J
Krilleman Krilleman skrev:
Problemet du ovan nämner är att alla andra kräver digital uppkoppling.

Glömde du det?

Visserligen "tror" du att man eventuellt kan betala med något upp till en vecka i digital form. Men varför bara då i en vecka?
Jag förstår nog inte riktigt frågan, jag har inte glömt något, bara rapporterar från verkligheten, klart att de kräver uppkoppling. Ju oftare desto bättre. En vecka kör man nu i normalläge. Någon gång måste ju alla saldon uppdateras, och då är väl en vecka det max man sagt nu. Inte ens i Ukraina ligger uppkopplingen nere så ofta. Ju fler olika lager, tjänster, plattformar som samexisterar, ju svårare är det att slå ut samhällsfunktionerna. Inte alla har en central funktion/single point of failure heller. Då hade jag nog varit mer orolig för transporter, centrallager och västvärldens just in time -tänk inom industri och handel.

Krilleman
J Jocke Best skrev:
Jag förstår nog inte riktigt frågan, jag har inte glömt något, bara rapporterar från verkligheten, klart att de kräver uppkoppling. Ju oftare desto bättre. En vecka kör man nu i normalläge. Någon gång måste ju alla saldon uppdateras, och då är väl en vecka det max man sagt nu. Inte ens i Ukraina ligger uppkopplingen nere så ofta. Ju fler olika lager, tjänster, plattformar som samexisterar, ju svårare är det att slå ut samhällsfunktionerna.
Ja, men det finns ju lagar som försöker hantera detta.
Trots allt i det analogas verklighet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/aJjqE5/fler-butiker-ska-kunna-ta-emot-kontanter

Sen ska man ju anamma den "krigskassa" som gemene man förväntas inneha.
https://www.mcf.se/sv/rad-till-priv...or-en-vecka/betalningar-och-kontanter-i-kris/

Men det finns ju inget som enkom säger att du får lita på det digitala fullt ut.

1785269019861.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J
Ja, men det finns ju lagar som försöker hantera detta.
Trots allt i det analogas verklighet.

[länk]

[bild]
Äh, det där är bara tills gamlingarna dött undan, det har inget med robusthet att göra. Snömos för att inte förlora väljare.
Lite guld, kontanter och statusprylar i liten storlek, och en fjäderbatong/ärtbössa är inte helt fel att förvara hemma heller.

Krilleman
J Jocke Best skrev:
Äh, det där är bara tills gamlingarna dött undan, det har inget med robusthet att göra. Snömos för att inte förlora väljare.
Vilka väljare är det du eftersöker som står över lagen?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
J
Vilka väljare är det du eftersöker?
Inga partier har råd att förlora pensionärerna

Krilleman
J Jocke Best skrev:
Inga partier har råd att förlora pensionärerna
Står dagens pensionärer över lagtexten?
Sent skall syndaren vakna!

Och när dagens pensionärer har lämnat in?
Finns det nya då pensionärer som glömt vad som var i klartext?

En sak är säker, och som historien visat sig vara av yttersta sanning:
Historien upprepar sig!

Inte konstigt att regeringen uppmanar alla att hålla med en "krigskassa" i form av kontanter.

Redigerat:
J
Jag har kollat runt en hel del i min närhet och bekanta senaste året. Det går inte hitta en stackare under 40 som kan beskriva våra inhemska sedlar. Inte jag heller och jag är över 50.

Krilleman
J Jocke Best skrev:
Jag har kollat runt en hel del i min närhet och bekanta senaste året. Det går inte hitta en stackare under 40 som kan beskriva våra inhemska sedlar. Inte jag heller och jag är över 50.
Jag undra detta:
Är det samma sak som framtidssäkrat?

Generationen i form av digital framdrift...
Är denna generationen att ha som en likställd norm för detta?

Har denna generation någonsin upplevt "svåra tider"?

Jag vill påstå att det är just denna generation som skriker högst när både BankID och dom sk. Sociala Medierna ligger nere.

Man har aldrig någonsin upplevt något annat med andra ord.
Farligt, ytterst farligt om så är sanningen!

Gud förbjud vilket uppvaknade dessa får, när det blir svåra tider på riktigt.

En sak vet vi, och det är att historien upprepar sig.

Oerhört tänkvärt!

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Lite guld, kontanter och statusprylar i liten storlek, och en fjäderbatong/ärtbössa är inte helt fel att förvara hemma heller.
Du funderar inte ens över hur lätt det blir för staten att styra dina inköp när kontanterna försvunnit.
Först lanseras en stor kampanj i SVT och dagstidningarna om någon fara. Global uppvärmning. Skadlig fetma. Osv.
Sedan förklarar staten att de för det allmännas bästa är tvungna att begränsa bilbränsleinköpen eller socker och fettinköpen med så och så mycket för att rädda klimatet eller lätta på bördan för sjukvården. Först drabbas bara de verkliga storkonsumenterna så medelsvensson tycker att det är inte mer än rätt att tjockisarna som kostar så mycket för sjukvården får äta lite mindre godis och raggardjävlarna som åker omkring med sina stora bilar, de kan banne mig hålla sig på mattan och köpa dyr elbil som vi medvetna minsann gjort. Det uppstår till och med en viss skadeglädje bland de gymknarkande elbilsägarna. Sedandras snaran åt sakta sakta så att viinget märker med små begränsningar på systemet för folkhälsans skull. Ingen politiker kommer på sikt att kunna motstå den frestelsen och nästan inga medborgare kommer att klaga innan det drabbar dem själva. För det är det bara en tidsfråga innan det gör.

Något sådant ser jag som den fullständigt självklara följden när de ospårbara transaktionerna försvinner, för staten har ju på inget vis bromsat utvecklingen. Tvärs om faktiskt. Och då borde varje tänkande medborgare undra: -VARFÖR.

J
Jag undra detta:
Är det samma sak som framtidssäkrat?

Generationen i form av digital framdrift...
Är denna generationen att ha som en likställd norm för detta?

Har denna generation någonsin upplevt "svåra tider"?

Jag vill påstå att det är just denna generation som skriker högst när både BankID och dom sk. Sociala Medierna ligger nere.

Man har aldrig någonsin upplevt något annat med andra ord.
Farligt, ytterst farligt om så är sanningen!

Gud förbjud vilket uppvaknade dessa får, när det blir svåra tider på riktigt.

En sak vet vi, och det är att historien upprepar sig.

Oerhört tänkvärt!
Där är vi nog eniga, jag har inte sagt att det är bra. Men att det finns många bra alternativ till kontanter är nog inte fel i och med den handfallna generationen...

H hovapettson skrev:
En gyllene medelväg kanske: Att ha lite sedlar i beredskap hemma. Eller guld.
Lite kontanter är nog bra när inte de vanliga betalsystemen fungerar, hellst inte bara svenska sedlar utan gärna nån större valuta också. Själv skulle jag heller ha lite silver än guld om tanken är att kunna skaffa livsmedel, bränsle och möjligtvis transport om krisen blir långvarig, guld är ju opaktiskt om man ska betala nått prissatt 50, 500 och kanske även 5000kr.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J
Intet Intet skrev:
Du funderar inte ens över hur lätt det blir för staten att styra dina inköp när kontanterna försvunnit.
Först lanseras en stor kampanj i SVT och dagstidningarna om någon fara. Global uppvärmning. Skadlig fetma. Osv.
Sedan förklarar staten att de för det allmännas bästa är tvungna att begränsa bilbränsleinköpen eller socker och fettinköpen med så och så mycket för att rädda klimatet eller lätta på bördan för sjukvården. Först drabbas bara de verkliga storkonsumenterna så medelsvensson tycker att det är inte mer än rätt att tjockisarna som kostar så mycket för sjukvården får äta lite mindre godis och raggardjävlarna som åker omkring med sina stora bilar, de kan banne mig hålla sig på mattan och köpa dyr elbil som vi medvetna minsann gjort. Det uppstår till och med en viss skadeglädje bland de gymknarkande elbilsägarna. Sedandras snaran åt sakta sakta så att viinget märker med små begränsningar på systemet för folkhälsans skull. Ingen politiker kommer på sikt att kunna motstå den frestelsen och nästan inga medborgare kommer att klaga innan det drabbar dem själva. För det är det bara en tidsfråga innan det gör.

Något sådant ser jag som den fullständigt självklara följden när de ospårbara transaktionerna försvinner, för staten har ju på inget vis bromsat utvecklingen. Tvärs om faktiskt. Och då borde varje tänkande medborgare undra: -VARFÖR.
Du blandar allt för lätt ihop en rapport från verkligheten och ett inlägg med vad någon tycker är fantastiskt. Den dagen staten är vår fiende så är nog det Sverige du kommer ihåg ett minne blott. Då får du diskutera det i saker vi minns att vi glömt...

C
J Jocke Best skrev:
En vecka kör man nu i normalläge.
Rätta mig om jag har fel, men det är bara kortbetalningar som har en begränsad offline-funktion. Alla andra "digitala" betalningsmetoder kräver att hela infrastrukturen är tillgänglig i realtid.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Du blandar allt för lätt ihop en rapport från verkligheten och ett inlägg med vad någon tycker är fantastiskt. Den dagen staten är vår fiende så är nog det Sverige du kommer ihåg ett minne blott. Då får du diskutera det i saker vi minns att vi glömt...
Du missförstår. När budgeten skall gås igenom vill varje politiker spara för att bli omvalda. Det givna sättet är att minska utgifterna. Till exempel på sjukvården. Som I mitt exempel tidigare. Det är den snälla staten som dels sänker skatter och minskar de överviktigas lidande på samma gång. Eller är du emot skattesänkningar och att minska det mänskliga lidandet I allmänhet eftersom du tycker det är en handling av en fientlig stat?
Samma sak med bensinransoneringen. En ren omtanke om medborgarnas framtid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.