbetalningar är känsliga nu för tiden. Att vissa handlare inte tillåter handling när kassasystemen (delar av dom, dock finfint via appar etc) inte fungerar är på grund av att man inte kan hantera lagerhållning. I en nödsituation kan man inte vara lika knusslig.

https://www.paypro.se/sv/blog/sverige-vill-minska-beroendet-av-visa-mastercard

https://www.sverigesradio.se/artikel/betalkort-ska-fungera-utan-internet-fran-forsta-juli

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
K
Frerider Frerider skrev:
Nej invasionen täcker inte hela Ukraina språkmissbruket bara eskalerar.

Man kan säga att kriget, bombningar och missilattackerna täcker hela Ukraina och att Ukraina är i krig för att försvara sig men att säga att invasionen är heltäckande över Ukraina är fel.
Nej, det är inget språkmissbruk. En invasion innebär att ett lands väpnade styrkor tränger in i ett annat land med militärt våld – inte att varje kvadratmeter måste vara ockuperad samtidigt. Därför skiljer både folkrätten och ordböcker mellan invasion och ockupation.

Att Ryssland inte kontrollerar hela Ukraina betyder alltså inte att det inte pågår en fullskalig invasion. Det betyder att Ukraina har lyckats försvara stora delar av sitt territorium.

Kanske är det dags att sluta hitta på egna betydelser av etablerade ord och i stället använda dem så som de faktiskt definieras.

/Krille

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Nej, det är inget språkmissbruk. En invasion innebär att ett lands väpnade styrkor tränger in i ett annat land med militärt våld – inte att varje kvadratmeter måste vara ockuperad samtidigt. Därför skiljer både folkrätten och ordböcker mellan invasion och ockupation.

Att Ryssland inte kontrollerar hela Ukraina betyder alltså inte att det inte pågår en fullskalig invasion. Det betyder att Ukraina har lyckats försvara stora delar av sitt territorium.

Kanske är det dags att sluta hitta på egna betydelser av etablerade ord och i stället använda dem så som de faktiskt definieras.

/Krille
Läste du överhuvudtaget vad jag skrev och bemötte skribenten med eller var du för het på att skriva?

• Älska
  • Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ni är några få som tycker som du. I stor utsträckning folk som går Rysslands ärenden och vill förminska kriget i Ukraina.
Med risk att bli kallad ryssvänlig tycker jag också att ordet fullskalig känns fel i sammanhanget. Svenska akademien må definiera ordet så att det borde passa, men som vi konstaterat förändras språket och en 70 år gammal definition kanske inte är helt aktuell idag.

För mig betyder användningen av ordet fullskalig snarare att man förminskar kriget då användandet av det som jag uppfattar som överdrivna förstärkningsord för mig ger helt motsatt effekt än vad som antagligen avses.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Att vissa handlare inte tillåter handling när kassasystemen (delar av dom, dock finfint via appar etc) inte fungerar är på grund av att man inte kan hantera lagerhållning.
Handlarna får enligt lag inte sälja något om de inte har ett fungerande kassaregister. Så det är nog snarare där skon klämmer.

K
Frerider Frerider skrev:
Läste du överhuvudtaget vad jag skrev och bemötte skribenten med eller var du för het på att skriva?
Ja. Frågan är snarare om du läste det jag skrev. Jag bemötte resonemanget, inte bara en enskild mening. Att diskussionen gång på gång fastnar i ordval i stället för sakfrågan blir i praktiken ett sätt att förminska Rysslands invasion.

Det intressanta är egentligen något helt annat: Om ett modernt betalningssystem kan fortsätta fungera trots åratal av robotattacker, cyberattacker och angrepp mot elnätet säger det mer om Ukrainas motståndskraft än om hur omfattande invasionen är. Att använda ett fungerande betalningssystem som argument mot att det pågår ett fullskaligt krig är därför ett märkligt resonemang. Det visar snarare hur svårt det är att slå ut ett modernt, decentraliserat betalningssystem – även under ett fullskaligt invasionskrig.

/Krille

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
J
E Eld skrev:
Handlarna får enligt lag inte sälja något om de inte har ett fungerande kassaregister. Så det är nog snarare där skon klämmer.
Så är det säkert med. Gissar att det släpps om kriget kommer. Tror iofs att kassaregistret är korrekt även om tex folk handlar via butikens app, eller Swish, men att lagersaldot inte fungerade offline. Åtminstone inte vid det kända tillfällena nyligen. Tror det var Axfood sist. Även Coop. Samma med tex Granngården med flera hade problem med lagersaldot i ett år efteråt.

K Krille4 skrev:
Ja. Frågan är snarare om du läste det jag skrev. Jag bemötte resonemanget, inte bara en enskild mening. Att diskussionen gång på gång fastnar i ordval i stället för sakfrågan blir i praktiken ett sätt att förminska Rysslands invasion.

