P
Intet Intet skrev:
Snälla nån. Gå inte på SVT-retoriken. Det är naturligtvis inget fullskaligt krig. Hade det varit det skulle betalsystemet varit utslaget för länge sedan.
Såvida inte ukrainska datornätverk och all annan infrastruktur som möjliggör digital betalning är nersprängd djupt ner i berget. Sedan finns det kanske helt enkelt inte något behov av att slå ut e-betalningarna heller och då är det inte så konstigt att det fungerar.

Hur som helst är det flera som inbillar sig att det är svårt att konsumera upp kontanter. Det är helt enkelt inte sant. Senast idag brände jag upp ett antal tusen på den lokala brädgården. Dagen före, gick lika mycket till mataffären. På helgens krogsväng förväntas ytterligare kontanter byta ägare.
Rysspacket har försökt att slå ut samhällsviktiga system i Ukraina utan att lyckats i någon större grad.
Ukraina fick hjälp tidigt från västliga organisatoner, och hade också information inifrån Ryssland på förhand.
Elektroniska betalsystem är fullt fungerande i Ukraina och används för daglig handel och betalning av räkningar inom landet och internationellt.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis, det är en enskild pensionärs inställning uttryckt i en debattartikel. Att han har forskat i något språkrelaterat (syntax, semantik, sociolingvistik och afrikanska språk, göteborgsdialekt och språkattityder) räcker inte för att han ska trumfa Svenska Akademiens samlade kunskap om det svenska språket.
Nu är det väl inte bara han utan många som tycker att uttrycket fullskalig används för mycket, men alla har väl olika syn på vad det menas med det men för mig är inte Ryssland i ett fullskaligt krig i Ukraina då dom inte anfaller med allt dom har..
Utan storskaligt eller omfattande är lämpligare ord för att beskriva Rysslands attack på Ukraina..

Och för att förtydliga så har jag inte missat detta som du påstod eller för den delen är jag inte på något sätt för Rysslands krig mot Ukraina, utan jag diskuterade bara ordet fullskalig som jag anser används för frekvent i detta land. Har även börjat att användas i Mellanöstern konflikten mellan USA och Iran som ett eventuellt kommande fullskaligt krig, vilket det absolut inte är än..

Intet Intet skrev:
Farstatjej till exempel.
OK missade det. Och naturligtvis är det inte svårt att handla för en mindre summa kontanter men det är kostsamt och opraktiskt. Hur använder man exempelvis kontanter när man handlar med självskanning/självutcheckning, vilket jag nästan alltid gör om det går?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
Frerider Frerider skrev:
Nu är det väl inte bara han utan många som tycker att uttrycket fullskalig används för mycket, men alla har väl olika syn på vad det menas med det men för mig är inte Ryssland i ett fullskaligt krig i Ukraina då dom inte anfaller med allt dom har..
Utan storskaligt eller omfattande är lämpligare ord för att beskriva Rysslands attack på Ukraina..

Och för att förtydliga så har jag inte missat detta som du påstod eller för den delen är jag inte på något sätt för Rysslands krig mot Ukraina, utan jag diskuterade bara ordet fullskalig som jag anser används för frekvent i detta land. Har även börjat att användas i Mellanöstern konflikten mellan USA och Iran som ett eventuellt kommande fullskaligt krig, vilket det absolut inte är än..
Du och andra får naturligtvis tycka att ett ord betyder något annat än det har gjort sen 1958. Men det gör det ju inte särskilt relevant.

Det blir dock konstigt när folk, som betecknar sig som konservativa, inte vill använda den traditionella betydelsen, utan ska hitta på något nytt.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
K
Intet Intet skrev:
Snälla nån. Gå inte på SVT-retoriken. Det är naturligtvis inget fullskaligt krig. Hade det varit det skulle betalsystemet varit utslaget för länge sedan.
Såvida inte ukrainska datornätverk och all annan infrastruktur som möjliggör digital betalning är nersprängd djupt ner i berget. Sedan finns det kanske helt enkelt inte något behov av att slå ut e-betalningarna heller och då är det inte så konstigt att det fungerar.

Hur som helst är det flera som inbillar sig att det är svårt att konsumera upp kontanter. Det är helt enkelt inte sant. Senast idag brände jag upp ett antal tusen på den lokala brädgården. Dagen före, gick lika mycket till mataffären. På helgens krogsväng förväntas ytterligare kontanter byta ägare.
Snälla nån, om Ryssland hade förmågan att slå ut Ukrainas betalningssystem hade de naturligtvis redan gjort det.

Ukraina förberedde sitt banksystem efter 2014 med reservkraft, redundanta datacenter och molnlösningar utomlands för att betalningarna skulle fungera även under krig. Det kallas beredskap, inte bevis för att kriget inte är fullskaligt.

/Krille

• Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du och andra får naturligtvis tycka att ett ord betyder något annat än det har gjort sen 1958. Men det gör det ju inte särskilt relevant.

Det blir dock konstigt när folk, som betecknar sig som konservativa, inte vill använda den traditionella betydelsen, utan ska hitta på något nytt.
Konstigt blir det när det används fel.

Ett fullskaligt krig är en stor militär konflikt där länder använder alla sina resurser, styrkor och vapen utan några större begränsningar.

