22 662 läst ·
553 svar
23k läst
553 svar
Hur sjutton betalar man kontant?
För det första vet varken du eller jag hur bra/dåligt det fungerar och hur stor andel av befolkningen som istället använder kontanter. Vi bara gissar.K Krille4 skrev:
Nej. Det gör jag inte. Det var bar en tanke att det kan ligga i angriparens intresse att behålla infrastrukturen intakt för framtida egna behov. Eller att det helt enkelt inte är värt resurserna det går åt. Vad vet vi. Inte ett skit?K Krille4 skrev:
Det Krille, beror på att jag skriver i tråden om kontantbetalning och här diskuterar vi olika betalningsmöjligheter. Deras för och nackdelar vid olika situationer.K Krille4 skrev:
Du kanske helt enkelt postar i fel tråd?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 373 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 373 inlägg
Jag påstår ingenting om elektronisk betalning. Det är helt betydelselöst när det gäller att bestämma om ett krig är stort och/eller intensivt, eller inte.Intet skrev:
Då får du framföra till Svenska Akademien att de har fel i att ordet fullskalig betyder stor och intensiv, fast det är så det har använts sen 1958.Intet skrev:
Nej, det var vare sig stort eller intensivt, det var en ytterst begränsad operation. 2 bombplan.Intet skrev:
Nej, det är verkligen inte viktigt för trådens ämne. Trådens ämne är hur man betalar ett större belopp kontant i Tyskland när man är svensk.Intet skrev:
Men kriget i Ukraina är stort och intensivt, oavsett vad du tycker. Du har ju en historia av att vilja förminska kriget.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 373 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 373 inlägg
Inget språk, med några få undantag som esperanto, är logiskt uppbyggt. Det finns gott om undantag och logiska kovändningar, eftersom det är så språk utvecklas, man hittar på nya termer när nya saker dyker upp.Frerider skrev:
Ni är några få som tycker som du. I stor utsträckning folk som går Rysslands ärenden och vill förminska kriget i Ukraina.
Medlem
· Blekinge
· 12 340 inlägg
Självklart kan man diskutera språkliga frågor. Men när diskussionen gång på gång landar i om ordet "fullskaligt" är korrekt, samtidigt som ett land utsätts för en enorm invasion med sönderbombade städer och hundratusentals döda och sårade, då är det inte konstigt om fokus uppfattas ligga mer på semantik än på verkligheten.Alfredo skrev:
Det blir extra tydligt när samma personer alltid dyker upp i trådar om Ryssland och Ukraina för att ifrågasätta Ukrainas eller västs beskrivningar, samtidigt som ryska narrativ och argument återkommer gång på gång. Då handlar det inte längre bara om språk.
/Krille
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 373 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 373 inlägg
Varför tror du att det inte går att ta reda på fakta?Intet skrev:
Och då tycker du att det passar att skriva om att det är fel att kalla kriget i Ukraina för fullskaligt?Intet skrev:
Vi behöver inte gissa: https://se.linkedin.com/posts/stefa...gsutbrottet-activity-7211379671177842688-z10bIntet skrev:
För det första vet varken du eller jag hur bra/dåligt det fungerar och hur stor andel av befolkningen som istället använder kontanter. Vi bara gissar.
Nej. Det gör jag inte. Det var bar en tanke att det kan ligga i angriparens intresse att behålla infrastrukturen intakt för framtida egna behov. Eller att det helt enkelt inte är värt resurserna det går åt. Vad vet vi. Inte ett skit?
Det Krille, beror på att jag skriver i tråden om kontantbetalning och här diskuterar vi olika betalningsmöjligheter. Deras för och nackdelar vid olika situationer.
I övrigt så är det imponerande i den grad elektroniska system och tex mobilnät har stått sig i kriget. Följer man utvecklingen så är det dessutom uppenbart att Ryssland inte på något sätt "skonar" infrastruktur utan gör vad de kan för att förstöra Ukrainas motståndskraft. Men utanför trådens ämne så klart.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 373 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 373 inlägg
Det gäller att nöta in frasen "den fullskaliga invasionen" dagens regimmegafoner har lärt mycket av den mästare på området som talade om det totala kriget.
Ich frage euch: Wollt ihr den totalen Krieg?! Wollt ihr ihn, wenn nötig, totaler und radikaler, als wir ihn uns heute überhaupt erst vorstellen können?!
Ich frage euch: Wollt ihr den totalen Krieg?! Wollt ihr ihn, wenn nötig, totaler und radikaler, als wir ihn uns heute überhaupt erst vorstellen können?!
Fast det var ju du som gjorde diskussionen till en semantisk fråga om "fullskaligt krig".Intet skrev:
För det första vet varken du eller jag hur bra/dåligt det fungerar och hur stor andel av befolkningen som istället använder kontanter. Vi bara gissar.
Nej. Det gör jag inte. Det var bar en tanke att det kan ligga i angriparens intresse att behålla infrastrukturen intakt för framtida egna behov. Eller att det helt enkelt inte är värt resurserna det går åt. Vad vet vi. Inte ett skit?
Det Krille, beror på att jag skriver i tråden om kontantbetalning och här diskuterar vi olika betalningsmöjligheter. Deras för och nackdelar vid olika situationer.
Min poäng har hela tiden varit densamma: Ukraina visar att ett modernt betalningssystem kan fortsätta fungera trots en extremt omfattande invasion.
Det som blir svårt att ta på allvar är att dina "gissningar" nästan alltid råkar gå i samma riktning – de tonar ner Rysslands ansvar eller förstärker argument som ligger nära ryska narrativ. En enstaka gissning är just en gissning. När mönstret upprepas gång på gång är det rimligt att ifrågasätta varför det nästan aldrig lutar åt andra hållet.
/Krille
Därför att isåfall hade säkert du eller någon annan kommit med uppgifter om hur driftsäkert det elektroniska betalningssystemet är i provins efter provins samt tidpunkter och annat matnyttigt som driver diskussionen framåt.BirgitS skrev:
Istället ägnar ni tid åt att avvika från trådens ämne och diskutera känslor Istället för olika betalningslösningars för och nackdelar.
Självklart. För det kan ge intrycket av att Ukraina är likvärdigt med Gaza och då vi är i tråden om kontantbetalning blir det direkt vilseledande när majoriteten av Ukraina är mer eller mindre förskonat av kriget. Vilket naturligtvis påverkar förmågan att använda bankkort där jämfört med krigszonerna eller Gaza. Två olika världar blir inte lika bara för att vi blir bombastiska i vårt språkbruk.BirgitS skrev:
Invasionen täcker redan hela Ukraina i den meningen att attacker sker i hela landet. Om det skulle vara Ryska soldater i hela Ukraina skulle ju kriget antagligen vara över.T Thomas_Blekinge skrev: