K Krille4 skrev:
Ingen har påstått att betalningssystem fungerar felfritt i krig. Poängen är att de fortfarande fungerar trots en av Europas största invasioner sedan andra världskriget.
För det första vet varken du eller jag hur bra/dåligt det fungerar och hur stor andel av befolkningen som istället använder kontanter. Vi bara gissar.
K Krille4 skrev:
Det märkliga är att du verkar utgå från att Ryssland inte vill slå ut Ukrainas betalningssystem, när den rimligare slutsatsen är att de inte har förmågan att göra det fullt ut.
Nej. Det gör jag inte. Det var bar en tanke att det kan ligga i angriparens intresse att behålla infrastrukturen intakt för framtida egna behov. Eller att det helt enkelt inte är värt resurserna det går åt. Vad vet vi. Inte ett skit?
K Krille4 skrev:
Samtidigt fastnar du återigen i ordval och semantik i stället för den brutala verkligheten: en rysk invasion med sönderbombade städer och hundratusentals döda och sårade.

/Krille
Det Krille, beror på att jag skriver i tråden om kontantbetalning och här diskuterar vi olika betalningsmöjligheter. Deras för och nackdelar vid olika situationer.

Du kanske helt enkelt postar i fel tråd?

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
Att påstå att elektronisk betalning fungerar i ett fullskaligt krig, är inte korrekt. Då det blir väldigt missvisande för trådens ämne. Och det är ju det vi diskuterar. Eller hur?
Jag påstår ingenting om elektronisk betalning. Det är helt betydelselöst när det gäller att bestämma om ett krig är stort och/eller intensivt, eller inte.
Intet Intet skrev:
BirgitS. Du har helt enkelt fel!
Då får du framföra till Svenska Akademien att de har fel i att ordet fullskalig betyder stor och intensiv, fast det är så det har använts sen 1958.
Intet Intet skrev:
När USA-packet utlånade två japanska städer med atombomber var det både "stort och intensivt".
Nej, det var vare sig stort eller intensivt, det var en ytterst begränsad operation. 2 bombplan.
Intet Intet skrev:
För trådens ämne är det viktigt att förstå att "den fullskaliga invasionen" inte alls är fullskalig bara för att den kallas så, för att skilja den från den första 😁.
Nej, det är verkligen inte viktigt för trådens ämne. Trådens ämne är hur man betalar ett större belopp kontant i Tyskland när man är svensk.

Men kriget i Ukraina är stort och intensivt, oavsett vad du tycker. Du har ju en historia av att vilja förminska kriget.

• Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Frerider Frerider skrev:
Inte konstigt att svenskar och svenskan uppfattar diffus och svår/ologisk utav dom som lär sig språket, men du får gärna definiera kriget som fullskaligt men det gör inte jag och många i tråden verkar tycka likadant..
Inget språk, med några få undantag som esperanto, är logiskt uppbyggt. Det finns gott om undantag och logiska kovändningar, eftersom det är så språk utvecklas, man hittar på nya termer när nya saker dyker upp.

Ni är några få som tycker som du. I stor utsträckning folk som går Rysslands ärenden och vill förminska kriget i Ukraina.

• Gilla
Peter787 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
2 bombplan.
Läs på historia. Det var en extremt omfattande operation med många plan och skepp och soldater inblandade. Två bombplan levererade bomberna men de var minsann inte ensamma i luften.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
K
Alfredo Alfredo skrev:
Mig säger det absolut ingenting om några prioriteringar. Man måste väl kunna diskutera en språklig fråga trots att det pågår ett krig?
Självklart kan man diskutera språkliga frågor. Men när diskussionen gång på gång landar i om ordet "fullskaligt" är korrekt, samtidigt som ett land utsätts för en enorm invasion med sönderbombade städer och hundratusentals döda och sårade, då är det inte konstigt om fokus uppfattas ligga mer på semantik än på verkligheten.

Det blir extra tydligt när samma personer alltid dyker upp i trådar om Ryssland och Ukraina för att ifrågasätta Ukrainas eller västs beskrivningar, samtidigt som ryska narrativ och argument återkommer gång på gång. Då handlar det inte längre bara om språk.