Det intressanta är egentligen något helt annat: Om ett modernt betalningssystem kan fortsätta fungera trots åratal av robotattacker, cyberattacker och angrepp mot elnätet säger det mer om Ukrainas motståndskraft än om hur omfattande invasionen är. Att använda ett fungerande betalningssystem som argument mot att det pågår ett fullskaligt krig är därför ett märkligt resonemang. Det visar snarare hur svårt det är att slå ut ett modernt, decentraliserat betalningssystem – även under ett fullskaligt invasionskrig.

/Krille
Det visar ju att du inte alls läste för jag Diskuterar ordens mening inte kriget i sig!

• Gilla
Intet
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Med risk att bli kallad ryssvänlig tycker jag också att ordet fullskalig känns fel i sammanhanget. Svenska akademien må definiera ordet så att det borde passa, men som vi konstaterat förändras språket och en 70 år gammal definition kanske inte är helt aktuell idag.
Ordboken uppdateras med några års mellanrum, senast i år, så definitionen är ju inte inaktuell. De har tyckt att definitionen fortfarande stämmer med hur ordet används.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
K
Frerider Frerider skrev:
Det visar ju att du inte alls läste för jag Diskuterar ordens mening inte kriget i sig!
Nä du diskuterar inte orden betydelse -
du argumenterar för en egen definition som inte stämmer med hur orden används eller definieras. Om du och de andra som tycker att SAOL har fel anser att ordens betydelser bör ändras finns det faktiskt ett formulär där ni kan lämna synpunkter till redaktionen: https://www.gu.se/svenska-spraket/saol-svenska-akademiens-ordlista

Så länge SAOL inte ändrat det ni önskar tycker jag att vi kan släppa era semantiska önskemål och återgå till diskussionens ämne igen🙂

/Krille

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
Därför att isåfall hade säkert du eller någon annan kommit med uppgifter om hur driftsäkert det elektroniska betalningssystemet är i provins efter provins samt tidpunkter och annat matnyttigt som driver diskussionen framåt.
Nej, du drar fel slutsats. Du kunde ju själv ha tagit reda på fakta i stället för att posta en gissning.
Intet Intet skrev:
Istället ägnar ni tid åt att avvika från trådens ämne och diskutera känslor Istället för olika betalningslösningars för och nackdelar.
Att diskutera betydelsen av ordet fullskalig är verkligen inte att diskutera känslor.

Sen har du ju fortfarande inte förstått trådens ämne. Föreslår att du läser trådstarten.
Eller så accepterar du att tråden för länge sen har lämnat sitt ämne och olika diskussioner om flera andra saker har förekommit i de här över 500 inläggen.

• Gilla
Skandiamannen och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Nä du diskuterar inte orden betydelse -
du argumenterar för en egen definition som inte stämmer med hur orden används eller definieras. Om du och de andra som tycker att SAOL har fel anser att ordens betydelser bör ändras finns det faktiskt ett formulär där ni kan lämna synpunkter till redaktionen: [länk]

Så länge SAOL inte ändrat det ni önskar tycker jag att vi kan släppa era semantiska önskemål och återgå till diskussionens ämne igen🙂

/Krille
Du kan inte bestämma vad jag diskuterar, hoppas jag att du förstår
Du har uppenbart inte läst det citatet du bemötte först!

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Kontant betalning är väl utmärkt egentligen. Vissa näringsidkare vill ha det för att deras banker verkar redovisa till Skatteverket lite väl mycket - om man säger. Å andra sidan är kontanter en mycket stor risk att bära omkring på. Jag som förr alltid tog ut lönen på ett bankkontor och la i en låda - för att slippa leta bankomater - har slutat med det eftersom kontantfria alternativ är så bra numer. För butikerna är kontanthantering en risk och ett krångel. Avgiften för korttransaktioner kan nog vara en god affär för många butiker.

Vad fungerar i en krissituation? Krig, liksom. Ja, reda pengar är naturligtvis bättre än ingenting. Frågan är väl vad de där sedlarna blir värda då och i vad mån vi hinner få förvarning? En gyllene medelväg kanske: Att ha lite sedlar i beredskap hemma. Eller guld.

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
K
Frerider Frerider skrev:
Du kan inte bestämma vad jag diskuterar, hoppas jag att du förstår
Du har uppenbart inte läst det citatet du bemötte först!
Du bestämmer inte vad jag ska diskutera, lika lite som jag bestämmer vad du ska diskutera. Men Byggahus regler säger att man ska hålla sig till ämnet – vill man driva en annan diskussion startar man en ny tråd. Eftersom du vill diskutera egna definitioner av ord kring Rysslands invasion är det rätt väg att gå. Eller så skickar du ett förslag till SAOL. För min del är den här sidodiskussionen avslutad – nu återgår jag gärna till ämnet.
/Krille

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.