Anser du att Ryssland har använt alla sina militära resurser och styrkor?

Redigerat:
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Hur använder man exempelvis kontanter när man handlar med självskanning/självutcheckning, vilket jag nästan alltid gör om det går?
Vid självutcheckning på gårdsbutiker jag frekventerar går det utmärkt med all sorts svenska sedlar och mynt, man lägger exakt summa (eller lite extra) i därför avsedd behållare.
Betydligt svårare om man vill betala med kreditkort om näringsidkaren inte finns i närheten.
Om du bara har tillgång till euro skulle jag tro att de flesta självutchekningar hos gårdsbutiker, ved, honung och potatishandlare accepterar även de kontanterna hellre än att mista affären.

Alfredo Alfredo skrev:
OK missade det. Och naturligtvis är det inte svårt att handla för en mindre summa kontanter men det är kostsamt och opraktiskt. Hur använder man exempelvis kontanter när man handlar med självskanning/självutcheckning, vilket jag nästan alltid gör om det går?
F fribygg skrev:
Vid självutcheckning på gårdsbutiker jag frekventerar går det utmärkt med all sorts svenska sedlar och mynt, man lägger exakt summa (eller lite extra) i därför avsedd behållare.
Betydligt svårare om man vill betala med kreditkort om näringsidkaren inte finns i närheten.
Om du bara har tillgång till euro skulle jag tro att de flesta självutchekningar hos gårdsbutiker, ved, honung och potatishandlare accepterar även de kontanterna hellre än att mista affären.
På Ikea och åtminstone en konsumaffär går det att betala med kontanter i självkassifieringen.
Även på de flesta gårdsbutikerna.

Frerider Frerider skrev:
Konstigt blir det när det används fel.

Ett fullskaligt krig är en stor militär konflikt där länder använder alla sina resurser, styrkor och vapen utan några större begränsningar.

Anser du att Ryssland har använt alla sina militära resurser och styrkor?
Uttrycket "den fullskaliga invasionen" är mest en propagandaterm dikterad ovanifrån liksom att Sverigedemokraterna en gång alltid skulle påklistras epitetet "det främlingsfientliga partiet.
I Ukraina hade vid junis utgång knappt 16500 civila dödats vilket är djupt tragiskt men förbleknar då man jämför med siffrorna efter Israels folkmord mot palestinierna.
Först den dagen Ryssland inför allmän mobilisering av allt tillgängligt manskap kan vi tala om en fullskalig invasion.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vid självutcheckning på gårdsbutiker
Nu tänkte jag inte på gårdsbutiker utan på mer vanliga butiker där de stora volymerna av handel sker. Alltså Coop, ICA, Lidl, Systembolaget med flera.

P
Frerider Frerider skrev:

Rysspacket HAR anfallit med allt de hade, förutom kärnvapen, men inklusive kemiska vapen, men ändå inte vunnit.
I praktiken är hela deras Svartahavsflotta oskadliggjord, de har kanske kvar 20% av stridsvagnarna och troligtvis ännu färre pansartransportfordon, flygvapnet kraftigt decimerat, luftförsvaret likaså.
Så Ryssland har satsat allt och förlorat, även om deras 'huvud' inte fattat det än, likt om man kapar huvudet på en ål, så fortsätter kroppen att röra sig, till och med på stekjärnet.

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
P
B Bitterhetsakademin skrev:
Uttrycket "den fullskaliga invasionen" är mest en propagandaterm dikterad ovanifrån liksom att Sverigedemokraterna en gång alltid skulle påklistras epitetet "det främlingsfientliga partiet.
I Ukraina hade vid junis utgång knappt 16500 civila dödats vilket är djupt tragiskt men förbleknar då man jämför med siffrorna efter Israels folkmord mot palestinierna.
Först den dagen Ryssland inför allmän mobilisering av allt tillgängligt manskap kan vi tala om en fullskalig invasion.
Och vad ska alla dessa mobiliserade komma åkande i/på ?
Åsnor ?
Det kommer att finnas en FPV, eller AI drönare redo för varenda en av dem.

P
Intet Intet skrev:
Precis som det låter. Full skala. Dvs. I princip allt som kan användas, används.
Eftersom det endast är yrkesmilitärer och ingen av de 20.000.000 reservisterna/värnpliktiga. Lite osäker på såväl antal som titlar men det förändrar inte faktumet att långtifrån alla resurser används. Alltså ett delskaligt krig.
Du vet verkligen ingenting ?
Tittar du mycket på RT ? 🙄🥳

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Rysspacket HAR anfallit med allt de hade, förutom kärnvapen, men inklusive kemiska vapen, men ändå inte vunnit.
Har dom? Om Ryssland mobiliserar för fult hur många soldater har dom då?

Har för mig att dom anföll med ca 170-200 tusen soldater, om du tror att det är ens i närheten av vad Ryssland har/kan mobilisera så tror du väldigt fel.
Så där av var det ingen fullständig invasion eller fullständigt krig utan bara delar av ryska styrkor användes..

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nu tänkte jag inte på gårdsbutiker utan på mer vanliga butiker där de stora volymerna av handel sker. Alltså Coop, ICA, Lidl, Systembolaget med flera.
Där kan du ju med fördel betala med kreditkort om det passar dej.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.