/Krille

• Gilla
ajn82 och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
För det första vet varken du eller jag hur bra/dåligt det fungerar och hur stor andel av befolkningen som istället använder kontanter. Vi bara gissar.
Varför tror du att det inte går att ta reda på fakta?
Intet Intet skrev:
Det Krille, beror på att jag skriver i tråden om kontantbetalning och här diskuterar vi olika betalningsmöjligheter. Deras för och nackdelar vid olika situationer.
Och då tycker du att det passar att skriva om att det är fel att kalla kriget i Ukraina för fullskaligt?

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:

Nej. Det gör jag inte. Det var bar en tanke att det kan ligga i angriparens intresse att behålla infrastrukturen intakt för framtida egna behov. Eller att det helt enkelt inte är värt resurserna det går åt. Vad vet vi. Inte ett skit?

Vi behöver inte gissa: https://se.linkedin.com/posts/stefa...gsutbrottet-activity-7211379671177842688-z10b

I övrigt så är det imponerande i den grad elektroniska system och tex mobilnät har stått sig i kriget. Följer man utvecklingen så är det dessutom uppenbart att Ryssland inte på något sätt "skonar" infrastruktur utan gör vad de kan för att förstöra Ukrainas motståndskraft. Men utanför trådens ämne så klart.

• Gilla
Skandiamannen och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
T Thomas_Blekinge skrev:
Läs på historia. Det var en extremt omfattande operation med många plan och skepp och soldater inblandade. Två bombplan levererade bomberna men de var minsann inte ensamma i luften.
Det vet jag, men det är ju i alla fall inget jämfört med kriget i Ukraina.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Det gäller att nöta in frasen "den fullskaliga invasionen" dagens regimmegafoner har lärt mycket av den mästare på området som talade om det totala kriget.
Ich frage euch: Wollt ihr den totalen Krieg?! Wollt ihr ihn, wenn nötig, totaler und radikaler, als wir ihn uns heute überhaupt erst vorstellen können?!

• Wow
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
det var 7 stycken plan

T tergo skrev:
det var 7 stycken plan
Plus att utvecklingen av bomberna slukade gigantiska medel, Manhattanprojektet hade högsta prioritet och resurserna som förbrukades var enorma så nog var det en fullskalig satsning.

K
Intet Intet skrev:

Fast det var ju du som gjorde diskussionen till en semantisk fråga om "fullskaligt krig".

Min poäng har hela tiden varit densamma: Ukraina visar att ett modernt betalningssystem kan fortsätta fungera trots en extremt omfattande invasion.

Det som blir svårt att ta på allvar är att dina "gissningar" nästan alltid råkar gå i samma riktning – de tonar ner Rysslands ansvar eller förstärker argument som ligger nära ryska narrativ. En enstaka gissning är just en gissning. När mönstret upprepas gång på gång är det rimligt att ifrågasätta varför det nästan aldrig lutar åt andra hållet.

/Krille

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför tror du att det inte går att ta reda på fakta?
Därför att isåfall hade säkert du eller någon annan kommit med uppgifter om hur driftsäkert det elektroniska betalningssystemet är i provins efter provins samt tidpunkter och annat matnyttigt som driver diskussionen framåt.
Istället ägnar ni tid åt att avvika från trådens ämne och diskutera känslor Istället för olika betalningslösningars för och nackdelar.
BirgitS BirgitS skrev:
Och då tycker du att det passar att skriva om att det är fel att kalla kriget i Ukraina för fullskaligt?
Självklart. För det kan ge intrycket av att Ukraina är likvärdigt med Gaza och då vi är i tråden om kontantbetalning blir det direkt vilseledande när majoriteten av Ukraina är mer eller mindre förskonat av kriget. Vilket naturligtvis påverkar förmågan att använda bankkort där jämfört med krigszonerna eller Gaza. Två olika världar blir inte lika bara för att vi blir bombastiska i vårt språkbruk.

• Gilla
Frerider och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Och hur skulle du benämna en invasion som täcker hela Ukraina och inte "bara 25%? Och ett krig där hundratals stridsvagnar rullar genom landet, och hundratals flygplan matt-bombarderar en stad? Överfullskalig?
Invasionen täcker redan hela Ukraina i den meningen att attacker sker i hela landet. Om det skulle vara Ryska soldater i hela Ukraina skulle ju kriget antagligen vara över.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.